مشهد

بازار داغ میوه‌های نوبرانه‌ در مشهد/ تب قیمت گوجه سبز فروکش کرد

گوجه سبز

بازار نوبرانه‌ها و میوه‌های نوبر در مشهدمقدس و در میادین میوه و تره‌بار این شهر مانند سایر شهرهای کشور داغ داغ است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، خبرهای داغ در مورد گرانی و یا ارزانی محصولات مختلف همواره بر سر زبا‌ن‌ها در برخی از اوقات سال می‌افتد که بخشی زیادی از آن نیز واقعیت دارد که تمام آن‌ها از این دهان به دهان دیگر می‌چرخند و در مورد برخی از انواع آنها در روایت‌های مختلف تا چند هزار تومان تفاوت دیده می‌شود.

بازار گوجه سبز و توت فرنگی به عنوان دو نوبرانه اصلی در این فصل سال بسیار داغ است و هر کدام از آنها  قیمت‌هایی دارند که در نقاط مختلف شهر تفاوت دارند.

عده زیادی از مردم به این موضوع که این تفاوت قیمت در مناطق مختلف شهر بسیار بالاست اذعان داشته و در مورد آنها گلایه‌هایی نیز دارند.

این رسم تقریبا هر ساله و در مواقع مختلف برای میوه‌های متفاوت تکرار می‌شود، اما حالا کمی بیشتر شده و گوجه سبز از کیلویی 100 هزار تومان تا قیمتی معادل 15 هزار تومان در بازار مشهد از ابتدای سال تا کنون خرید و فروش شده است.

از آن بالا تا این پایین

سوار یک تاکسی شده بودم که بحث میوه‌های فصل و قیمت بالای آنها داغ بود یکی از مسافران رو به راننده تاکسی گفت: دیروز در حد چند مشت گوجه سبز را 15 هزار تومان خریدم و علت آن را هم نمی‌دانم چرا باید یک میوه این قدر گران باشد.

راننده تاکسی در جواب وی گفت: تفاوت دارد که میوه را از کجا می‌خرید از بالای شهر تا پایین شهر خیلی با هم فرق دارند همین میوه را در بازار بارفروشی با قیمت بسیار پایین‌تر می‌توانید تهیه کنید.

مسافر دوباره ادامه داد: نباید اینطور باشد چرا در یک نقطه شهر یک محصول با همان ویژگی باید یک قیمت باشد و در یک جای دیگر قیمت بالاتر یا پایین‌تر داشته باشد این موضوع کجایش تنظیم بازار است چرا بعضی از میوه فروشان اینقدر طمع کار هستند که باید بروی از چند خیابان میوه خود را خریداری کنی.

انگار این داستان بالای شهر و پایین شهر هیچ وقت در مورد هیچ خریدی تمامی ندارد؛ از میوه تا محصولات مورد نیاز دیگر همواره این داستان تکرار می‌شود.

3 مغازه 3 قیمت

در ادامه گشت و گذار خود برای دیدن قیمت‌های مختلف میوه‌های نوبرانه سری به یکی از بازارهای محلی زدم در آن بازار 3 میوه‌فروشی بود که در هر کدام آنها میوه‌های نوبرانه یافت می‌شد و قیمت آن‌ها با هم حدود 2000 تومان اختلاف داشت از صاحب مغازه‌ای که از همه گران‌تر می‌فروخت پرسیدم برای چه این همه اختلاف و در پاسخ تنها گفت: نوع این میوه‌ها با هم اختلاف دارد و کیفیت مغازه من بالاتر از آنهای دیگر است.

با این توضیحی که مغازه دار به من داد به هیچ عنوان راضی نشدم و قیمت دیگر نوبرانه‌ها را پرسیدم که باز هم به اختلاف قیمت بالا رسیدم با اینکه تفاوتی در آن‌ها وجود نداشت حداقل از لحاظ ظاهری فرق چندانی نداشتند.

البته بعد از صحبت در مورد این موضوع متوجه شدم کل آن راسته بازار نیز همان میوه خاص را نسبت به جاهای دیگر گران‌تر به فروش می‌رساندند که باید دقت داشت اصل بالای شهر و پایین شهر هم در مورد این بازار صدق نمی‌کرد زیرا محله آن کاملا متوسط بوده و جز هیچ کدام از این 2 دسته محسوب نمی‌شد.

اینجا بازار خرده فروشی است

وقتی به بازار دیگری رفتم تا قیمت انواع میوه‌های نوبرانه را از آنجا بپرسم میوه‌ها را در داخل ظروف پلاستیکی مشاهده کردم که در چیدمانی منظم روی پیشخوان مغازه خودنمایی می‌کردند اما قیمت‌های آن‌ها با دیگر مغازه‌هایی که تا آن زمان به آنها برخورده بودم تفاوت بیشتری داشت و جالبتر اینکه تنها به اندازه همان ظرف‌های اندازه شده مردم می‌توانستند خرید داشته باشند و امکان خرید کمتر وجود نداشت.

علت این بسته بندی را سؤال کردم و مغازه‌دار در پاسخ به من گفت: اینطور برای ما بسیار راحت‌تر است میوه کشیده شده و راحت در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد اما در غیر این صورت ممکن است کم و زیادی در کار باشد.

به وی گفتم این میزان بسیار بالاتر از حد طبیعی برای نوبرانه‌ها است معمولاً مردم میزان کمی از هر نوبرانه برای مصرف خرید می‌کنند.

فروشنده که کمی خشمگین و بی‌حوصله به نظر می‌رسید بیان کرد: اگر نمی‌خواهید خرید کنید به جای دیگری بروید اینجا بازار خرده فروشی است و میدان بار نیست که به هر میزان که دوست داشته باشید و با قیمتی که دلتان بخواهد خرید کنید.

این موضوع نیز قدری با تصوراتم در مورد بازار خرده فروشی تضاد داشت زیرا سابق بر این باور داشتم که بازار خرده فروشی یعنی می‌توان به هر میزانی که مورد نیاز است خرید کرد.

در ادامه مشاهدات خود به مغازه دیگری رفتم که در فریزر خود مقداری از همین میوه‌ها را نگاه داشته بود که به لحاظ شکل ظاهری به نظر کیفیت بهتری داشتند برای همین قیمت را پرسیدم و فروشنده در ابتدا توضیح داد: این میوه‌ها وارداتی هستند و قیمت آنها بالاتر است خودتان در جریانید که سرمازدگی میوه‌های نوبرانه را خراب کرده و به همین علت ما میوه‌های خودمان را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم.

این موضوع تا حد زیادی تعجب من را برانگیخت زیرا به خوبی اطلاع داشتم که واردات میوه‌هایی که در داخل تولید می‌شوند ممنوع بوده و نباید صورت گیرد اگر هم واردات باشد برای تنظیم بازار است نه برای فروش گران‌تر.

با صاحب مغازه این موضوع را در میان گذاشتم که به من گفت: این میوه‌ها فرق دارند مردم این منطقه توقع دارند که میوه خوب مصرف کنند و انواع ایرانی آن‌ها را نمی‌خرند اما باز هم قانع نشدم و وارد جدالی با فروشنده شدم که انگار نتیجه‌ای نداشت برای همین دوباره اصرار کردم که فروش این میوه‌ها با این قیمت بالا جرم به حساب می‌آید و از مغازه بیرون آمدم.

در همین زمینه و برمبنای مشاهداتی که داشتم به سراغ حیدر ساکن رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد ‌رفتم و از وی در مورد قیمت‌های بالا سؤال کردم  و وی در پاسخ گفت: قیمت اکثر میوه‌ها در بازار بارفروشی بسیار متعادل است، به عنوان مثال توت فرنگی در نوع بسیار ممتاز آن حدود 8000 تومان قیمت دارد اما در برخی از بازارهای خرده فروشی تا بیش از 13 هزار تومان به فروش می‌رسد که این موضوع در واقع همان جلادی است که پوست مردم را می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در تمام فصول بازار مشهد ‌از ثبات بیشتری نسبت به بازارهای دیگر برخوردار بوده است، خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی دقیق و به موقع از قیمت‌های انواع میوه‎ها می‌تواند در پیشگیری از فریب خوردن مردم بسیار مؤثر باشد.

رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد مقدس با تأکید بر اینکه مردم باید در مورد قیمت میوه و سبزیجات  از حقوق خود مطلع باشند، بیان کرد: قیمت انواع میوه و سبزیجات در بازار بارفروشی به طور کامل در سایت این اتحادیه وجود داشته و افراد می‌توانند با مراجعه به آن حدود قیمت بازار خرده فروشی را نیز مطلع شوند.

چه کسی و چگونه

اینکه چه کسی و چگونه باید به عرضه میوه در بازار دخالت داشته باشد در واقع یک موضوع مهم است زیرا میوه یکی از اقلام بسیار ضروری در سبد غذایی خانوار است که نباید به هیچ عنوان نباید از سبد مصرف مردم حذف شود و لذا نظارت بر بازار آنها بسیار مهم و اثرگذار است.

همچنین سوءاستفاده از برخی کاستی‌ها نباید تبدیل به یک رویه ثابت شود و این موضوع باید با تدابیر قانونی و کنترلی نظارت شود در بیان آخر اینکه چرا اینگونه است که در یک بازار و یا یک مغازه میوه ارزان است و در یک بازار و مغازه گران باید مورد بررسی و واکاوی دقیق قرار گرفته و برای آن چاره اندیشی مفصلی توسط مسئولان صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا