مشهد

آغاز دوباره عملیات عمرانی بانک‌خون سناباد از هفته دولت در مشهد

 هنوز ۷ ماه از افتتاح پایگاه خون ثامن، نزدیک‌ترین پایگاه‌انتقال‌خون مشهد به حرم مطهر امام رضا (ع)، نگذشته بود که مالک، یا همان آستان‌قدس‌رضوی، مستأجر، یا همان اداره کل انتقال‌خون استان، را جواب کرد. داستان هم به تفاهم‌نامه‌ای ختم می‌شد که بین این ۲ مجموعه به امضا رسید و در آن قید شده بود که انتقال‌خونی‌ها به صورت موقت مهمان ورودی بازارچه شهید آستانه‌پرست (حاج‌آقاجان) هستند و با تصمیم مدیران آستان برای توسعه حریم حرم باید این مکان را تخلیه کنند. این سازه که البته به صورت ساندویچ‌پنل ساخته شده است، در سال ۹۷، رقمی حدود نیم‌میلیارد تومان برای مجموعه انتقال‌خون آب خورد و به‌جز مبحث جانمایی مجدد در یکی از خیابان‌های منتهی به حرم رضوی باید هزینه‌ای دوباره برای جابه‌جایی آن صورت پذیرد. البته به زعم مدیران انتقال‌خون، آستان‌قدس‌رضوی طی این مدت همکاری لازم را برای خدمت‌رسانی به اهداکنندگان خون داشته و گواه آن هم اجرایی نکردن حکم تخلیه پایگاه‌انتقال‌خون ثامن از ماه‌های نخستین سال گذشته تاکنون است.

به گفته مدیرکل انتقال‌خون خراسان‌رضوی، قرار است این همراهی تا به سرانجام رسیدن ساختمان طلسم‌شده بانک خون انتهای خیابان سناباد ادامه پیدا کند. مجید عبداللهی در گفتگو با شهرآرا با بیان این‌خبر اظهار کرد: پایگاه‌انتقال‌خون ثامن در مسیر توسعه صحن رضوان حرم مطهر امام رضا (ع) قرار گرفته است و بالاخره باید جابه‌جا شود، اما از مدیران مربوط در این مجموعه خواستیم تا در راستای مدیریت ذخایر خونی و تا زمان افتتاح بخشی از بانک خون سناباد با ما همراهی لازم را داشته باشند.
وی با اشاره به پیگیری‌های لازم برای تحویل یک زمین از شهرداری مشهد در اطراف حرم مطهر رضوی در راستای انتقال پایگاه‌انتقال‌خون ثامن گفت: در همین زمینه صحبت‌هایی را با شهردار منطقه ثامن داشته‌ایم و آقای نعمتی موضوع را منوط به دستور شهردار مشهد کرده است.
مدیرکل انتقال‌خون استان این را هم گفت که شهرداری منطقه ثامن برای استقرار اتوبوس‌های انتقال‌خون در نقاط مختلف این منطقه اعلام آمادگی کرده است، اما مشکل انتقال‌خون با حضور این اتوبوس‌ها حل نمی‌شود.
وی با بیان اینکه برای اهدای خون به‌ویژه در شرایط فعلی کشور در مواجهه با ویروس کرونا باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، افزود: این موضوع به دلیل فاصله کم اجتماعی در اتوبوس‌های دریافت خون محقق نمی‌شود و باید به فکر پایگاهی با استاندارد‌های لازم همچون پایگاه‌انتقال‌خون ثامن باشیم.
عبداللهی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره نقش‌آفرینی پایگاه‌انتقال‌خون امید که فاصله بسیار کوتاهی با پایگاه ثامن دارد، گفت: این پایگاه در زیرزمین مجموعه تجاری امید واقع شده است و با وجود فاصله کم تا حرم رضوی، نمی‌تواند نقشی را که پایگاه ثامن در ارائه خدمات به زائران و مجاوران حرم امام هشتم (ع) دارد، ایفا کند.

مشهد، نیازمند پایگاه‌های شکیل

وی همچنین از وضعیت پایگاه‌های‌انتقال‌خون فعلی مشهد نیز ابراز نارضایتی کرد و ادامه داد: اینکه به یک مجموعه با داشتن ۴ تخت خون‌گیری، پایگاه‌انتقال‌خون بگوییم درست نیست. به‌طورمثال شهر تهران دارای تقریبا ۴ پایگاه‌انتقال‌خون است، اما هرکدام از این پایگاه‌ها با تعداد تخت و نیرویی که دارند به عنوان یک پایگاه جامع به‌شمار می‌آیند. ما نیز در استان به دنبال ایجاد چنین پایگاه‌هایی هستیم و در این صورت پایگاه‌های کوچک جمع خواهند شد.

آغاز دوباره بانک‌خون سناباد از هفته دولت

مدیرکل انتقال‌خون استان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره چرایی تأخیر دوباره در آغاز به کار عملیات عمرانی بانک‌خون سناباد که قرار بود در هفته انتقال‌خون شروع شود، گفت: با صحبت‌هایی که با مدیران دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد کردیم، قول دادند که این پروژه در هفته دولت امسال کلید بخورد.
شهرآرانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 14 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا