مشهد

رویکردهای طب سنتی و نوین در باره واکسن کرونا

همزمان با شیوع کرونا و آغاز واکسیناسیون علیه این ویروس برخی با عنوان طب سنتی و اسلامی راهکارهایی برای درمان بیماری کووید ۱۹ ارائه داده یا به دلایلی با واکسیناسیون مخالفت کردند اما بیشتر متخصصان طب نوین بر این باورند واکسن کرونا در کاهش تلفات و ابتلای به آن نقش موثر دارد.

در این راستا برخی با تجویز گیاهی به دنبال غلبه بر این ویروس بودند و هنوز هم نظریات خود را ترویج می‌کنند و هوادارانی نیز دارند.

نباید هر چیزی را به ائمه (ع) نسبت داد

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی و رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد گفت: برخی معتقد هستند می‌توان بر اساس قرآن و روایات یک مکتب طبی مستقل با گزاره‌های روایی تأسیس کرد و بنایی به نام طب اسلامی ساخت و با استفاده از آن بیماریها را تشخیص و درمان کرد که این نوع نگرش نه مورد قبول حوزه و نه مورد قبول دانشگاه است.

دکتر مهدی یوسفی افزود: افرادی که از نظر روحی و روانی دچار اضطراب‌، افسردگی یا خشم‌های پیدا و پنهان هستند بیشتر در معرض ویروس کرونا قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: برخی افراد هنگامی که کوچک‌ترین علائم بیماری را پیدا می‌کنند و به‌ ویژه اگر نتیجه تست کرونای آنها مثبت شود، قبل‌ از اینکه ویروس بخواهد برای آن‌ها مشکل ایجاد کند خودشان برای خود مشکل ایجاد می‌کنند و چنان ساختار فیزیکی و روحی آنها درهم می‌ریزد که زمینه تکثیر ویروس در بدن آنها فراهم می‌شود.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد گفت: برخی افراد نیز ساختارهای جسمی به‌ هم‌ ریخته دارند و به بیان طب ایرانی دچار انباشتگی هستند و انباشت مواد زائد و غیر زائد در بدن آنان فراوان است که مصداق آن چاقی و اضافه‌ وزن می‌باشد و تحرک کمتری دارند که این افراد و همچنین کسانی که سن بیشتری دارند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای از قبیل بیماری‌های قلبی، ریوی و کبدی هستند، بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار دارند.

وی در ارتباط با طب اسلامی نیز افزود: بالغ‌ بر ۹۰ درصد روایات طبی از نظر محتوایی قابل استناد نیستند و عمده اینگونه احادیث و روایات از شیعیان غالی صادر شده‌ است که و همین‌ افراد طب الائمه (ع)، طب الصادق (ع) و طب الرضا (ع) را نوشته‌اند.

دکتر یوسفی ادامه داد: کسانی که داروهایی نظیر داروی امام کاظم (ع)، داروی بخور مریم یا داروی امام رضا (ع) را مطرح می‌کنند کمی باید احتیاط کنند چرا که اگر پاسخ مثبتی از این‌ داروها گرفته نشد، اعتماد و اعتقاد دینی مردم از دست می‌رود.

وی گفت: بهترین روش پیشگیری از بیماری، افزایش اعتقادات دینی، توکل به خدا، توسل به ائمه معصومین (ع) و آرامش فکری و روحی است. باید مردم را به سوی سلامت معنوی، سلامت روانی و تعادل جسمی و فیزیکی تشویق کنیم، شاید ورزش کردن و تنظیم رژیم غذایی در کنار سلامت معنوی مهم‌ترین اثر را در پیشگیری از ابتلا به کرونا داشته باشد.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد افزود: رساندن یک گزاره طبی به سطح  گزاره اعتقادی یک خطای فاحش راهبردی است و حوزه علمیه باید جلو این را بگیرد. در حوزه منتسب کردن به ائمه معصومین (ع) باید به‌ شدت با احتیاط گام برداریم و حق نداریم هر گزاره‌ای را منتسب به یک معصوم (ع) بکنیم زیرا اگر این گزاره پاسخگو نباشد و کسانی دچار عارضه شوند چگونه می‌شود پاسخ داد؟

تاثیر حجامت بر درمان بیماری

وی در باره تاثیر حجامت بر درمان بیماری‌ها نیز ادامه داد: شاید کسانی که بیشترین احتباس انرژی را در ناحیه قلب و قفسه‌ سینه دارند یا کسانی که پرخون هستند یا کسانی که طبع گرم و تر دارند، بیشترین منفعت را از حجامت ببرند، حجامت ممکن است در این‌ افراد نه‌ تنها آثار درمانی بلکه آثار پیشگیری هم داشته باشد.

دکتر یوسفی گفت: بنابراین برای کسانی که احساس داغی در قفسه‌ سینه می‌کنند، رگ‌های برجسته دارند، سر و صورتشان سرخ است، نبض پر دارند و تعداد تنفس‌های آنها در حالت طبیعی زیادتر است، حرارت تنفس آنان زیاد است و زمینه فشار خون دارند، حجامت ضرورت دارد.

وی افزود: یکی از اتفاقاتی که در بیماری کووید ۱۹ در ریه حادث می‌شود، ترافیک و انباشت خون در ناحیه قفسه‌ سینه است که حجامت در روان شدن جریان خون و مایعات و رطوبت در ریه و قفسه‌ سینه اثرات مثبت دارد.

طب سنتی و واکسیناسیون

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل مشهد در خصوص واکسن کرونا هم ادامه داد: در منابع طب ایرانی نیز واکسیناسیون توصیه شده ولی آن زمان مایه‌کوبی گفته می‌شد که امروز نامش را واکسیناسیون گذاشتند. این مبنا وجود دارد که افراد سیستم ایمنی بدن خود را با عوال بیماری زای خفیف تقویت کنند.

وی گفت: اینکه برخی واکسن نمی‌زنند علت‌های مختلف دارد، برخی می‌گویند این واکسن معلوم نیست از کجا می‌آید و ممکن است بیوتروریسم باشد، اما اکنون که واکسن برکت در داخل کشور تولید شده باید به آن اعتماد کنند.

دکتر یوسفی افزود: عقل سلیم و منطق حکم می‌کند که باید از واکسن استفاده کرد و همه متفکران دنیا بر این باور هستند که منافع واکسن بیشتر از معایب آن است.

بهترین واکسن، نوع در دسترس آن است

متخصص بیماریهای عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: افرادی که بیماری خفیف دارند یا حتی اگر بیماری‌ آنها دارای علامت‌ نیست، باید پس‌ از دو هفته از شروع بیماری واکسن دریافت کنند ولی اگر بیماری آنها دارای علامت است بهتر است برای استفاده از واکسن دستکم چهار تا ۶ هفته صبر کنند.

دکتر رزیتا خداشاهی افزود: توصیه‌ سازمان جهانی بهداشت این است که با توجه به شیوع کرونا در کشورها، هر واکسن که سریع‌تر در دسترس باشد، بهترین نوع واکسن است لذا مردم دنبال برند و مارک خاص نباشند بلکه دنبال این باشند که زودتر واکسینه شوند.

وی ادامه داد: مشاهده شده که برخی افراد بعد از تزریق واکسن هم به کرونا مبتلا شده‌اند، این‌ امر هیچ ارتباطی با واکسن ندارد زیرا ممکن است به‌ خاطر شلوغی مراکز واکسیناسیون فردی که واکسن دریافت می‌کند در آن مرکز به کرونا مبتلا شود و این ویروس از دیگران به او انتقال یابد یا این‌که فرد ناقل ویروس باشد و وقتی‌ واکسن دریافت می‌کند این ویروس خود را نشان دهد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویروس جهش یافته کرونا ممکن است مقداری فرار از ایمنی داشته باشد ولی بازهم تاثیر واکسن صفر نیست و باز هم خیلی ارزشمند است.

وی افزود: برای غلبه بر کرونا تنها کاری که باید انجام دهیم این است که واکسینه شویم و دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون پنج میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۳۷ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته تعداد جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۱۱۰ هزار و ۶۴ نفر رسیده است.

همچنین تاکنون چهار میلیون و ۳۳۲ هزار و ۸۹۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − پنج =

دکمه بازگشت به بالا