فرهنگ و هنر

غذاهای منحصر به فرد مردم پاکستان، معرف فرهنگ و آداب مردم این کشور

 ایرنا – وقتی از فرهنگ و آداب و رسوم در یک کشور حرف به میان می آید، به طور یقین تنوع غذا و خوراک در آن کشور می تواند در شناخت آن فرهنگ نقش موثری ایفا کند، این تنوع غذایی گام موثری در معرفی فرهنگ و سنت های مردم آن خطه ایفا می کند.

به گزارش ایرنا، در پهنای این گیتی، هر کشوری با توجه به شرایط جغرافیایی و آداب و رسوم مردم خود، دارای فرهنگ غذایی خاصی می باشد که این موضوع در خصوص پاکستان نیز صدق می کند.
در پاکستان انواع غذاها و خوراک ها نقش مهمی در شناخت فرهنگ این کشور دارد.
غذاهای پاکستانی با ویژگی های خاص خود توانسته است به عاملی برای معرفی این کشور در جهان تبدیل شود، ذائقه و طعم غذاهای مناطق مختلف پاکستان نیز به نوبه خود با یکدیگر فرق می کنند، به طور ی که به صراحت میتوان گفت که ، غذاهای سنتی پاکستان ریشه در فرهنگ مشترک شبه قاره هند دارد.
به دلیل ارزان بودن انواع گوشت از جمله گوشت مرغ، بره، گوسفند و گاو و همچنین ماهی، بیشتر مردم پاکستان علاقه خاصی به غذاهای گوشتی دارند به همین دلیل است که مردم این کشور ترجیح می دهند بیشتر غذاهای سبزیجاتی خود را به همراه گوشت طبخ کنند.
بیشتر مردم پاکستان در ایالت پنجاب و ایالت سند سعی می کنند در زمان طبخ غذا از ادویه های گوناگون استفاده کنند تا بتوانند طعم و بوی خاصی به غذای خود بدهند.

جایگاه استفاده از ادویه و برنج در فرهنگ غذایی مردم پاکستان

استفاده از ادویه مختلف در میان کشورهای جنوب آسیا و شبه قاره از جمله پاکستان امری معمولی است.
غذاهای مردم دیگر مناطق و ایالت های پاکستان از جمله خیبر پختونخوا، بلوچستان، منطقه خودمختار گیلگیت بلتستان و کشمیر به دلیل استفاده کم از انواع ادویه از ویژگی های منحصر بفردی برخوردارند به گونه ای که طعم غذاها در این مناطق نسبت به غذاهای ساکنان دو ایالت پنجاب و سند متفاوت است.
در سبد غذایی مردم پشتون زبان ایالت خیبرپختونخوا برنج از جایگاه ویژه ای برخوردار است و پشتون ها همانند مردم ایران علاقه وافری به کباب دارند.
مصرف گوشت بره در ایالت خیبرپختونخوا نسبت به دیگر ایالت های این کشور بسیار بیشتر است.
پلو، چیلی کباب، تیکا و میتِن کَرایی(نوع خورشت گوشتی ) غذاها و خوراک مورد علاقه مردم ایالت خیبرپختونخوا به شمار می روند.
مردم پاکستان همانند بیشتر ساکنان جهان در روز سه وعده غذا ( صبحانه ، نهار و شام ) مصرف می کنند و صرف چای شیری ( این نوع از چای را در آب جوش چای می ریزند و سپس به آن شیر اضافه می کنند ) نیز در میان مردم پاکستان رواج دارد در برخی از مناطق روستایی به دلیل فعالیت زیاد در مزارع عصرانه نیز در میان سه وعده غذایی گنجانده شده است.
به دلیل مصرف گوشت و فراورده های لبنیاتی در ایالت های پنجاب و خیبرپختونخوا مردم این دو منطقه نسبت به دیگر مناطق پاکستان از اندام درشتی برخوردارند .
حلوا پوری (یک نوع نان روغنی ) صبحانه مورد علاقه مردم پاکستان در مناطق مختلف این کشور است.
هر چند منشای این خوراک در ایالت پنجاب ذکر شده، اما ساکنان دیگر ایالت ها نیز به آن علاقه دارند، حلوا پوری ترکیبی از یک نوع آرد و شکر است که در روغن سرخ می شود، البته مردم مناطق مختلف بنا بر ذائقه خود مواد دیگری را نیز به آن اضافه می کنند و با خورشت چَنِه (نخود ساده ) و یا دال (عدس ساده) سرو می کنند .
البته در سراسر پاکستان مردم برای صرف صبحانه از پَرانتا (نان روغنی ) و چای شیری استفاده می کنند.
سیری پایا ( شبیه به کله پاچه ) یا نهاری (یک نوع آبگوشت) نیز که برای پخت آن به زمان زیادی نیاز است از دیگر غذاهای مورد علاقه مردم سراسر پاکستان است که اغلب در روزهای تعطیل به عنوان صبحانه صرف می شود.
مردم بیشتر مناطق پاکستان برخلاف مردم ایران بدون استفاده از برنج سفید خورش را تنها با نان مصرف می کنند.
باربیکیو غذای مورد علاقه دیگری است که مردم پاکستان هنگام ناهار و شام با لذت آن را مصرف می کنند.

استفاده وافر از روغن ها در فرهنگ غذایی پاکستان

مردم پاکستان برای پخت غذا از روغن استفاده زیادی می کنند و برای دادن طعم، ترجیح می دهند گوشت را همراه با سبزیجات در روغن سرخ کنند.
علاقه زیاد مردم به طعم غذا باعث شده تا برای هر خورش از ترکیب جداگانه انواع ادویه استفاده کنند و ادویه در پاکستان نیز به ده ها مورد می رسد و مردم هر منطقه بنا بر ذائقه خود از آن استفاده می کنند .
مردم پاکستان همچنین در میان وعده های غذایی خود به عنوان تنقلات یا عصرانه از خوراکی های مخصوص استفاده می کنند که ‘دهی بله، چات، سمبوسه و پاکورا’ از خوراکی های مورد علاقه مردم این کشور است که به عنوان عصرانه استفاده می کنند.
این خوراکی ها را می توان در رستوران ها یا اغذیه فروشی ها، هنگام عصر یا شب ها به آسانی یافت.

نان در سبد غذایی مردم پاکستان

نان در وعده های غذایی مردم پاکستان نقشی اساسی دارد و معمولا مردم این کشور از دو نوع نان به نام ‘روتی و نان’ استفاده می کنند ( مانند نان سنگک و نان تافتون ).
سالاد نیز نقش مهمی در تکمیل یک وعده غذایی دارد و اغلب مردم ترجیح می دهند در کنار نان و خورشت از پیاز خام نیز استفاده کنند .
بریانی از دیگر غذاهای مورد علاقه مردم پاکستان است و پاکستانی ها برخلاف مردم ایران علاقه ای به مصرف برنج سفید ندارند اما بریانی که ترکیبی از برنج و گوشت مرغ یا گوشت بره است با علاقه فراوان مصرف می کنند .
مردم مسلمان پاکستان از بریانی بیشتر به عنوان غذاهای نذری استفاده می کنند.
مردم پاکستان به قدری به این غذا علاقه دارند که در میهمانی ها سعی می کنند حتما بریانی را در میان دیگر غذاها بگنجانند.
اهمیت بریانی برای مردم پاکستان به گونه ای که اگر فردی بخواهد به میهمانی دعوت شود به میزبان با خنده و شوخی می گوید، ‘اگر بریانی باشد حتما می آیم’.
کباب هر چند غذای سنتی مردم خیبرپختونخوا است، اما پس از تشکیل پاکستان ساکنان دیگر مناطق و ایالت ها به آن علاقه پیدا کردند و این غذا نیز امروزه به وفور در رستوران ها یافت می شود.
شامی کباب، تیکه کباب، گولا کباب، سیخ کباب و چپلی کباب انواع کباب ها در پاکستان است و مردم ترجیح می دهند با نان آن را سرو کنند .
قورمه و نِهاری دیگر غذاهای مورد توجه مردم پاکستان است. مردم برای طبخ آن از انواع گوشت بره گوسفند و گاو استفاده می کنند، این دو غذا بیشتر هنگام برگزاری جشن ها و مراسم عروسی مورد استفاده قرار می گیرد.
غذای حلیم که برای تهیه آن از گوشت چرخکرده استفاده می شود در وعده های غذایی به همراه نان مصرف می شود.
ساجی و دمپخت که از گوشت بره برای تهیه آن استفاده می شود نیز دو نوع غذای بلوچی است که در پاکستان طرفداران زیادی دارد.
همچنین ساگ از غذاهای محلی ایالت پنجاب است که طی سالیان اخیر در پاکستان طرفدار پیدا کرده است .
مردم پاکستان پس از شرکت در جشن ها و مراسم عروسی که دلی از عزا درمی آورند برای هضم غذا از دسرهای شیرین مانند شیر خرما ، کولفی ، فالوده ، فرنی ، حلوا ، زرده ، شاهی توکرا و رابری استفاده کنند.

سرو چای در پاکستان

چای در جامعه پاکستان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و همانند مردم ایران بیشتر برای رفع خستگی استفاده می شود.
مردم پاکستان بیشتر از چای شیری استفاده می کنند که به آن چای می گویند و در ایالت های بلوچستان و خیبرپختونخوا مردم بیشتر از قهوه ( یک نوع برگ چای طعم دار را در آب می جوشانند) استفاده می کنند.
ساکنان کشمیر و منطقه نیمه خودمختار گیلگیت بلتستان که در میان رشته کوه های بلند هیمالایا و هندوکش زندگی می کنند نیز به ترتیب از چای کشمیری و چای نمکی با استفاده از ظروف خاص تهیه می کنند، البته این دو چای به دلیل استفاده از نمک به جای شکر طعم خاصی دارند.
چای سبز نیز در ایالت های بلوچستان خیبرپختونخوا کشمیر، منطقه گیلگیت بلتستان طرفداران زیادی دارد و مردم در این مناطق از زعفران و انواع آجیل برای صرف چای سبز استفاده می کنند .
مردم پاکستان همچنین به نوشیدنی ها علاقه وافر دارند و به دلیل گسترش دامپروری و گاورداری در این کشور دوغ یکی از اقلام غذایی جدانشدنی از زندگی مردم این کشور به شمار می آید، لذا مردم روستایی در ایالت پنجاب به صورت سنتی در هنگام صرف صبحانه از دوغ استفاده می کنند .
طی چند دهه اخیر در شهرهای مختلف پاکستان رستوران های کشورهای مختلف نیز در این کشور دایر شده است و امروزه غذاهای ایرانی، ترکی، افغان و چینی نیز در میان قشر خاصی از مردم پاکستان طرفداران زیادی پیدا کرده است.
همچنین یرندهای معزوف غذایی دنیا در برخی شهرهای این کشور شعبه دارند و چندین رستوران زنجیره ای در پاکستان در مناطق مختلف این کشور فعالیت می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × دو =

دکمه بازگشت به بالا