مشهد

واکسیناسیون بالای ۶۵ ساله‌ها در مشهد مقدس از هفته‌ آینده

روند افزایشی ویروس کرونا در خراسان رضوی سبب افزایش نگرانی‌ها در این زمینه شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، آمارهای مرتبط با شیوع ویروس منحوس کرونا به ویژه در طول یک هفته اخیر روندی صعودی به خود گرفته است و البته نوعی ویروس نیز این بار در شمایل کرونای هندی موسوم به دلتا تغییر حالت داده است.

 

نکته بارز و البته متمایز در مورد این شیوه شیوع این است که قدرت سرایت بسیار بالاست و براساس یافته‌های جدید تا ۱۲ نفر ممکن است از فرد ناقل، به این بیماری مبتلا شوند.

در نوار شرقی و جنوب کشور و همچنین استان خراسان رضوی نیز این ویروس شیوع داشته و به سرعت در حال انتشار است و طبق گفته دیروز استاندار خراسان رضوی ممکن است تداوم این وضعیت بار دیگر استان را در وضعیت قرمز قرار دهد.

قدرت انتشار کرونای هندی بالا است

رزیتا خداشاهی؛ عضو کمیته استانی ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی دراین زمینه با بیان اینکه آبریزش بینی، گلو درد، سردرد، تب و پایداری سرفه‌های خشک از جمله علائم ابتلا به کرونای نوع هندی است خاطر نشان کرد: در دو هفته اخیر مواردی از بیماران به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که علائمی همچون آبریزش بینی داشته‌ و این امر را ناشی از آلرژی‌های فصلی تلقی می‌کردند.

رئیس بخش عفونی مرکز آموزشی، پژوهشی درمانی امام رضا(ع) با بیان اینکه در کرونای هندی اختلال در حس بویایی و چشایی کمتر و درگیری ریه همانند نوع‌های قبلی کروناست تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در کرونای هندی با آن مواجه هستیم نادیده گرفتن علائم غیر اختصاصی است که همین امر ممکن است سبب انتشار بیشتر بیماری شود.

خداشاهی تصریح کرد: در صورت ابتلا فرد به کرونا و نادیده گرفتن علائم بیماری، هر فرد می‌تواند ۸ تا ۱۲ نفر را به این بیماری مبتلا کند بنابراین افراد در صورت ابتلا به علائمی همچون آبریزش بینی،گلو درد، سردرد، تب و پایداری سرفه‌های خشک برای بررسی بیشتر به مراکز سطح بندی شده که در این زمینه در نظر گرفته شده است مراجعه کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حال حاضر ویروس کرونای هندی در ۹۸ کشور دنیا و حتی کشورهایی که واکسیناسیون بالای ۷۰ درصد را داشته‌اند مشاهده شده اظهار کرد: نکته مهم در افرادی که علیه بیماری کرونا واکسینه شده‌اند این است که این دسته از افراد نیز به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند اما خطر مرگ، بستری شدن در مراکز درمانی و بخش مراقبت ویژه در آنها بسیار کمتر است.

خداشاهی با تاکید بر اینکه افرادی که واکسینه شده‌اند نیز همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و نسبت به علائم بیماری توجه ویژه داشته باشند اظهار کرد: نادیده گرفتن علائم بیماری در افراد واکسینه شده سبب انتقال این بیماری در سایر افراد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از برنامه‌های غیر ضروری همچون برگزاری مجالس و دورهمی‌ها در سطح جامعه در حال برگزاری است اظهار کرد: برای جلوگیری از ایجاد شرایط بحرانی، همکاری مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و اجتناب از حضور در دورهمی‌ها امری ضروری است.

در همین حال، مهدی قلیان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مقدس هم گفت: با ورود ۲ محموله جدید واکسن کرونا در مجموع به مقدار ۱۱۰ هزار دز به استان خراسان رضوی، از هفته آینده با مجوز وزارت واکسیناسیون بهداشت افراد ۶۵ سال به بالا در خراسان رضوی آغاز می‌شود.

قلیان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ۶۷ درصد افراد بیش از ۷۰ سال در مناطق زیرپوشش این دانشگاه واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =

دکمه بازگشت به بالا