مشهد

خطر شوری آب در مشهد جدی است

رئیس جشنواره ملی فناوری‌های آب گفت: به دلیل مصرف بیش از حد منابع آبی، سالانه با افت آب زیرزمینی در کشور روبه رو هستیم و اگر این روند ادامه داشته باشد، مخاطره شوری آب در مشهد جدی است.
به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، دکتر کامران داوری امروز ۱۴ شهریورماه در دومین نشست خبری جشنواره فناوری‌های آب که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، یکی ازاهداف برگزاری این جشنواره را بهبود وضعیت نامتعادل بین منابع و مصارف آب دانست و اظهار کرد: مصرف بالاتر از حد منابع آبی موجب افت آب‌های زیرزمینی شده است که به دنبال آن در بسیاری از دشت‌های کشور مشکل شوری پدید خواهد آمد، ضمن اینکه از بین رفتن منابع ‌آبی اصلا سرنوشت مطلوبی نیست. 
وی با بیان اینکه دو راه حل در خصوص مقابله با مشکل بی‌آبی وجود دارد، افزود: در مرحله اول می‌توان این عدم تعادل بین منابع و مصارف آب را با کاهش مصارف آن کنترل کرد که راه حل صحیح و بلندمدت همین است. رویکرد دوم این است که ما ورودی‌ها را افزایش دهیم که مطرح‌ترین پروژه در این خصوص، پروژه انتقال آب از عمان بوده که ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه جهت این طرح لازم است. 
عضو هیات علمی گروه آب دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه پروژه انتقال آب بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد و نمی‌توان با خیال آمدن آب، به روش مصرف کنونی ادامه داد، خاطرنشان کرد: ما اگر با کاهش مصرف این زخم را موقتا درمان نکنیم، مشکلات تشدید خواهند شد. اکنون در وضعیتی قرار داریم که اجازه برداشت آب حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب و مقدار مصرف ۸۳۰ میلیون متر مکعب است؛ یعنی به جای آنکه ۰٫۷۵ مصرف داشته باشیم، ۱٫۲ مصرف داریم.
داوری با بیان اینکه کاهش مصرف آب نیازمند فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی است، افزود: کسی که قصد دارد مصرف خود را کاهش دهد، می‌خواهد مطمئن شود که دیگران نیزاین اقدام را انجام می‌دهند. در این فاصله باید این زخم بی آبی در کشور را با استفاده از فناوری درمان کنیم. فناوری بازگردانی آب به ما کمک می‌کند که شیب آلودگی مشهد که ۸% است، کاهش پیدا کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا