کودکان

راههای درمان بد غذایی کودک، اهمیت میان وعده ها

۳۲۱۹۷۸_۶۹۶

پرسش: کودکی ۳ ساله دارم خیلی بد خوراک است غذائی رو که نمی خوره به کودک های فامیل با فاصله سنی ۵۰ روز نسبت به کودکم دادم با اشتها می خورند یعنی غذا خوش خوراکه. داروی اشتهاآور مثل تریس اوریکس، مینادکس، زینک پلاس، زینکویت بی و یا گیاهی عرق یونجه و معجون چاقی ۵ گیاه هم روش اثر نداره. فقط یه دو روز ۱/۴ قرص سیپروهپتادین دادم بهش یکم بهتر شده که ترسیدم بهشون بدم به علت تاثیرات بد قرص روی سلول های مغزی. راستی از نظر وزن از بعد از ۴ ماهگی زیر نمودار بوده و الان که خارج از نمودار است وزنش ۱۰٫۵ کیلو و قدش قبلاً خوب بود اما الان ۸۷ سانت است.

پاسخ: محدوده طبیعی وزن فرزندتان بین ۱۴ تا ۱۷ کیلوگرم است. بر این اساس کمبود وزن دارد و قدش نیز حداقل طبیعی است. بهتر است تحت نظر یک متخصص اطفال یا کارشناس تغذیه باشد. دادن هر گونه مکمل و دارویی بدون نظر پزشک یا کارشناس تغذیه توصیه نمی شود، مخصوصا سیپروهپتادین که عوارض دارد. کودک تمایل دارد همیشه فقط یک نوع غذا بخورد که شاید به دلیل راحتی انتخاب و آشنایی با آن باشد. مهمترین کار این است که به کودک یاد دهید که انواع مواد غذایی را مصرف کند. علایق غذایی هر کودک مربوط به خود اوست.

اوقات صرف غذا بایستی اوقات خوش و راحتی باشد و نباید کودک را مجبور به غذا خوردن کنید و با او دعوا کنید، چون در این صورت نمی تواند عادات صحیح غذا خوردن را یاد بگیرد. باید مقدار مصرف لبنیات پر چرب و مغزها را در برنامه غذایی فرزندتان افزایش دهید. میان وعده ها بخش مهمی از انرژی و مواد مغذی مورد نیاز کودکان را تشکیل می دهند.

بچه ها به دلیل داشتن معده کوچک، نمی توانند در یک وعده مقدار زیادی غذا بخورند. به همین دلیل مصرف میان وعده برای آن ها ضروری است که بایستی دارای مواد مغذی باشند. کودکان در میان وعده نباید هله و هوله مانند چیپس و پفک و … مصرف کنند یا نوشابه های شیرین و خوراکی های فاقد مواد مغذی و پر کالری بخورند. زیرا این غذاها باعث کاهش اشتهای کودک خواهد شد که در اثر دریافت کم مواد غذایی ، دچار کاهش رشد خواهد شد. برای افزایش اشتها باید از منابع غذایی روی استفاده کرد، مانند آبگوشت. مصرف مکمل سولفات روی با تجویزکارشناس تغذیه یا پزشک هم موثر خواهد بود.

غذاهایی برای میان وعده ها:
-موز بصورت شیرموز، دسر یا خود میوه
– نان و پنیر
– انواع سبزیجات پخته مثل: هویج، کدو سبز
– میوه های تازه
– بیسکوئیت
– شیر بصورت ساده، شیرموز، شیر
کاکائو ، شیر و عسل یا شیر و خرما.

منبع:تبیان
link canal 1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا