مشهد

رونمایی از نخستین موتورهای برقی پیک

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار همزمان با وضعیت اضطرار هوای شهر مشهد خبر داد؛

روز گذشته دَه دستگاه موتوربرقی به‌صورت آزمایشی توسط مسئولان شهری رونمایی شد.

رونمایی از نخستین موتورهای برقی پیک
 

گسترش روزافزون وسایل نقلیه موتوری این‌روزها به‌جز مشکلاتی که در رفت‌وآمد و ترافیک شهرهای بزرگ و کوچک از خود برجای می‌گذارد، یکی از عوامل مهم و اساسی آلودگی هوا و آن چیزی است که ما به‌عنوان گرم‌تر‌شدن کره‌زمین می‌دانیم. حال هرگونه حرکت در مسیری که باعث بهینه‌شدن مصرف سوخت و به‌تبع آن افزایش سطح کیفیت زندگی مردم شود، اقدامی ستودنی است و باید ادامه پیدا کند. شهرداری مشهد نیز در کنار وظایف ذاتی خود در اداره امور شهر، کارهایی جانبی را در دستورکار خود دارد که یکی از این نمونه‌ها، وارد‌کردن دستگاه‌های موتوری هیبریدی به پیکره شهر است. در‌همین‌راستا روز گذشته دَه دستگاه موتوربرقی به‌صورت آزمایشی توسط مسئولان شهری رونمایی شد.

فعالیت موتورهای هیبریدی در هسته مرکزی شهر از سال آینده

به‌گزارش خبرنگار شهرآرا، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد در جریان این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به مزایا و ویژگی‌های استفاده از دستگاه‌های نقلیه هیبریدی، گفت: دَه دستگاه از موتورهای برقی دراختیار شرکت‌های دارای مجوز از سازمان حمل‌ونقل بار قرار گرفت تا به‌صورت میدانی آزمایش شوند و موضوعات لازم درخصوص میزان کارایی این وسیله بررسی شود.

هوشنگ غلام‌زاده با اشاره به اینکه در‌حال‌حاضر این موتورها دو ماه به‌صورت آزمایشی فعالیت می‌کنند، گفت: استفاده از این وسایل نقلیه به‌عنوان یک ضرورت به حساب می‌آید و باید در این مسیر گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

ارائه تسهیلات و وام‌های مناسب برای شرکت‌های متقاضی

وی یادآور شد: هیچ‌گونه پرداختی برای خرید این دَه موتور برقی ازسوی شهرداری صورت نگرفته و به‌دلیل اعتماد و اطمینانی که شرکت سازنده به طرح داشت، به وارد‌کردن این موتورها به‌صورت آزمایشی اقدام کرد.معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد درخصوص روند انبوه‌سازی این موتورها نیز ابراز کرد: در‌همین‌راستا بسته‌های صدتایی برای این منظور تهیه شده است که با‌این‌حال باید منتظر نتایج این طرح آزمایشی شد.وی با بیان اینکه یکی از روش‌های ارائه تسهیلات به متقاضیان، ارائه سود وام به‌عنوان یارانه خواهد بود، خاطرنشان کرد: درصورت موفق‌بودن مرحله آزمایشی، طرحی به شورا ارسال می‌شود تا درصورت تایید اعضای شورا بودجه برای این منظور اختصاص داده شود.

طرح ممنوعیت تردد موتورهای آلاینده در هسته مرکزی شهر

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر مشهد نیز در جریان این مراسم در گفتگو با خبرنگار شهرآرا از لزوم اجرای طرحی برای ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های انژکتوری و کاربراتوری آلاینده در هسته مرکزی مشهد خبر داد و گفت: یک موتور چندبرابر خودرو آلودگی تولید می‌کند و درصورت تایید شورای عالی ترافیک، صرفا موتورسیکلت‌هایی در محدوده طرح ترافیک یا خطوط ویژه اتوبوس تردد می‌کنند که آلودگی کمتری دارند.

سرهنگ علیرضا حاجی‌زاده با بیان این مطلب در مراسم رونمایی از دَه دستگاه پیک موتوری برقی، افزود: این موتورهای برقی هنوز پلاک نشدند؛ اما چون نگاه حمایتی به طرح وجود دارد، ممیزی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ۴۰درصد از سهم حوادث رانندگی را از آنِ موتورسیکلت‌ها دانست و بیان کرد: عامل سرعت نیز یکی از دلایل اصلی وقوع حوادث رانندگی است و سالانه خسارت‌های زیادی را بر جای می‌گذارد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر مشهد ادامه داد: با‌این‌حال و با توجه به محدودیت سرعتی که برای موتورسیکلت‌های برقی تعریف شده است، می‌توان گفت استفاده از این وسیله به ایمن‌سازی معابر کمک می‌کند.وی خاطرنشان کرد: پس از سپری‌شدن دو ماه آزمایشی اجرای طرح، بازخوردها دریافت می‌شود و سپس شماره‌گذاری این وسیله نیز در دستورکار پلیس قرار ‌خواهد گرفت.

هزینه ۹۰میلیون‌ریالی هر دستگاه موتور برقی

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد نیز در حاشیه این مراسم با بیان اینکه برای خرید هر موتوربرقی به اعتباری بالغ‌بر نودمیلیون ریال نیاز است، گفت: با‌این‌حال این هزینه از طریق کاهش هزینه سوخت این نوع موتور که از بنزین به‌مراتب کمتر است، جبران خواهد شد.

حسین مختاری با تاکید بر اینکه در فاز نخست جایگزینی موتورهای برقی با بنزینی، پانصد دستگاه موتور برقی واگذار خواهد شد، افزود: جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی قدم‌به‌قدم اجرایی خواهد شد و درصورت تایید مرحله آزمایشی این طرح طی دو ماه آینده، برنامه‌ریزی شده در فاز اول پانصد دستگاه موتور در سال۹۵ وارد و به شرکت‌های حمل‌ونقلی ارائه شود.

فعالیت ۲۰ هزار دستگاه پیک‌ موتوری فعال در مشهد

وی با بیان اینکه چنانچه طرح آزمایشی با موفقیت همراه باشد، اجرای آن در سطح گسترده از سال آینده محقق خواهد شد، اضافه کرد: در‌حال‌حاضر تعداد پیک‌های موتوری فعال در مشهد بین ۲۰ تا ۲۲هزار دستگاه است و بیش از ۲۰۰هزار موتور نیز در شهر مشهد تردد می‌کنند.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار درون‌شهری شهرداری مشهد با تاکید بر ضرورت ممنوعیت ورود موتورهای بنزینی به‌دلیل آلودگی هوا، ابراز کرد: به‌همین‌منظور نیز طرح استفاده از موتورهای برقی و جایگزینی آن با موتورهای بنزینی در هسته مرکزی تهیه شد.وی تصریح کرد: شرکت وارد‌کننده به آموزش رانندگان اقدام کرده و درحال‌حاضر به‌مدت دو ماه بازخوردهای استفاده از موتور برقی در بین استفاده‌کنندگان بررسی می‌شود تا ببینیم به‌لحاظ بومی‌سازی چه نکاتی را باید به‌لحاظ توان، حداکثر سرعت و قابلیت‌ها در نظر گرفت.مختاری با بیان اینکه شرکت سازنده موضوع ایستگاه‌های شارژ را تقبل کرده و در انتهای طرح، هزینه‌ها به شرکت پرداخت خواهد شد، متذکر شد: با‌این‌حال برای اجرای گسترده طرح در آینده، حتما باید ایستگاه‌هایی در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ایستگاه‌هایی نیز در سطح شهر در نظر گرفته می‌شود که به وسایل شارژ مجهز هستند؛ همچنین از طریق تلفن با موتورها ارتباط برقرار می‌شود تا از تردد بی‌مورد آن‌ها در سطح شهر به‌منظور کسر شارژ بی‌دلیل جلوگیری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + پنج =

دکمه بازگشت به بالا