سلامت

سرعت بالای انتشار ویروس‌ها در بیمارستان‌

به گزارش آنا به نقل از تک اورگ، با شیوع شدید بیماری همه‌گیر ویروس COVID-۱۹، بیمارستان‌ها به مناطق مشکل‌سازی تبدیل شده و بسیاری از افراد، به‌ویژه کادر درمانی، در این محیط آلوده شده‌اند.

 

اما این اتفاق چگونه رخ می‌دهد؟ کالج دانشگاهی لندن با همکاری یک بیمارستان مطالعه‌ای را انجام دادند که نشان داد، دی‌ان‌ای ویروس‌ها (DNA virus) از تختخواب‌ اتاق‌ها تنها در عرض ۱۰ ساعت به تمام فضای بیمارستان گسترش می‌یابد.

ویروس SARS-CoV-۲ می‌تواند چندین ساعت یا حتی چند روز روی سطوح بماند. حتی اگر بیشتر افراد پس از تماس مستقیم با یک فرد، آلوده شوند، بازهم خطر ابتلا به عفونت از یک سطح آلوده، بسیار محتمل است.

دانشمندان به‌دنبال کشف سرعت و نحوه انتشار ویروس‌ها در بیمارستان‌ها بودند، بنابراین آنها در این مطالعه از یک بخش DNA ویروس‌ گیاهی به‌عنوان یک مدل SARS-CoV-۲ استفاده کرده و چند قطره از آن را روی یک تختخواب اتاق ایزوله بیمارستان، قرار دادند.

دانشمندان سپس طی ۵ روز از ۴۴ قسمت بیمارستان نمونه‌برداری کردند.

به‌طرز تکان‌دهنده‌ای، دانشمندان دریافتند که این ویروس، ۴۱٪ از قسمت‌های نمونه‌برداری شده را تنها بعد از ۱۰ ساعت آلوده کرده است. بسیاری از سطوح مانند تختخواب‌ها، دستگیره درها، دسته صندلی‌ها، اسباب‌بازی‌های کودکان و غیره، آلوده شده بودند. پس از سه روز ۵۹٪ از سطوح، و بعد از پنج روز ۴۱٪ سطوح همچنان آلوده بودند. در روز سوم آزمایش ۸۶٪ از قسمت‌های نمونه‌برداری‌شده در مناطق بالینی (مانند اتاق‌های درمانی)، تست ویروس آنها مثبت بود. این نتایج بسیار نگران‌کننده است، چراکه نشان می‌دهد ویروس‌ها می‌توانند به‌راحتی در بیمارستان‌ها پخش شوند.

اکثر بیماران مبتلا به COVID-۱۹ پس از گذراندن چندساعت با افراد بیمار، آلوده می‌شوند. بااین‌وجود، ممکن است ابتلا به ویروس SARS-CoV-۲ از یک سطح آلوده انجام شود. البته خبر خوب این است که این ویروس را می‌توان خیلی راحت از سطوح پاک کرد.

یکی از محققان این مطالعه گفت: تمیز کردن و شستشوی دست، اولین خط دفاعی ما در برابر ویروس است و این مطالعه به ما به‌طور ویژه یادآوری می‌کند که کارمندان مراقبت‌های بهداشت و درمان و کلیه مراجعه‌کنندگان به یک مرکز بالینی می‌توانند به جلوگیری از شیوع آن کمک کنند؛ آن هم از طریق رعایت بهداشت دقیق دست، تمیز کردن سطوح و استفاده صحیح از تجهیزات حفاظتی شخصی.

همچنین یکی از مهم‌ترین مواردی که باید به خاطر بسپارید این است که ویروس SARS-CoV-۲ و در واقع بسیاری از ویروس‌های دیگر، با استفاده از صابون قابل شستشو و از بین رفتن هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا