خراسان

صنعت نساجی یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا محسوب می‌شود

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: شرایط نساجی ما در وضعیت مناسبی قرار ندارد ولی چیزی که مسلم است، این است که صنعت نساجی یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا محسوب می‌شود.
محسن شرکا در گفت‌وگو با ایسنا- منطقه خراسان اظهار کرد: اصولا صنایع با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند و دلایل مختلفی را از جمله نظام پوسیده بانکی، نظام مالیاتی ممیزمحور را به عنوان دلایل این امر برمی‌شمرند و عزم و اراده ملی برای بخش تولید و برای اینکه اقتصاد تولید محور داشته باشیم، وجود ندارد.
وی با بیان اینکه همچنین در زیر بخش‌های دیگر وقتی فرهنگ ما تولید محور نبوده و اقتصاد ما کنترل محور نیست، عنوان کرد: در واقع نظام بانکی ما توسعه‌ای نیست و نظام مالیاتی ما در جهت توسعه همه‌جانبه گام برنمی‌دارد. به همین جهت نمی‌توان انتظار داشت که یک بخشی از صنعت آن طوری که انتظار داریم، توسعه پیدا کند.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در مجموع شرایط نساجی ما در وضعیت مناسبی نیست ولی چیزی که مسلم است، این است که صنعت نساجی یکی از مهم‌ترین صنایع اشتغال‌زا محسوب می‌شود؛ یعنی اگر به این بخش توجه ویژه شود و تسهیلات روان برای آن لحاظ شود و اگر به سمت‌ بهره‌وری در این صنایع پیش برویم، بدون تردید می‌توان بخش عظیمی از مشکلات اشتغال کشور را رفع کرد.
شرکا در خصوص دلایل عمده قاچاق پوشاک بیان کرد: یکی از دلایل قاچاق عدم رقابتی بودن صنایع داخلی  با بیرون است و وقتی قیمت تمام شده کالا داخلی بالا باشد، قیمت تمام شده کشورهای همسایه بهتر از ما خواهد بود و نرخ تسهیلات در آنجا صفر تا ۵ درصد است. 
وی ادامه داد: همچنین حمایت‌های که از صنایع می‌شود با حمایت‌های ما بسیار متنفاوت است. صنعت ما نرخ تمام شده بالایی دارد که بخشی از آن درون سازمانی و بخشی عمده‌ای از آن برون‌سازمانی محسوب می‌شود.
عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه صنعت پوشاک، غذا و خودرو را می‌توان صنایع پیشران دانست، عنوان کرد: پوشاک جزو صنایعی محسوب می‌شود که آن‌ را در طی یکسال خریداری می‌کنیم. همچنین این محصولات مشتریان خاص خود را دارد و در تمام دنیا بر روی این صنایع سرمایه‌گزاری می‌شود و بازار فروش خوبی را نیز در بر می‌گیرد.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات صنعت نساجی تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی ما در بحث نساجی مد، طراحی و دوخت است و این موارد باعث می‌شود مصرف‌کننده به سمت این کالا گرایش داشته باشد.
شرکا ادامه داد: ما باید کاری کنیم صنایع داخلی ما سودآور شود و نرخ تمام شده کالا پایین بیاید که ۲۵ درصد آن درون سازمانی و چیزی حدود ۷۵ درصد از آن برون سازمانی محسوب می‌شود. این وظیفه دولت محسوب می‌شود و می‌تواند آن را کنترل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 13 =

دکمه بازگشت به بالا