مشهد

نخستین دوره تخصصی آموزش «فرهنگ میزبانی» در مشهد برگزار می‌شود

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد گفت: نخستین دوره تخصصی آموزش «فرهنگ میزبانی» در مشهد برگزار می‌شود.

خبرگزاری فارس: نخستین دوره تخصصی آموزش «فرهنگ میزبانی» در مشهد برگزار می‌شود

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از واحد اطلاع‌رسانی مدیریت فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد، علی قناویزچی اظهار کرد: طرح «فرهنگی میزبانی»، طرحی است مدون که با هدف ارتقای سطح کیفی ارائه خدمات به زائران علی بن موسی الرضا(ع) در سطوح مختلف اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح به منظور بهره‌وری حداکثری زائران از خدمات ارائه‌شده و همچنین ترویج فرهنگ رضوی مبتنی بر معارف اسلام ناب محمدی و سیره رضوی طراحی‌شده است.

مدیر امور فرهنگی و گردشگری شهرداری مشهد در مورد نحوه اجرای این طرح، گفت: مخاطبان طرح «فرهنگ میزبانی» در چهار دسته تقسیم‌بندی شده‌اند، دسته نخست افرادی همچون رانندگان پایانه مسافربری و تاکسی‌های مبادی ورودی زائران بوده که به طور مستقیم با زائران در ارتباط هستند.

وی ادامه داد: گروه دوم، اصناف و کسبه پیرامون حرم، نیروی انتظامی، تشکل‌ها و هیئت‌های مذهبی بوده که امکان خدمت‌رسانی به زائران برای آنان فراهم است؛ گروه سوم، خدمت‌یاران، کمک راهور و دانش‌آموزان و سطح چهارم، عموم مردم هستند.

* آموزش تخصصی رانندگان تاکسی، اتوبوس و راهنمایان زائر

قناویزچی با بیان اینکه برای هر یک از این چهار سطح خدماتی پیش‌بینی‌ شده است، اظهار کرد: در سطح اول آموزش، رانندگان تاکسی، اتوبوس و راهنمایان زائر قرار دارند که مورد آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم قرار می‌گیرند؛ نیازها شناسایی‌شده و با طراحی یک طرح الگویی، بسته مناسب طراحی می‌شود.

وی به بیان محور آموزش‌های موردنیاز برای هر سطح پرداخت و عنوان کرد: شناخت کامل از مشهد، یکی از مؤلفه‌های مهمی است که باید نسبت به آن تسلط داشته باشد، آشنایی با مناطق گردشگری مشهد و نحوه ارتباط‌گیری با زائر، موارد دیگری است که یک راهنمای زائر باید نسبت به آن آگاهی لازم را داشته باشد.

مدیر امور گردشگری شهرداری مشهد افزود: در طرح «فرهنگ میزبانی» سال 94، 86 نفر از راهنمایان زائر تحت آموزش قرار می‌گیرند، تمام این افراد ملزم به شرکت در آموزش‌های عمومی 134 ساعته هستند، از این تعداد، 10 نفر با برگزار آزمون انتخاب‌شده‌اند که 80 ساعت آموزش زبان انگلیسی طی می‌کنند؛ 20 نفر نیز با گذراندن آزمون و مصاحبه در سطح بعدی قرار می‌گیرند و برای آنان آموزش زبان عربی برگزار می‌شود.

وی به تعداد تاکسیرانان شرکت‌کننده در این طرح اشاره و عنوان کرد: تاکسیرانی 300 نفر را برای گذراندن دوره‌های تخصصی معرفی کرده که شامل رانندگان تاکسی مبادی ورودی شهر، حریم نور و خط ویژه پروازهای خارجی فرودگاه است؛ از این تعداد، 50 نفر زبان انگلیسی و 250 نفر تحت آموزش تخصصی زبان عربی قرار می‌گیرند.

قناویزچی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود تا پیش از سال جدید، شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها، دو ترم فشرده یعنی 80 ساعت آموزشی را می‌کنند؛ سه ترم باقی‌مانده از آموزش‌ها نیز از 20 فروردین ماه به مدت دو ماه و نیم برگزار می‌شود.

وی به حضور 300 نفر از سازمان اتوبوس‌رانی در طرح «فرهنگ میزبانی» اشاره و عنوان کرد: از سازمان اتوبوس‌رانی 300 نفر را با اولویت خطوط منتهی به حرم تحت آموزش قرار می‌گیرند که شامل یک دوره میان مدت آموزشی به مدت دو سال است، در این دوره، اخلاق و رفتار اجتماعی، ارتباطات و آموزش‌های فرا بخشی ارائه می‌شود.

مدیر امور گردشگری شهرداری مشهد افزود: بالغ‌ بر 800 نفر نیز از پایانه مسافربری برای دوره میان مدت 2 ساله اعلام آمادگی کردند که فاز اول آن از اسفندماه امسال آغاز می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

دکمه بازگشت به بالا