ایران

هشدار درباره قطعی برق

index
 
 
روز گذشته با ثبت بالاترین دمای هوا در سال جاری در بسیاری از نقاط کشور، مصرف برق از مرز ۵۵ هزار مگاوات گذشت تا مدیرعامل توانیر در سخنانی صریح از رسیدن به شرایط بحرانی و خطرناک و احتمال اعمال خاموشی سخن گوید و همزمان توانیر اطلاعیه‌ای را به همراه چند توصیه برای کاهش مصرف برق خطاب به مردم و مشترکان برق صادر کند.
به گزارش  تسنیم، مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه مصرف برق در ساعت ۱۵ و ۲۰ دقیقه روز گذشته از مرز ۵۵ هزار و ۳۶۴ مگاوات گذشت و رکورد بی سابقه ای در مصرف برق کشور ثبت شد، گفت: در یک شرایط بحرانی و خطرناک قرار گرفته ایم و احتمال اعمال خاموشی قوت گرفته است.
آرش کردی افزود: در حالی که پیش بینی ما رشد ۵ درصد در مصرف برق امسال بود مصرف دیروز رشد ۷ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می دهد.
وی گفت: این میزان مصرف، ما را در یک شرایط بحرانی و خطرناک قرار داده است به گونه ای که میزان مصرف و میزان تولید سر به سر شده و امکان اعمال خاموشی به دلیل محدودیت های شبکه انتقال و تولید بالا گرفته است.
کردی از مشترکان خواست مدیریت مصرف را در دستورکار خود قرار دهند و در ساعات اوج مصرف روز یعنی ۱۲ تا ۱۶ و اوج مصرف شب یعنی ۱۹ تا ۲۳ از وسایل برقی غیرضروری استفاده نکنند.
وی افزود: برای استفاده از وسایل سرمایشی مانند کولرهای گازی و اسپیلت ها دمای ۲۳ تا ۲۵ درجه را انتخاب، و در استفاده از کولرهای آبی، از دور کند استفاده کنند.
کردی افزود: در هفته های آینده نیز شاهد ادامه گرما خواهیم بود بنابراین از مشترکان تقاضا داریم تا یک ماه آینده، مدیریت مصرف را به طور جدی در دستورکار خود قرار دهند.
مدیر عامل توانیر تاکید کرد: احتمال بروز خاموشی با روند مصرف کنونی برق به شدت بالاست.
کردی گفت: گرمای زیاد در همه جای کشور حاکم است به خصوص مناطق گرمسیر، استان های بوشهر، هرمزگان، خوزستان، جنوب فارس، جنوب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و حتی استان های شمالی نیز روزهای بسیار گرمی را سپری می کنند.
وی افزود: مصرف برق دیروز نشان می دهد گرم ترین روز سال ۹۶ را تا الان پشت سرگذاشته ایم.
همچنین توانیربا صدور اطلاعیه ای خطاب به مردم توصیه هایی را برای کاهش مصرف برق مطرح کرد. در این اطلاعیه آمده است:”با توجه به افزایش مستمر دما و پایداری هوای گرم در همه بخش‌های کشور، طی روزهای اخیر شاهد افزایش بی‌سابقه مصرف برق در کشور شدیم، به‌نحوی که طی روز گذشته (چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۹۶) مصرف برق رکورد بی‌سابقه ۵۵ هزار و ۴۰۰ مگاوات که نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته ۷ درصد رشد را نشان می‌دهد به ثبت رسید. در چنین شرایطی برای جلوگیری از بروز خاموشی، به خصوص در استان‌های گرمسیر کشور، بیش از هر زمان دیگر به مدیریت مصرف برق نیازمندیم.
بدینوسیله از عموم هموطنان و مشترکین گرامی در تمامی بخش‌ها تقاضا دارد تا با کاهش و مدیریت مصرف برق به‌ویژه در ساعت‌های اوج بار (۱۲ الی ۱۶ و ۲۰ الی ۲۳) کارکنان صنعت برق را در ارائه هرچه بیشتر خدمات و تأمین برق پایدار یاری نمایند.
در ادامه این اطلاعیه توصیه هایی به شرح ذیل برای کاهش مصرف برق مطرح شده است:
۱- در کولرهای آبی تا حد امکان از دور کند کولر استفاده شود.
۲- دمای مناسب برای تنظیم ترموستات در کولرهای گازی بین ۲۳ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.
۳- هنگام استفاده از کولر یا وسایل سرمایشی، تا حد امکان از لوازم پرمصرف برقی مانند اتو، لباسشویی، ظرف‌شویی و جاروبرقی به‌طور همزمان به‌ویژه در ساعات اوج بار استفاده نشود.
۴- خاموش کردن لامپ‌های اضافی و استفاده از روشنایی طبیعی در روز، ساده‌ترین راه صرفه‌جویی در مصرف برق است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + 6 =

دکمه بازگشت به بالا