سبک زندگی

چه طور میز غذاخوری بچینیم؟

پذیرایی از میهمان آداب خاص خودش را دارد. به خصوص برای ما ایرانی ها که زیادی اهل تعارف و تکلیف هستیم و دوست داریم جلوی میهمان‌هایمان سنگ تمام بگذاریم. این وسط اصول چیدمان میز غذا از روش‌هایی که می‌تواند سفره پر زرق و برق ایرانی را زیباتر کند. به خصوص وقتی بیشتر ما در خانه‌هایمان یک صندوق قاشق و چنگال و کف گیر جهازی داریم که اصلاً کاربرد خیلی‌هایشان را نمی‌دانیم!

میهمانی غیر رسمی ساده:

  • اول از همه باید جای بشقاب روی میز معلوم شود. بشقاب اصلی غذاخوری باید درست وسط زیر بشقابی باشد. اگر از زیر بشقابی استفاده نمی‌کنید جای بشقاب درست روبه روی هر فرد است طوری که وقتی فرد پشت صندلی‌اش می‌نشیند بشقاب دقیقاً جلویش باشد نه به چپ نه به راست. بعد نوبت قاشق و چنگال‌هاست. در پذیرایی غیر رسمی و دوستانه معمولاً فقط از یک دست قاشق و چنگال و کارد استفاده می‌کنند و یک نوع لیوان. قرار داشتن این‌ها سر میز لازم است حالا چه مناسبت داشته باشد چه نداشته باشد. مثلاً مدام پیش خودتان فکر نکنید چاقو سر میز به چه دردی می‌خورد. شاید کسی خواست سالاد فصلش را ریزریز کند. شما کارتان را بکنید!

THCB64392A02_13_3b

 

  • جای چنگال در هر میهمانی – چه رسمی و چه غیر رسمی – سمت چپ بشقاب است. فرقی هم ندارد طرف دست راست باشد یا چپ. سمت راست هم مخصوص کارد و قاشق. کارد نزدیک به بشقاب طوری که لبه تیزش رو به آن باشد و بعد از آن قاشق. لیوان هم درست بالای چاقو و با فاصله‌ای حدود ۵ سانتی متر قرار می‌گیرد. اگر قصد سرو کردن نوشیدنی دیگری غیر از آب دارید می  توانید لیوان دیگری با هر طرحی که خواستید در سمت راست لیوان اصلی قرار بدهید. دستمال سفره هم یا توی بشقاب غذاخوری قرار می‌گیرد یا زیر چنگال.

 

میهمانی غیر رسمی نه چندان ساده:

  • گاهی دوست‌ها ترجیح می‌دهند مراسم دورهمی شان را کمی مفصل‌تر از جمع‌های دو سه نفری برگزار کنند. این جور مواقع به خاطر حجم زیادتر خوراکی‌ها لازم است که صاحبخانه حواسش بیشتر از قبل به میز باشد. مثلاً اگر قصد سرو کردن سالاد دارید یا اگر قصد دارید دسر را سر میز شام یا ناهار بیاورید باید یک بشقاب کوچک همراه با کارد مخصوص بالای چنگال داشته باشید.

THCB64392A02_13_2b

 

  • برای صبحانه قرار دادن چاقوی کره خوری توی بشقاب کوچک کافی است اما برای دسر بعد از ناهار یا شام بهتر است به فکر چنگال دسر باشید که آن دیگر مال میهمانی‌های خیلی رسمی است و این جور مواقع فضا را بین دوست‌ها کسل می‌کند( چنگال دسر ۳ دندانه است ). اما یادتان باشد بهتر است حتی در میزهای غیر رسمی هم برای سالاد خوردن چنگال مخصوص سالاد سر میز بگذارید. به جعبه قاشق و چنگالتان اگر یک بار با دقت نگاه کنید می‌بینید که این چنگال‌ها درست مانند چنگال‌های اصلی هستند – با ۴ دندانه – فقط با کمی اندازه کوچک‌تر. برای سوپ یا عدسی و حلیم صبحانه هم هم باید حتماً یک کاسه سوپ خوری وسط بشقاب غذاخوری بگذارید. چای هم که داستان خودش را دارد.

 

میهمانی رسمی:

  • وقتی دو سه جور نوشیدنی مانند نوشابه یا دوغ دارید اگر فضا اجازه می‌داد برای هر کدام شان یک لیوان جدا قرار بدهید. آن هم بعد از لیوان اصلی آب که باید سر هر میزی باشد. اگر هم می‌خواهید بلافاصله بعد از غذا چای یا نوشیدنی گرم دیگری سرو کنید از همان اول فنجان را سر میز بگذارید. جای فنجان سمت راست میهمان و بعد از آخرین لیوانی است که روی میز قرار داده‌اید. چنگال غذاخوری و سالاد و حتی دسر باید همگی به ترتیب در سمت چپ باشد و کارد و قاشق سوپخوری و قاشق غذاخوری سمت راست. بشقاب مخصوص نان یا کره  را هم که باید بالای چنگال‌ها باشد بعد از نشستن میهمان‌ها روی میز قرار دهید.

 

THCB64392A02_13_1b

  • دیس‌ها، بشقاب‌های سالاد و کاسه‌های سوپ هم باید در وسط میز قرار بگیرند و البته با ترتیب خاص خودشان. اول کاسه سوپ بعد دیس سالاد و سپس دیس‌های غذا. ترتیب گذشتن بشقاب‌ها هم باید همین طور باشد. اول کاسه سوپ، بعد ظرف سالاد و بعد بشقاب اصلی. اگر هم ترجیح می‌دهید همه را همزمان سرو کنید، همه آنها را در کنار هم و در وسط میز قرار دهید. دستمال سفره هم معمولاً زیر اولین بشقاب میز که معمولاً کاسه سوپ خوری است قرار می‌گیرد مگر این که شما برای دستمالتان طرح و نقشه خاصی داشته باشید!

 

چند نکته اساسی:

اول: همه این تشریفات فقط برای راحتی میهمان‌هاست پس اگر قرار باشد با شلوغ کردن میز میهمان بیچاره بدتر گیج شود و اصلاً از غذا جیزی نفهمد بهتر است بی خیال این حرف‌ها باشید و به همان سادگی میهمانی دوستانه میهمانی‌های رسمی‌تان را برگزار کنید. همیشه قبل از چیدن میز به فضایی که در اختیار دارید هم فکر کنید!

دوم:  باید درباره رومیزی دقت کنید. اگر از زیر بشقابی استفاده نمی‌کنید بهتر است در شکل محترمانه‌اش حتماً رومیزی داشته باشید. رومیزی باید تقریباً به اندازه ۳۰ سانتیمتر از میز آویزان باشد ولی در حالت رسمی اگر میهمانی به صورت سلف سرویس است معمولاً اندازه رومیزی‌ها را تا نزدیکی زمین انتخاب می‌کنند.

سوم: همیشه قبل از نشستن میهمان‌ها سر میز لیوان‌های آب را پر کنید اما انتخاب باقی نوشیدنی‌ها را به خود میهمان‌ها بسپارید.

چهارم: می‌توانید یا پیش غذا را در اتاق پذیرایی سرو کنید یا دسر را. در واقع فقط حق دارید بی خیال یکی از این دو شوید و بهتر است در حالت رسمی هر دو را به اتاق پذیرایی نبرید. فقط یادتان باشد قبل از آوردن دسر و چای به سر میز غذاخوری بشقاب‌ها و ظرف‌های اضافه را از سر میز بردارید. حتی نمکدان و فلقل را هم ببرید.

پنجم: برای شستن ظرف‌ها و تمیز کردن میز عجول نباشید. هیچ پیغامی به میهمان نمی‌تواند بدتر از این باشد. در فضاهای رسمی شستن ظرف‌ها و تمیز کردن میز یعنی این که میهمان روال زندگی‌تان را به هم ریخته و یک جورهایی مزاحم بوده!

و نکته اساسی آخر: همه نکاتی که برای پذیرایی‌های رسمی و غیررسمی گفتیم فقط برای افرادی است که دوست دارند گاهی در فضاهایی خاص سر کنند یا به چیدمان خاص میز و… علاقمند هستند. پس لزومی ندارد که همه از فردا میز شام را به این شکل بچینند. همان یک دست قاشق و چنگال و با یک بشقاب و لیوان هم کافی است!

 

منبع : چی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 1 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا