مشهد

کتابخانه قلم، مرکز الکترونیکی متفاوتی برای خدمت‌ به محققین در قلب مشهد

مدیر کتابخانه قلم گفت: کتابخانه عمومی قلم، مرکزی دیجیتال و الکترونیک برای مطالعه، تحقیق و خدمت‌رسانی به محققین است.
به گزارش ایسنا-منطقه خراسان، علی محمد برادران رفیعی، در جریان بازدید خبرنگاران سرویس فرهنگی ایسنا از این مرکز، در محل کتابخانه قلم اظهار کرد: تفاوت آنچه که در ذهن طراحان این کتابخانه بوده با آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده، در دیجیتال بودن این کتابخانه است؛ ضمن اینکه این مرکز، مکانی برای مطالعه و خدمت‌رسانی به محققین است.
وی ادامه داد: سعی ما بر این است که در جهت الکترونیک بودن این کتابخانه هرچه بیشتر تلاش کنیم تا شاهد وضعیت بهتری از آنچه که هم اکنون وجود دارد، باشیم.
       
مدیر کتابخانه قلم درخصوص انگیزه تشکیل این مجموعه افزود: واقفان این کتابخانه، تلاششان بر این بود تا فضایی فرهنگی برای جوانان فراهم آورند که هم جالب و گیرا باشد و هم با اماکن فرهنگی دیگر متفاوت باشد و همچنین در وقف‌نامه‌ای که برای این مرکز نوشته شده نیز به مسئله کتابخوانی و کتابداری، انجام امور آموزشی و پژوهشی، کلاس‌های آموزشی برای دانش‌آموزان و نوع آموزش با سطوح مختلف اشاره شده است.
     
برادران رفیعی تصریح کرد: استراتژی هیئت مدیره این کتابخانه نیز بر این مبنا بوده که اداره کتابخانه با خودشان باشد و برای اداره بخش‌های مختلف کتابخانه نیز از کسانی استفاده شود که فکر فرهنگی دارند تا آنچه را که در ذهنشان مطلوب به نظر می‌آید، به اجرا بگذارند.
وی با اشاره به تجهیزات و امکانات موجود در این کتابخانه خاطر نشان کرد: این مکان دارای ۶ کلاس درس، اتاق جلسات، تالارهای مطالعه ،آمفی تئاتر باظرفیت ۳۰۰نفر و چندین تالار مختلف با گنجایش بالا است؛ ضمن اینکه سالن‌هایی هم با ظرفیت ۲۵۰۰ نفربرای برگزاری مجالس مختلف در مناسبت‌های مختلف داریم که در صورت درخواست افراد برای اجرای برنامه‌هایشان می‌توانیم در اختیار آنها قرار دهیم.
مدیر کتابخانه قلم اضافه کرد: ما برای خرید کتاب هیچ محدودیتی نداریم و سیاست ما بر این است که اگر کسی کتابی نیاز داشته باشد، فراهم آوریم و در اختیارش قرار دهیم؛ ضمن این که تاکید داریم سلیقه خودمان را در خرید کتاب پیاده نکنیم بلکه بر اساس تقاضای مراجعین کتاب را تهیه کنیم.
برادران رفیعی گفت: ما در این کتابخانه به فکر تمام اقشار بوده‌ایم و با توجه به حساسیتی که در بخش کودکان وجود دارد، در این زمینه با مشاورین مختلف در ارتباط هستیم تا بتوانیم بخشی را هم برای کودکان راه اندازی کنیم. 
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات همه کتابخانه‌ها، کم بودن متقاضی است ، ادامه داد: برای جلب نظر مراجعان باید به‌طور غیرمستقیم منابعی را که مورد نیاز آنهاست و می‌خواهند، در اختیارشان قرار دهیم . برای این کار ما تفاهم‌نامه‌ای با کتابخانه آستان قدس به انجام رساندیم که از طریق آن می‌توانیم کتاب‌هایی را که در کتابخانه موجود نیست، برای مراجعان تهیه کنیم‌.
مدیر کتابخانه قلم در پاسخ به سوالی در خصوص آمار مراجعین کتابخانه اظهار کرد: معمولا بیشترین مراجعان کتابخانه قلم، کسانی هستند که برای مطالعه کتب درسی به این مکان می‌آیند و اغلب داوطلبان کنکور هستند. گروه سنی آنهانیز معمولا از دوم متوسطه تا دکترا به بالا هستند و در کل این کتابخانه نزدیک به۱۴۰۰عضو دارد که اکثر این افراد فعال هستند.
برادران رفیعی در خصوص تهیه کتاب‌های چاپی و الکترونیک توسط این کتابخانه افزود: ما سعی کردیم به خواست مراجعان توجه کنیم و نیازهای واقعی آنها را برآورده سازیم. در مورد تهیه کتاب‌های چاپی و الکترونیکی هم همان‌گونه که گفته شد، تلاش بر این است که درصورت نبود کتاب در کتابخانه؛ چه کتاب چاپی و چه کتاب الکترونیکی با کمک کتابخانه آستان قدس این امکان فراهم شود.
وی ادامه داد: ما از جهت الکترونیک کردن استعداد زیادی داریم و با اینکه در بروشور مربوط به کتابخانه هنوز این قسمت آنگونه که باید برجسته نشده اما کار بخش الکترونیک ما به پایان رسیده و آماده خدمت رسانی به مراجعین هستیم.
مدیر کتابخانه قلم پیرامون زیرساخت‌های این کتابخانه عنوان کرد: زیرساخت این مکان در زمینه فیبرنوری و فناوری در حد اعلا پیش‌بینی شده و ما حتی از نرم افزارهای کتابداری آذرخش و پایگاه اطلاع‌رسانی نور که در کتابخانه‌های ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توانند نیازهای مارا پاسخگو باشند، استفاده کرده‌ایم.
برادران رفیعی در پاسخ به سوالی پیرامون وجود پارکینگ در کتابخانه تصریح کرد: با این که ساختمان پارکینگ دارد اما باتوجه به نیاز مراجعان و کمبود فضا، قصد داریم بخشی از پارکینگ را به ایجاد سالن‌‌های مطالعه اختصاص دهیم.
وی با بیان اینکه این مرکز دارای سایت اختصاصی است، گفت: برای مراجعان در بدو ورود به کتابخانه ۱۰۰مگابایت اینترنت رایگان با هزینه بسیار پایین در نظرگرفته شده است و مراجعان می‌توانند با ورود به سایت کتابخانه، وارد بخش کتاب‌های الکترونیک شوند.
مدیر کتابخانه قلم در پاسخ به سوالی پیرامون حمایت از هنرمندان و دوستداران عرصه هنر خاطرنشان کرد: مادر زمینه موسیقی محبوبیت چندانی نداریم اما به‌طور کلی از هنرمندان مختلف برای معرفی آثارشان دعوت می‌کنیم و از نمایشگاه‌های مطبوعات فرهنگی استقبال به عمل می‌آوریم .
برادران تصریح کرد: آرزوی ما این است که با مقدمات فراهم شده و همکاری با کتابداران، بتوانیم در خدمت محققین باشیم و با ایجاد تسهیلات و امکانات لازم در کارهای مراجعین و دانشجویان مشارکت کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 2 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا