مشهد

۲ روز تا بهره برداری از پارکینگ بزرگ هوشمند مجد در مشهد

پارکینگ شهری مجد در ۳ طبقه، با طول ۳۳۰ متر، عرض ۳۵ متر، مساحت ۳۳ هزار مترمربع و گنجایش پارک ۱۰۰۰ خودرو، از ۳ روز دیگر به روی شهروندان گشوده و به طور رسمی افتتاح شود.
 شهرآرانیوز؛ پارکینگ شهری مجد در ۳ طبقه، با طول ۳۳۰ متر، عرض ۳۵ متر، مساحت ۳۳ هزار مترمربع و گنجایش پارک ۱۰۰۰ خودرو، در یکی از پرترددترین مسیر‌های شهری در مشهد قرار است از ۳ روز دیگر به روی شهروندان گشوده و به طور رسمی افتتاح شود.
برای این اَبَرپارکینگ شهری که از آن به عنوان بزرگ‌ترین و هوشمندترین پارکینگ زیرسطحی کشور یاد می‌شود، ۲ ورودی و خروجی مجزا، ۸ دستگاه پله و ۲ دستگاه آسانسور برای ورود و خروج شهروندان از خیابان ایجاد شده است. این  پروژه با توجه به موقعیت مکانی آن که در مسیر حرم مطهر رضوی و بازار‌های اطراف قرار دارد، مناسب‌ترین پارکینگ در منطقه خواهد بود.
طبق ثبت مشخصات فنی این پارکینگ، علاوه بر ایجاد ایمنی کامل برای سازه این پارکینگ، تمام تجهیزات اطفای حریق و فن‌های تخلیه دود از به روزترین و معتبرترین تجهیزات روز دنیاست.
اما این‌ها تمام امتیازات این پارکینگ منحصربه فرد نیست و با هدف بهره برداری چندوجهی، در هرطبقه از این پارکینگ ۳۰ انباری و در مجموع تعداد ۹۰ انباری احداث شده است که می‌توان آن‌ها را به کسبه و بازاریان هسته مرکزی شهر اجاره داد.
عملیات اجرایی این پارکینگ که در حدفاصل چهارراه شهید کریمی در تقاطع خیابان حرعاملی و چهارراه مجد در خیابان قرنی قرار دارد اوایل آبان سال ۹۱ در مشهد آغاز شد. آن روز‌ها بولوار مجد از سمت خیابان حر عاملی تازه به بهره برداری رسیده بود. شرکت عمران و مسکن سازان نیز براساس مصوبه دولت با هدف نوسازی بافت‌های فرسوده شهری و تسهیل در روند توسعه و عمران شهری در منطقه شرق کشور تشکیل شده بود و یکی از نیاز‌های آن زمان مشهد نیز تلاش بیش ازپیش برای احداث پارکینگ بود.
باوجود چندنوبت تأخیر در پایان عملیات عمرانی این پروژه، اکنون بعد از ۸ سال از زمان آغازبه کار پروژه، قرار است به صورت رسمی در‌های این پارکینگ به روی مردم مشهد گشوده شود.

نظارت کامل تصویری در پارکینگ

مدیرعامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد نیز با توضیح بیشتر درباره این پارکینگ می‌گوید: قرار است این پارکینگ در آخرین روز کاری این هفته و در روز حمل و نقل به بهره برداری برسد.
محمدمهدی اسدی این را هم می‌گوید که در این پارکینگ به صورت کامل از سیستم هوشمند استفاده شده است و برای نخستین بار موضوع نظارت تصویری در این پارکینگ با مباحث هوشمندسازی تلفیق شده است.

اختراع اختصاصی برای پارکینگ مجد

به گفته وی، بر این پارکینگ به طور کامل با کمک سنسور‌های نظارت تصویری، دود، اکسیژن و مباحث دمایی، بدون دخالت نیروی انسانی نظارت می‌شود. نظارت بر ثبت پلاک خودروها، نوع ماشین، زمان ورود و خروج خودرو به پارکینگ بدون دخالت نیروی انسانی انجام می‌شود و در صورت بروز خطا و موضوعات امنیتی سیستم هشدار می‌دهد.

امکان رزرو پارکینگ

جالب است که براساس سیستم هوشمند این پارکینگ، شهروندان می‌توانند فضای پارک در این پارکینگ را رزرو و حتی به صورت برخط فضای پارک خود را مشاهده کنند.
اما تعرفه این پارکینگ چگونه است؟ طبق اعلام اسدی، تعرفه‌ها در این پارکینگ بر اساس مصوبه شورای شهر محاسبه خواهد شد. این پارکینگ کاربری عمومی دارد و با حداکثر ۳ نیرو به طور کامل و به صورت هوشمند اداره خواهد شد. ضمن اینکه با توجه به درجه بندی «آ» برای پارکینگ مجد، مبلغ ورودی ۹۰۰ تومان خواهد بود و به ازای هر ساعت هم مستند به مصوبه شورا از شهروندان مبلغی دریافت خواهد شد.

پارکینگ ۱۵۰ میلیارد تومانی

مدیرکل نظارت بر پروژه‌های زیربنایی شهرداری مشهد هم درباره این پارکینگ می‌گوید: اسکلت این پروژه در سنوات گذشته به صورت مشارکتی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان احداث شد. از اواخر سال ۹۷ شهرداری با دستور شهردار مشهد قرارداد جدیدی برای تکمیل این پروژه منعقد کرد و تا الان که حدود ۲ سال از انعقاد این قرارداد می‌گذرد این پروژه به صورت کامل در بخش‌های ابنیه، نازک کاری، تأسیسات برق، مکانیک و هوشمندسازی اجرا شده و اکنون آماده بهره برداری است.
محمود ریحانی با بیان اینکه سرویس بهداشتی به تعداد کافی برای این پارکینگ در نظر گرفته شده است، می‌گوید: از سال ۹۷ تاکنون برای این پارکینگ حدود ۷۰ میلیارد تومان و در گذشته نیز معادل ۳۰ میلیارد تومان به نرخ سال‌های گذشته هزینه کرده ایم که با یک حساب سرانگشتی می‌توان آن مبلغ را معادل نرخ روز محاسبه و ارزش این پارکینگ را به نرخ روز بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد کرد.

تخصیص جای پارک ویژه معلولان در پارکینگ مجد

مدیرپروژه هوشمندسازی پارکینگ مجد نیز درباره این پروژه می‌گوید: در این پارکینگ از دستگاه جدیدی رونمایی کردیم که هوشمندترین سیستم برای مدیریت پارک‌های غیرحاشیه‌ای است و نظیر آن در کشور وجود ندارد.
طبق اعلام محمد مهدی زاده این دستگاه براساس نیاز‌های شرکت الیت طراحی و ساخته شده و فناوری آن برگرفته از الگوریتم هوش مصنوعی است و شهروندان می‌توانند تصویر خودرو پارک شده خود را از طریق نرم افزار مشاهده کنند.
وی اضافه می‌کند: برقراری ارتباط با شهروندان درباره وضعیت جای پارک از طریق لامپ‌های ال‌ای دی و رنگ‌های قرمز به معنای اشغال جای پارک، سبز به معنای جای پارک آزاد، زرد به معنی رزرو جای پارک توسط شهروندان و ال‌ای دی آبی به معنای جای پارک ویژه معلولان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =

دکمه بازگشت به بالا