خراسان

مشهد باید از قدمت تاریخی نیشابور برای مسائل فرهنگی کمک بگیرد

 

غلامحسین مظفری

مستشار دیوان محاسبات کشور گفت: مشهد مقدس به عنوان مرکز استان خراسان رضوی باید از قدمت تاریخی و ظرفیت‌های این شهر برای بهبود مسائل فرهنگی کمک بگیرد.

غلامحسین مظفری در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه ناشران کتاب ایران در نیشابور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ما باید به دنبال آن باشیم که حداقل مجوزی بگیریم که نمایشگاه کتاب دوسالانه در نیشابور برگزار شود.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب و دیگر اتفاقات از این دسته را از جمله رویدادهای در خور شأن نیشابور دانست و بیان کرد: اگر یک کار فرهنگی در شرق کشور اتفاق افتاده باید از آن بهره‌برداری شود همچنین باید توجه داشت در نیشابور یا باید کار خوب انجام شود و یا کاری انجام نشود.

مظفری یادآور شد: نیشابور ظرفیت‌های فراوانی دارد و اگر آنها استفاده کنیم اتفاقات فرخنده‌ای همچون نمایشگاه کتاب ناشران ایران در نیشابور رخ می‌دهد.

مستشاردیوان محاسبات کشور بیان کرد:پایتخت کتاب ایران نشان داد که نیشابور ظرفیت‌های فراوانی دارد و بعد از مشهد مقدس شهرستان دوم  استان بوده و باید گفت که با وجود محدودیت‌های موجود  برگزاری نمایشگاه کتاب در این شهر اتفاق خوبی است که در نیشابور انجام شده است.

وی تأکید کرد:در یک نگاه نیشابور پایتخت فرهنگی منطقه است و مشهد به عنوان یک کانون بزرگ بوده و نیشابور می‌تواند با قدمت فرهنگی و تمدنی  به مشهد کمک کند.

این مقام مسئول بیان کرد: پایتخت جهان اسلام باید از نیشابور شروع شود و در این زمینه در شهرستان ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و امید می‌رود که در این بخش همراهی و همدلی بیشتر شود.

معاون سابق استاندار خراسان رضوی و فرماندار شهرستان نیشابور افزود: در سالیکه نیشابور پایتخت کتاب ایران است، نمایشگاه کتاب فرصت تکرار نشدنی بوده و باید این زمان را مغتنم دانسته و تمام تلاش و توان خود را برای رضایت حداکثری بازدیدکنندگان به منصه ظهور برسانیم.

مستشار دیوان محاسبات کشور تصریح کرد: می‌توانیم نمایشگاه کتاب را هر ساله با ایجاد فضاها و کمک همدیگر ایجاد کرده و با هم اندیشی سبب پیشرفت و ایجاد فرصت‌هایی اینچنین شویم.

همچنین حسن نظریان محقق وپژوهشگر نیشابوری در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: گذشته ما حکم می‌کند که اینگونه مراسمات در شهری چون نیشابور برگزار شود ما از بودجه کافی برخوردار نیستیم اما فکر و برنامه‌ریزی داریم.

وی افزود: با توجه به زیربنا و سابقه‌ای که نیشابور دارد این کارهای فرهنگی هم باید با توجه به تمدن این شهر در آن برگزار شود و در یک نگاه می‌شود گفت که نیشابور پایتخت فرهنگی منطقه است.

وی خاطرنشان کرد: در دوره سامانیان پایتخت بخارا بوده اما پایتخت فرهنگی ایران نیشابور است و نیشابور حرف اول را می‌زند در همان زمان در ایران ۲۲ مدرسه عالی داریم، در نیشابور ۱۶ تا و در بخارا فقط ۲ تا و هر چه ما از افتخارات نیشابور می‌گوییم تا سال ۶۱۸ یعنی حمله مغول است.

محقق و پژوهشگر نیشابوری تصریح کرد: اما از آن سال تا کنون نیشابور شهری است که فقط در منطقه مطرح است ولی قبل از آن بدون ذره‌ای احساسات ناسیونالیستی و مخصوصا در قرن ۴ و ۵، دقیقا همان نقشی را ایفا می‌کرده که در حال حاضر آکسفورد، هاروارد، سوربن  و دانشگاه‌هایی از این دست ایفا می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دو =

دکمه بازگشت به بالا