خراسان

“تعدد واحدهای خالی” در مجتمع‌های بزرگ تجاری مشهد؛ “رکود” اصناف را در “مرز ورشکستگی” قرار داد

تعطیلی مغازه های خیابان بوعلی همدان در اعتراض به حضور دست فروشان-همدان

تعداد زیادی از اصناف مشهدی هم اکنون ورشکسته هستند که این موضوع علل مختلفی دارد و یکی از آنها رکود بسیار سنگینی است که در بازار حاکم است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، خرید کردن برای همه ما یکی از موضوعاتی است که به صورت روزانه با آن در ارتباط هستیم؛ همه ما لیست‌های مختلفی از چیزهایی که نیاز داشته و یا نداریم و برای اولویت‌های بعدی کنار گذاشته‌ایم در کیف‌های خود نگاه می‌داریم که برای هر کدام هم به یک مغازه خاص مراجعه می‌کنیم.

اصناف یکی از بخش‌های اصلی در اقتصاد کشور ما و به ویژه استان خراسان رضوی هستند؛ در شهر مشهد تنها ۱۲۰ هزار واحد صنفی وجود دارد که برای تأسیس هر کدام از آنها سرمایه‌ای مصرف شده اما به نظر می‌رسد که این سرمایه‌ها هم اکنون در مشهد در حال هدر رفتن هستند.

بازارهای قدیمی و جدید مشهد دیگر هیچ کدام شبیه به بازار نیستند و بیشتر به تفرجگاه‌هایی برای گذراندن اوقات فراغت تبدیل شده‌اند که جوان‌ها بیشتر از اینکه واقعاً چیزی را خریداری کنند تنها به پیاده‌روی در آنها می‌پردازند. بسیاری از بازارهایی که حتی سابقه قدیمی و بسیار طولانی دارند نیز هم اکنون به حالت نیمه تعطیل درآمده و تعداد زیادی از واحدهای صنفی در آنها تعطیل هستند.

این موضوع در راسته بازارهایی که برای اصناف ویژه در نظر گرفته شده‌اند نیز قابل رؤیت است و تعدادی از خیابان‌هایی که سابق بر این اصناف ویژه‌ای در آنها فعالیت داشتند حالا دیگر به حالت نیمه فعال درآمده‌اند. بخش زیادی از اصناف که در مشهد به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند علت این موضوع را رکود و سیاست‌های نادرست در بخش دولتی می‌دانند.

اصناف؛ شاکی از ارزش افزوده

مهدی نمازی؛ یکی از نمایشگاه‌داران مشهدی است که در حوالی بلوار راه آهن، سابق بر این فعالیت داشته است. وی که هم اکنون واحد خود را با سابقه چندین سال تعطیل کرده در مورد علت تعطیل کردن کسب و کار خود می‌گوید: همین مغازه‌ای که شما مشاهده می‌کنید ماهانه بیش از ۵ میلیون تومان با همین وضعیت بازار به اجاره می‌رود و این در حالی است که برای ادامه فعالیت من به عنوان یک واحد صنفی ۷۰ میلیون تومان ارزش افزوده طلب کرده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: با وضعیت رکود کنونی بازار به دست آوردن ۷۰ میلیون تومان پول کار بسیار سختی است چه رسد به اینکه قرار باشد آن را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به یک اداره دولتی پرداخت کنیم و به همین علت من واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌ام و تصمیم گرفته‌ام آن را اجاره داده و از محل آن ارتزاق می‌کنم.

این شهروند مشهدی تأکید می‌کند: علاوه بر اینکه چند نفر به صورت مستقیم در مغازه من به عنوان کارگر صنفی فعال بودند تعداد زیادی از افراد هم در همین مغازه با سرمایه‌های خود خرید و فروش ماشین کرده و روزی خانواده‌های خود را به دست می‌آوردند که هم اکنون دیگر این امکان وجود ندارد و باید گفت که تعداد افرادی شبیه به من کم هم نیست.

تابلوی “زیر قیمت خرید” فراوان شده است

از دیگر مواردی که در بازارهای مشهد بعد از نیمه تعطیل و خالی بودن تعداد زیادی از واحدهای صنفی دیده می‌شود تابلوهایی با مصادیق “فروش اجناس زیر قیمت خرید به علت تغییر شغل” است. در یکی از بازارهای مناطق گردشگری شهر مشهد با صاحب یکی از آنها به گفت‌وگو پرداختم؛ این فرد یک فروشنده صنایع دستی بوده و با توجه به علاقه‌ای که به وسایل آن نشان دادم می‌گوید: همه را به قیمت خرید می‌فروشم چون می‌خواهم واحد خودم را واگذار کنم.

وی در توضیح علت این امر خاطرنشان می‌کند: زمانی که این فروشگاه را افتتاح کردم به علت اینکه زمینه کاری آن بسیار کم بود تصور داشتم که فعالیتم رونق پیدا می‌کند اما حالا اقساط تسهیلات و اجاره مغازه را هم به علت رکود نمی‌توانم پرداخت کنم.

این کاسب مشهدی بیان می‌کند: همین حالا هم بیش از یک ماه است که تخفیفات زیادی به علت تعطیل شدن مغازه در نظر گرفته‌ام اما اجناسم با وجود قیمت‌های پایین به فروش نمی‌رود و برای من تنها سبب ضرر انباشته شده است.

اصناف ورشکسته هستند

مهدی لسان‌طوسی رئیس اتحادیه پوشاک مشهد مقدس اما در این زمینه در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: تعداد زیادی از اصناف مشهدی هم‌اکنون ورشکسته هستند که این موضوع علل مختلفی دارد و یکی از آن‌ها رکود بسیار سنگینی است که در بازار حاکم است.

رئیس اتحادیه پوشاک مشهد مقدس بیان می‌کند: البته موضوعات دیگری مانند مالیات بر ارزش افزوده و تعدد واحدهای صنفی در مشهد نیز سبب این شده که ادامه فعالیت در این رسته توجیهی نداشته باشد و مزید بر تمام عللی شده که در این بخش وجود دارد کما اینکه شما هم مشاهده می‌کنید در بسیاری از بازارها چه جدید التاسیس باشند و چه نه، تعداد زیادی از واحدهای صنفی بلااستفاده باقی مانده است.

وی ادامه می‌دهد: باید گفت حتی بازار شب عید هم نتوانست برای اصناف در مشهد رونق را به ارمغان بیاورد و از مجموع ۶۵۰۰ واحد صنفی در حوزه پوشاک که در این شهر فقعالیت دارند بخش زیادی ورشکسته هستند و تعدادی هم واحدهای خود را جمع آوری کرده‌اند.

بازارهای نیمه خالی

محمود بنانژاد رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در همین زمینه می‌گوید: هم اکنون تعداد زیادی از بازارهایی که سابق بر این فعال بوده و حتی شهرت زیادی بین مسافران و زائران داشته‌اند به شکل نیمه تعطیل درآمده و تعداد واحدهای خالی صنفی در آنها بالا است.

وی ادامه می‌دهد: در نظر بگیرید در اطراف حرم رضوی که مرکز خرید و فروش اجناس در مشهد به‌حساب می‌آید اکنون شاهد هستیم که بازارها خالی مانده و اصناف برای ادامه فعالیت خود افقی متصور نیستند. این موضوع برای شهری مانند مشهد اصلاً نشانه خوبی نیست چراکه تعداد زیاد زائری که هرساله وارد مشهد می‌شوند بازار این شهر را رونق می‌دهند و وقتی بازار این شهر هم دچار رکودی باشد که نیمی از واحدهای آن را تعطیل کرده طبیعی است که در شهرهای دیگر هم همین اتفاق می‌افتد.

به گزارش تسنیم، این صحبت‌ها، گوشه‌ای از گلایه‌هایی است که اصناف در مشهد از خُرد تا کلان در مورد وضعیت کسب و کار خود دارند که البته شرح و بسط زیادی برای تمام علل ناکامی خود دارند. اما یک موضوع قدر مسلم بوده و آن اینکه با وجود اینکه نیاز شهر مشهد به بخش خدمات و توزیع بیش از سایر شهرهاست، باز هم حتی در مناطق پرتردد شهر شاهد واحدهای صنفی خالی و بلااستفاده هستیم، به عبارت دیگر این مسئله زنگ خطر نامبارکی برای یک بخش از اقتصاد کشور بوده که باید به آن توجه داشت.

سرمایه‌گذاری در بخش اصناف با توجه به پیشینه‌ای که در ایران دارد یک موضوع بسیار مهم بوده و رکودی که توانسته تا این حد آنها را آزار دهد، قطعاً برای اقتصاد مضر بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

دکمه بازگشت به بالا