روش طلایی پرپشت شدن مو

images
پرپشت شدن مو روش های مختلفی دارد که سه روش مهم و کلیدی آن، روش های درمانی، روش های حفظ و مراقبت از موها و روش های تغذیه ای می باشد.

پرپشت شدن موها و جلوگیری از نازک شدن و ریزش موها، یکی از مهم ترین اقدامات برای داشتن موهایی زیبا و سالم است که با سه روش اصلی و مهم انجام می­ گیرد؛ روش ­های درمانی، روش ­های نگهداری و مراقبت از موها و روش ­های تغذیه ای.

   

۱٫ روش های درمانی پرپشت شدن مو

  • درمان دارویی

ماینوکسیدیل و فیناستراید و دتاستراید، کورتیکواستروئید از داروهایی است که برای قطع ریزش مو و کمک به پرپشت شدن موها استفاده می­ شوند و باید توسط پزشک تجویز شود. 

  • لیزر تراپی

لیزر نتیجه خوبی در درمان کم پشتی موها و کمک به پرپشت شدن مو دارد. توسط لیزر خون‌رسانی به پوست سر بهبود یافته و تغذیه سلول­های فولیکول­ مو افزایش می ­یابد.

  •  پی آر پی (درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت)

در این روش پلاسمای سرشار از پلاکت از خون خود بیمار تهیه می شود این پدیده باعث می شود فاکتورهای رشد تحریک شود و سلول ­های بنیادی را وادار به تولید و رشد فولیکول­ های مو می­ کند.

  • مزوتراپی

در این روش تمامی عناصر و ویتامین های لازم برای رشد مو به نواحی کم پشت مو تزریق می­ شود و رشد مجدد موها را موجب می‌شود و همزمان ریزش مو را کاهش می‌دهد. این روش همچنین می‌تواند فرآیند طاسی را در مردان با تاخیر مواجه کند. تزریق این ویتامین‌ها باعث بهبود فرآیند چرخش خون در ناحیه سر و نیز اطراف پیازهای مو شده و فرآیند رشد مجدد مو را تسریع می‌کند.

۲٫ روش های نگهداری و مراقبت از موها

  • شامپوی خود را با دقت انتخاب کنید؛ سعی کنید از شامپوهای دارای سولفات یا حاوی انواع مختلف الکل بدلیل خاصیت خشک­کنندگی، استفاده نکنید. افراد دارای موهای حساس کم پشت و ضعیف که طاسی در خانواده آنها سابقه داشته است، بهتر است برای شستشوی روزانه از شامپوهای ملایم با pH خنثی استفاده کنند.
  • از فروشگاه‌های عرضه‌کننده محصولات سالم، شامپوها و حالت‌دهنده‌های ساخته شده از مواد طبیعی خریداری کنید.
  • استفاده از شانه­ های دندانه پهن به جای برس؛ برس زدن موها باعث می‌شود بخش بیشتری از موها بریزند و این شرایط به‌طور خاص زمانی مشاهده می‌شود که موهای فرد خیس باشند.
  • پس از استحمام، موهای خود را با سشوار خشک نکنید. پس از دوش گرفتن، موهای خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید و از حرکت دادن شدید موها با حوله خودداری کنید. همچنین اجازه دهید موهای شما به تدریج با قرار گرفتن در معرض هوا خشک شوند و از سشوار استفاده نکنید. استفاده از سشوار می‌تواند باعث گرم شدن مو و خشکی و شکستن آن شود.
  • نکته: در هنگام دوش گرفتن نباید سر خود را ماساژ دهید. به این ترتیب لازم است سر انگشتان خود را بر روی سر قرار داده و با حرکت‌های چرخشی سر را مالش دهید. این فعالیت را از نواحی نزدیک به پیشانی شروع کرده و مسیر مالش را به سمت پهلو و پشت سر ادامه دهید.
  • ماساژ دادن سر با مواد مغذی مثل انواع روغن‌ها مثل روغن بادام، روغن خردل، روغن نارگیل یا جوجوبا که رشد سریع مو را با افزایش چرخش خون در نواحی اطراف ریشه مو تحریک می کند. در هنگام ماساژ دادن باید بر نواحی خاص سر که دچار کم‌پشتی یا نازک شدن مو شده‌اند، تمرکز نمایید. روزانه ۵ تا ۱۰ دقیقه خیلی ملایم پوست سر را ماساژ دهید، برای این کار از روغن‌های حاوی ویتامین E استفاده کنید زیرا این ویتامین می‌تواند از ریزش موها جلوگیری کند.
  • کاهش سطح استرس می‌تواند به کاهش مشکل ریزش مو و رفع آن کمک کند. سعی کنید بیشتر بخوابید. کمبود خواب می‌تواند باعث ترشح هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن شود و مرتب ورزش کنید.
  • مرتباً موها را کوتاه کنید؛ این عمل باعث جلوگیری از نارک شدن تار مو و در نتیجه پیشگیری از موخوره می­ شود.
روش های پرپشت شدن مو

۳٫ روش های تغذیه ای جهت پرپشت شدن مو

  • پروتئین­ ها

مصرف پروتئین ها باعث پرپشت شدن موها می شود. مواد غذایی حاوی پروتئین شامل ماهی، مرغ، گوشت، حبوبات مخصوصاً دانه­ های سویا و محصولات لبنی است.

  • سبزیجات دارای برگ سبز

سبزیجات که یکی از بهترین آنها شاهی است که به دلیل طعم و شاید به سرعت زرد شدن آن کمتر در سبد سبزیجات قرار می­ گیرد. به طور کلی سبزیجات با رنگ سبز باعث تقویت مو و همچنین پیشگیری از ریزش مو می­ شوند.

  • امگا ۳

یکی از موادغذایی مهم در جلوگیری از ریزش موها امگا ۳ است که در ماهی سالمون، گردو و آواکادو یافت می­ شود.

  • آب

به مقدار کافی آب بنوشید.

  • آهن و روی

آهن و روی نقش مهمی در سلامت و پرپشت شدن مو دارند، منابع آهن گوشت قرمز و گوشت مرغ، غلات غنی شده، لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره و یا مکمل‌های غذایی و منابع غذایی روی گوشت قرمز، آجیل (گردو، بادام و )، محصولات لبنی و غلات است.

  • ویتامین­ ها

ویتامینB6  که بیشتر در غلات غنی شده، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و برخی از میوه و سبزیجات وجود دارد. ماهی، گوشت قرمز، محصولات لبنی نیز حاوی میزان قابل توجهی ویتامینB12می‌باشند.

ویتامین‌هایB5،B6،B8 برای رفع مشکل خشکی مو موثر عمل می‌کنند. این ویتامین‌ها در رویش مو و احیای موهای آسیب دیده نقش مهمی دارند. سبوس برنج دارای مقادیر بالایی از ویتامین­ های گروه B است.

جوانه گندم نیز حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، ویتامین B، روی بوده و یک مکمل غذایی و همچنین ماده مغذی برای سلامت پوست و مو محسوب می­ شود. تخمه کدو این دانه یکی از بهترین تقویت کننده­ های مو است و منبع عالی روی، ویتامین A به حساب می­ آید. ویتامین B موجود در آن شامل بیوتین نوعی ماده مغذی لازم برای تقویت مو است که مانع نازکی و شکنندگی مو می­ شود.

منبع: ستاره

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 6 =