مشهد

بلبشوی ترافیکی در چهارراه ابوطالب و میدان موسوی قوچانی مشهد

سازمان ترافیک مشهد: تا یکی دو هفته دیگر مشکلی در محل وجود نخواهد داشت
 

 

«همیشه برای تردد و رهایی از شر ترافیک چهارراه ابوطالب و… مسیر میدان شهید موسوی قوچانی به میدان ابوطالب را انتخاب می کنم، اما از حدود یکی دو هفته پیش که میدان را تخریب و تبدیل به چهارراه کردند، دردسرهای فراوانی برای ما ایجاد و میدانی که ترافیک آن بسیار کم بود، به چهارراهی پر ترافیک تبدیل شده است. نمی دانم این گونه تصمیم گیری ها واقعا کارشناسی شده است؟ یک خیابان کم ترافیک را به یک مشکل ترافیکی تبدیل کردن واقعا تصمیم گیری کارشناسی است؟ لطفا موضوع را پیگیری کنید».

پس از آن که میدان قدیمی شهید موسوی قوچانی تخریب و به چهارراه تبدیل شد، پیامک های گلایه آمیز بسیاری از سوی شهروندان به سامانه های تلگرام و حرف مردم روزنامه «خراسان رضوی» ارسال شد که در آن از این اقدام که موجب ایجاد گره ترافیکی در منطقه شده بود انتقاد کرده بودند.
بلبشو!
برای پیگیری این موضوع به میدان شهید موسوی قوچانی می رویم و تبعات این اقدام را به صورت میدانی مورد بررسی قرار می دهیم. از میدان بوعلی به سمت چهارراه موسوی قوچانی در حرکتیم، ساعت ۹ صبح است اما از ۱۰۰ متری تقاطع گرفتار ترافیک می شویم. برای بررسی بیشتر از خودرو پیاده می شویم و به سمت چهارراه می رویم. نزدیک چراغ قرمز وضع آشفته چهارراه بیشتر خود نمایی می کند و با هر بار سبز شدن چراغ، گرهی در وسط چهارراه ایجاد می شود. به سراغ یکی از رانندگان که پشت چراغ قرمز، منتظر سبزشدن چراغ است، می رویم و با او همکلام می شویم. چهره ای درهم و عصبانی دارد، می گوید: از زمانی که میدان را به چهارراه تبدیل کرده اند وضع ترافیک بسیار بدتر شده است. با این کار ترافیک میدان ابوطالب را به اینجا منتقل کرده اند.یکی دیگر از شهروندان که در این منطقه زندگی می کند هم در این رابطه به خبرنگار ما می گوید: نمی دانم میدان را بر چه اساسی به چهارراه تبدیل کرده اند اما هرچه که بود، میدانی که بارترافیکی روانی داشت به دردسری برای ما تبدیل شده است.
میدانی که پاسخگوی بار ترافیکی نیست باید چهارراه شود
برای پیگیری دلایل این اقدام در حذف میدان شهید موسوی قوچانی و تبدیل آن به چهارراه، در همان لحظه با رئیس اداره فرهنگ و ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی تماس می گیریم که سرهنگ سلیمان ایزدی، ارائه توضیحات در این زمینه را به رئیس ایستگاه سه پلیس راهور مشهد که در محل حضور دارد واگذار می کند.پس از هماهنگی های لازم به سراغ سرگرد نوری که در گوشه ای از چهارراه حضور دارد می رویم و در این زمینه با وی گفت و گو می کنیم. رئیس ایستگاه سه پلیس راهور مشهد در مورد یکی ازدلایل تبدیل میدان شهید موسوی قوچانی به چهارراه می گوید: همیشه و در همه جای دنیا، زمانی که در مسیری ترافیک ایجاد می شود دیگر میدان پاسخگوی کاهش بار ترافیکی نخواهد بود و باید میدان جمع و به چهارراه تبدیل شود.وی تصریح می کند: اطراف میدان شهید موسوی قوچانی، حاشیه کمی داشت و اگر قرار بود میدان را به چراغ راهنمایی مجهز کنیم دیگر این اقدام پاسخگوی بار ترافیکی نبود چرا که رینگ دور میدان کوچک بود.
میادین دیگر در نوبت چهارراه شدن
سرگرد نوری در ادامه می گوید:بهترین حالت این است که میدان هایی که مشکل ترافیکی دارد تبدیل به چهارراه شود، در همین راستا تعداد زیادی میدان داریم که در طرح تبدیل به چهارراه قرار دارد، اگر میدان تبدیل به چهارراه شود تردد بار ترافیکی کنترل شده خواهد بود، امکان دارد چهل یا پنجاه خودرو پشت چراغ فرمان منتظر بمانند اما حرکت بار ترافیکی کنترل شده است. وی می افزاید: ولی وقتی میدان وجود دارد همه خودروها با هم وارد میدان می شوند و گره ترافیکی ایجاد می کنند، این گره در ساعاتی که پیک ترافیک نامیده می شود بیشتر دیده می شود.از وی سوال می کنیم با توجه به مواردی که ذکر شد شما معتقدید با تبدیل میدان شهید موسوی قوچانی به چهارراه، وضعیت ترافیکی این منطقه بهتر شده است؟ نوری پاسخ می دهد: صد درصد، از نظر ما تبدیل میدان شهید موسوی قوچانی به چهارراه از بار ترافیکی خواهد کاست و با پایان یافتن انجام عملیات عمرانی مربوطه در این چهارراه و هنگامی که چهارراه شکل واقعی خود را پیدا کند، شاهد کاهش بار ترافیکی و روان شدن ترافیک خواهیم بود.رئیس ایستگاه ۳ پلیس راهور مشهد در مورد مراحل طی شده برای تبدیل میدان شهید موسوی قوچانی به چهارراه نیز می گوید: در رابطه با تغییر میدان به چهارراه یا مردم درخواست اصلاح می کنند یا پلیس و یا سازمان حمل و نقل و ترافیک  مشهد. پس از آن، موارد مطرح شده مانند مشکلات ترافیکی در کمیسیون فنی که پلیس، سازمان حمل ونقل و ترافیک و شهرداری اعضای آن هستند، مورد بررسی کارشناسی قرار می گیرد که در نتیجه، تصمیمات اتخاذشده در کمیسیون مربوطه ابلاغ و اجرایی می شود.
تغییر میدان با نظر کمیته فنی
در ادامه با مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد گفت و گو می کنیم. از بخت آزما سوال می کنیم که بر اساس اعلام پلیس راهور، تبدیل میدان شهید موسوی قوچانی به چهارراه با توجیه کاهش بار ترافیکی انجام شده، در حالی که مردم بعد از این اقدام گلایه های فراوانی نسبت به افزایش بار ترافیکی در این منطقه مطرح کرده اند، نظر شما چیست؟ او پاسخ می دهد: تبدیل میدان شهید موسوی قوچانی به چهارراه با نظر کمیته فنی بوده که کمیته فنی هم شامل مشاوران ترافیک، کارشناسان ترافیک و پلیس است.وی تصریح می کند: وقتی تغییراتی در محلی اتفاق می افتد، یقین بدانید پس از مدتی که تغییر برای شهروندان جا بیفتد شاهد ترافیک در محل نخواهیم بود، اگر یکی دو هفته دیگر مجدد پیگیری کنید شاهد خواهید بود که دیگر مشکلی در محل وجود ندارد.
اگر مشکل ترافیکی رفع نشود امکان اصلاح وجود دارد
مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد در رابطه با اصلاح احتمالی تقاطع در صورت رفع نشدن مشکل ترافیکی تقاطع شهید موسوی قوچانی یادآور می شود: اگر مشکل ترافیکی در محل رفع نشود امکان اصلاح چهارراه وجود دارد، اگر در خاطر داشته باشید چهارراه مجد هم ابتدا با این مشکل روبه رو بود که پس ازمدتی برطرف شد.
بازگشت به قبل امکان ندارد
وی تصریح می کند: این چهارراه دیگر به میدان تبدیل نخواهد شد اما امکان اصلاحات مورد نیاز در محل وجود دارد. زمانی که میدانی دیگر نتواند حجم ترافیک را پذیرش کند، مانند میدان سیدرضی تبدیل به تقاطع خواهد شد و اگر هم این تقاطع ها نتواند دیگر پاسخگوی حجم ترافیک باشد مانند میدان آزادی تبدیل به تقاطع غیر همسطح خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 11 =

دکمه بازگشت به بالا