مشهد

فصل نقل و انتقالات تابستانی و داغِ تازه مستاجران؛ رهن و اجاره در مناطق مختلف مشهد چقدر آب می‌خورد؟

رهن و اجاره

فصل نقل و انتقالات تابستانی منزل در مشهد بار دیگر آغاز شده است و مستاجران در تکاپوی یافتن منزلی با اجاره پائین‌تر هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، ابتدای تابستان برای بسیاری از مردم ساکن در شهر مشهد و حتی کشور معنی جابه‌جایی خانه را می‌دهد به طوری که یکی از بخش‌های بسیار مهم در صفحات آگهی روزنامه‌ها را خانه‌های اجاره‌ای شامل می‌شود.

قیمت‌های متفاوت و مختلفی برای یک آپارتمان اجاره‌ای در مشهد بیان می‌شود و داشتن برخی از امکانات مانند آسانسور، در برقی و سایر مواردی از این دست در میزان قیمت تأثیر بسیار زیادی دارد که برخی از آنها در زیر آورده شده است.

اجاره یک ماه یک آپارتمان یک خوابه با ۶۵ متر زیربنا در انتهای بلوار فکوری مشهد حدود یک میلیون تومان بوده و اگر فردی قصد داشته باشد یک آپارتمان با مساحت ۹۵ متر در مجتمع ۶ واحدی در بلوار صیاد شیرازی اجاره کند باید ماهانه یک میلیون و صد هزار تومان پرداخت کند.

اجاره یک آپارتمان ۲ خوابه در سه راه کاشانی و پاسداران در شهر مشهد با تمام امکانات یک میلیون و ۵۰ هزار تومان بوده و همین آپارتمان با وضعیت مشابه و شیک در بلوار دندانپزشکان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به اجاره واگذار می‌شود.

در محدوده جاهد شهر مشهد نیز اگر فردی قصد سکونت داشته باشد باید بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان در ماه اجاره پرداخت کند و البته این میزان بسته به نوع مجتمع و مکان آن تفاوت دارد.

محلاتی که در بالا آورده شده جزو مناطق متوسط شهر مشهد به حساب می‌آیند اگر فردی قصد داشته باشد که آپارتمانی در مناطق برخوردارتر شهر اجاره کند قیمت پرداختی آن بسیار بالا می‌رود.

یک آپارتمان ۱۶۰ متری ۳ خوابه در ناصرخسرو شهر مشهد با امکانات بسیار مناسب و دارای جکوزی و شیک و مدرن ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده و آپارتمانی با ۲۳۰ متر زیربنا در همین منطقه دارای لابی و بسیار لوکس ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت می‌خورد و اجاره یک آپارتمان ۱۷۰ متری در ابتدای هنرستان خیابان گلشن ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

همچنین در برخی از مناطقی که میزان برخورداری آنها بسیار پایین است اجاره بها تفاوت زیادی دارد به عنوان مثال یک واحد ۷۰ متری در بلوار وحدت ۶۵۰ هزار تومان در ماه به اجاره می‌رود و همین مبلغ در شهرک شهید رجایی به ۴۵۰ هزار تومان می‌رسد و در مناطق دیگری مانند خیابان پنج‌تن نیز یک واحد ویلایی با ۷۰ مترمربع زیربنا در حدود ۵۵۰ هزار تومان در ماه به اجاره می‌رود.

قیمت‌های بالا خود به خود نشان از مشکلاتی دارد که قشر مستأجر در کلانشهر مشهد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و پر واضح است که تعداد زیادی از آنان هر ساله با توجه به مشکلات اقتصادی مجبور به تخلیه واحدهای خود و کوچ به مناطق کم برخوردارتر هستند.

البته مشکلات زیاد دیگری نیز برای مستأجران وجود دارد که نبود خانه‌های مناسب از جمله آنها است  و مستأجران  بر این باورند که قیمت‌های واحدهای آپارتمان امسال نسبت به سال‌های گذشته افزایش زیادی داشته این در حالی است که سید علیرضا علویان نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس می‌گوید: امسال اجاره بها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و بیشتر از این با توجه به رکود موجود در بازار به هیچ عنوان منطقی نیست.

وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون به علت رکودی که در بازار وجود دارد میزان تقاضای رهن و اجاره نسبت به سال گذشته کاهش داشته و در مورد خرید و فروش نیز همین اتفاق افتاده است. متأسفانه در مورد اجاره بها بیشتر از قانون و قاعده خواسته مالک اهمیت دارد.

همانطور که اشاره شد یکی از مشکلات این است که قاعده و قانون ویژه‌ای برای تعیین میزان اجاره بها وجود نداشته و قیمت خانه‌ها معمولا به میل مالکان واحدهای مسکونی بستگی دارد.

همچنین هم‌اکنون با توجه به وضعیت رکود بازار و درآمدی مردم اکثر مالکان میل به پرداخت اجاره بها داشته و برای رهن کامل تمایلی نشان نمی‌دهند و این در حالی است که مستأجران گرایش بیشتری به رهن کامل آپارتمان دارند.

همانطور که گفته شد با وجود اینکه در مورد ثابت بودن اجاره‌بها صحبت‌های زیادی گفته می‌شود اما هنوز بخش اعظم درآمد بخش متوسط جامعه به پرداخت اجاره بها اختصاص پیدا می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا