مشهد

ابلاغ 126 میلیارد تومان اعتبار برای سه کلان‌شهر مشهد، شیراز و قم

خبرگزاری فارس: ابلاغ 126 میلیارد تومان اعتبار برای سه کلان‌شهر مشهد، شیراز و قم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ردیف بودجه‌ای جداگانه‌ای برای پدیده حاشیه نشینی در نظر گرفته‌شده که در سال جاری برای کلان‌شهر مشهد 90 میلیارد تومان و شیراز و قم به طور مشترک 36 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ‌ شده است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، محمد سعید ایزدی بابیان اینکه 495 شهر کشور دارای بافت‌های میانه‌ای فرسوده و ناکارآمد هستند، به شناسایی 2700 محله برای مطالعات بافت ناکارآمد در 544 شهر اشاره کرد و گفت: متأسفانه امروز شاهد افزایش پدیده حاشیه‌نشینی در کشور هستیم.

وی بابیان اینکه برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در مقیاس ملی مشتمل بر شناسایی محدوده‌ها در 544 شهر است، به آمار تفکیکی 168 شهر تاریخی، 495 شهر دارای بافت‌های میانه‌ای فرسوده و ناکارآمد و 91 شهر دارای سکونت‌گاه‌های غیررسمی در کشور اشاره کرد و گفت: آمار این شهرها از 544 شهر با توجه به وجوهات مشترک بیشتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام مطالعات وضعیت 544 شهر در کشور گفت: در این مطالعات بیش از 2 هزار و 700 محله شناسایی‌شده است.

وی هدف از شناسایی این شهرها و محله‌ها را اجرای طرح بازآفرینی پایدار شهری عنوان کرد و گفت: برای ساماندهی این تعداد ضمن برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن دو برنامه 5 ساله، در هر برنامه اجرای طرح ساماندهی 270 محله در دستور کار است.

ایزدی بابیان اینکه هدف اصلی ارتقای سطح کیفی خدمات در این مناطق است، گفت: شاخص‌های این طرح در نظر گرفتن متوسط‌های شهری و کشوری و اجرا و پیاده‌سازی آن‌ها در این محلات است به‌طوری‌که اگر در شهری متوسط فضای سبز 3 مترمربع است در هر محله نیز این متوسط رعایت شود.

وی در ادامه گفت: شاخص‌های در نظر گرفته‌شده در اجرای طرح بازآفرینی، ارتقای سرانه‌ها و کاهش خدمات پایین‌تر از حد متوسط است که هدف‌گذاری اجرای آن طی 2 برنامه پنج‌ساله است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه مهم‌ترین مسئله موجود در محلات شناسایی‌شده را امنیت و ایمنی آن‌ها در برابر تهدیدات و پدیده‌هایی چون سیل، زلزله و… عنوان کرد و گفت: ایجاد تاب‌آوری یکی از اولویت‌های مهم در راستای بازآفرینی این محلات است.

وی بابیان اینکه این محلات شدیداً از فقر خدماتی، زیرساختی، درآمدی ثابت، بهداشت و… رنج می‌برند، گفت: موضوع مهم دیگری که در این محلات با آن مواجه هستیم بی‌هویتی این محلات است.

ایزدی ادامه داد: متأسفانه در این محلات بافت تاریخی در حال نابودی و همچنین بی‌هویتی است.

وی برطرف کردن فقر، فقر شهری، تاب آور کردن محله‌ها در مواجهه با پدیده‌ها و ارتقای هویت شهری را از عمده‌ترین برنامه‌ها عنوان کرد و گفت: این مهم به‌صورت بازآفرینی و طی 5 سال و برای 270 محله در هرسال به‌صورت متوسط انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: خوشبختانه در سال جاری برای 233 محله برنامه‌ریزی صورت گرفته و محله به محله برای آن‌ها برنامه داریم.

ایزدی ادامه داد: از سوی مردم سند توسعه محله تنظیم و ارائه می‌شود و ما نیز با محوریت شهرداری نسبت به ارائه خدمات اقدام خواهیم کرد.

وی تنوع این خدمات را با توجه به نیاز محله پارک، زمین‌بازی، درمانگاه، خانه بهداشت و… عنوان کرد و گفت: در برنامه‌های سال جاری در بسیاری از محله‌های هدف، در حال ساخت درمانگاه، مدرسه، خانه بهداشت و خانه محله هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انجام این اقدامات وظیفه خاص یک وزارتخانه نیست، گفت: این خدمات با مشارکت تمامی وزارتخانه‌ها و نهادهای کشور در حال ارائه است به‌نحوی‌که برای ساخت خانه بهداشت زمین از طریق شهرداری تأمین، ساخت توسط راه و شهرسازی و تجهیز هم به عهده وزارت بهداشت است که محلات مطالعه شده نهاوند هم از این قاعده مستثنا نخواهند بود.

وی بابیان اینکه یکی از 5 عرصه جغرافیایی که باید مورد رسیدگی قرار گیرد، سکونت‌گاه‌های غیررسمی است، گفت: برنامه‌هایی برای پیش‌بینی و پیشگیری از گسترش سکونت‌گاه‌های غیررسمی در دستور کار است چراکه متأسفانه امروز شاهد افزایش پدیده حاشیه‌نشینی در کشور هستیم.

ایزدی با اشاره به اینکه در نهاوند چندان با پدیده حاشیه‌نشینی مواجه نیستیم، گفت: متأسفانه در شهرهایی چون ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی به ترتیب شاهد سکونت 60 درصد و یک‌سوم جمعیت آن‌ها در حاشیه شهرها هستیم.

وی اقدامات صورت گرفته و همچنین در حال اجرا در این حوزه را با بهره‌گیری از تجارب بین‌المللی و توجه به فرصت‌ها و نیاز داخلی کشور توانمندسازی افراد سکونت یافته در این محل‌ها عنوان کرد، گفت: از طرف دیگر نباید ما خدمات را به نحوی ارائه دهیم که سایر افراد نیز به حاشیه‌نشینی ترغیب و تشویق شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص اعتبارات ابلاغی برای بازآفرینی محلات و همچنین رفع حاشیه‌نشینی و سکونت‌های غیررسمی در کشور گفت: خوشبختانه ردیف بودجه‌ای جداگانه‌ای برای این امر در نظر گرفته‌شده که در سال جاری برای کلان‌شهر مشهد 90 میلیارد تومان و شیراز و قم به‌طور مشترک 36 میلیارد تومان اعتبار ابلاغ‌شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + یازده =

دکمه بازگشت به بالا