خراسان

افزایش پهنای باند اینترنت در خراسان رضوی در اولویت قرار می‌گیرد‌

محمود واعظی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: افزایش پهنای باند اینترنت در خراسان رضوی در اولویت قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، محمود واعظی صبح امروز در کارگروه توسعه دولت الکترونیک در استانداری خراسان رضوی اظهار داشت: هر قدر برای مشهد کار انجام بدهیم باز هم بدهکار هستیم و تمامی خدمات انجام شده در حوزه پهنای باند برای مشهد و خراسان رضوی همچنان کم است و امیدواریم با استفاده از فعالیت‌های تکنولوژیک بتوانیم در استان و مشهد اشتغال‌زایی کنیم.

وی تصریح کرد: در کشور ایران هر چه برکت وجود دارد و اینکه توانسته‌ایم در جهان اسلام بدرخشیم به این علت است که سهم ما از اهل‌بیت امام هشتم (ع) بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به گام‌هایی که در حوزه توسعه ICT در خراسان رضوی برداشته شده است خاطرنشان کرد: خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد مقدس باید از همه امکانات برخوردار بوده و شاید اقداماتی که در این شهر انجام شده از جمله افزایش پهنای باند در شهرهای دیگر قابل ذکر و ملاحظه بوده باشد اما برای شهر مشهد خدمت بزرگی نیست.

واعظی افزود: برای توسعه حوزه ICT محدودیت‌های مالی دولت و شرکتها و همچنین الزام به استفاده از تکنولوژی‌های مختلف کشورهای خارجی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: با این حال با توجه به فضای توافق هسته‌ای توانسته‌ایم با تعدادی از شرکتهای خارجی از نظر قیمت و انواع تکنولوژی مذاکره داشته باشیم و در این مورد اجرایی شدن برجام جو خوبی را در حوزه بین‌المللی به وجود آورده و امکان بیشتری برای صادرات محصولات داریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمایت همه‌جانبه مقام معظم رهبری از برجام تصریح کرد: مسئله رفع تحریم‌ها و ایجاد فضای جدید بین‌المللی محصول کار جمعی تمام آحاد جامعه است و دولت تنها در این حوزه کارگزار مجموعه نظام بوده است.

واعظی با اشاره به ناامنی‌ها و بی‌ثباتی‌هایی که در کشورهای منطقه وجود دارد بیان کرد: مردم، تمام قوا و مجموعه نظام با همبستگی توانسته‌اند این امنیت را در کشور ایجاد کنند.

وی با تأکید بر اینکه در زیر ساخت‌های ICT بسیار عقب‌تر از برنامه هستیم، افزود: نقش ICT در کشور فقط به تلفن و اینترنت محدود نمی‌شود و نگاه وزارت ارتباطات و تمامی شرکتها و اپراتورها بر این حوزه بر این است که برای توسعه هیچ چاره‌ای تأمین زیرساخت‌های ICT نداریم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: در دنیای امروز توانمند ساختن بخش ICT یک اقدام بسیار مهم بوده و اگر بخواهیم آموزش را توسعه دهیم و بهره‌وری افزایش داده و در تجارت رونق به وجود آوریم باید زیرساخت‌های این را به وجود آورد که ICT در خدمت علم قرار گیرد.

واعظی دیدگاه دولت نسبت به مسئله فضای مجازی را از دو وجه تهدید و فرصت عنوان کرد و افزود: در این مجموعه‌ها یک نگاه اعتقادی وجود دارد که بتواند فرصت‌ها در فضای مجازی افزایش داده و تهدیدات را کاهش دهند.

وی با اشاره به افتتاح دومین مرکز NIX در مشهد مقدس خاطرنشان کرد: همزمان با افتتاح این مرکز 2 مرکز دیگر در شهرهای تبریز و تهران نیز افتتاح می‌شود که این اقدام در واقع برای پاسخ دادن به تهدیدات فضای مجازی است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اعتقاد بر این است که هر چه مردم ما اطلاعات مورد نیاز خود را در داخل کشور تبادل کرده و از محتوا، خدمات و اپلیکیشن‌های تولید داخل استفاده کنند تهدیدات فضای مجازی کاهش پیدا می‌کند.

واعظی بیان کرد:‌ تبادل اطلاعات در داخل کشور سرعت بیشتر، تعرفه پایین‌تر و ضریب‌ امنیتی بالاتری را به همراه دارد و به همین علت است که مقام معظم رهبری از 13 سال پیش موضوع شبکه ملی اطلاعات را به عنوان یک مطالبه مطرح کردند.

وی با بیان اینکه موضوع شبکه ملی اطلاعات در 4 دولت با نام‌های مختلف مطرح شده اظهار داشت: همچنین این شبکه در برنامه پنجم به عنوان یک تکلیف مشخص شده بود که در همین راستا از ابتدای دولت وزارت ارتباطات تشکیل این شبکه را به عنوان مهمترین دستور کار خود تلقی کرده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این وظیفه تنها بر عهده وزارت ارتباطات نبوده و تمام دولت دست‌اندرکاران آن هستند و با توجه به اینکه همه احساس کردند که شبکه متعلق به آنهاست پیشرفت آن بیشتر شده و در روز 27 اردیبهشت‌ماه امسال همزمان با روز جهانی ارتباطات نخستین مرکز NIX در تهران به بهره‌برداری رسید.

واعظی با بیان اینکه تأسیس 3 مرکز NIX دیگر در سطح کشور متجلی شدن شعار “ایران فقط تهران نیست”خاطرنشان کرد: با آغاز فعالیت‌های تمرکززدایی به این سمت قدم بر می‌داریم که آنچه امکانات وجود دارد تنها در تهران، کلانشهرها و مراکز استانها متمرکز نشده و اعتقاد بر این است هر ایرانی در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کند حقوق شهروندی یکسانی با سایر نقاط کشور داشته باشد.

وی افزود: محدودیت عجیب مالی از ابتدای این دولت گریبانگیر بوده، وجود ماهانه 13 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه جاری و 3500 میلیارد تومان اعتبار بخش هدفمندی یارانه‌ها عملاً بودجه عمرانی و مبلغی برای توسعه کشور و سرمایه‌گذاری باقی نمی‌گذارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: امید می‌رود دولت بتواند پیش از شروع فصل سرما انجام پروژه‌های عمرانی را از سر بگیرد.

واعظی عملکرد دولت در بخش کنترل تورم را موفق دانست و خاطرنشان کرد: در رونق اقتصادی توفیق چندانی به دست نیاورده است.

وی با اشاره به کاهش شکاف دیجیتالی در کشور بیان کرد: در گذشته تمام سرمایه‌گذاری‌ها در کلانشهرها بوده و خوشحالیم که هم دولت و هم مجلس با همکاری با هم وضعیتی را به وجود آوردند که امکان سرمایه‌گذاری بیشتری در روستاها داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته روستاها مقداری مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند هم‌اکنون مدیران قوی و تمام وقت برای اجرای پروژه‌ USO گذاشته شده‌اند که امید می‌رود وضعیت مناطق محروم را ساماندهی کنند. همچنین در حوزه هماهنگی میان مخابرات، پست و پست‌بانک نیز اقدامات مناسبی در دست انجام است.

واعظی با اشاره به محدودیت بودجه دولتی اظهار داشت: شاید نتوان همه اهدافی که برای تلفن ثابت و اینترنت در روستانها در نظر گرفته شده محقق شود اما اپراتورهای تلفن همراه با استفاده از بخشی از درآمد خود به پوشش‌دهی روستاها پرداخته و مشکلات این حوزه را تا حدودی زیادی برطرف کردند.

وی مطالب گفته شده در مورد عملکرد مخابرات را نادرست دانست و خاطرنشان کرد: هیئت مدیره جدید شرکت بدون در نظر گرفتن منفعت‌محوری به افزایش توسعه خدمات‌رسانی این بخش فکر کرده تا بتوان شکاف دیجیتالی را پر کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ارتباط با اقدامات انجام شده برای مشهد 2017 بیان کرد: در این راستا هر دستگاه مسئولیتی را بر عهده گرفته و 13 پروژه ارتباطاتی برای بخش فناوری اطلاعات در این شهر برای در دست انجام است.

واعظی با اشاره گام‌‌های استانی شبکه‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات برداشته می‌شود خاطرنشان کرد: حصول شبکه ملی اطلاعات در سال 92 در شورای اداری فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت و در این راستا تاکنون گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی افزود: وقتی مردم احساس کنند که تبادل اطلاعات و ترافیک پر سرعت در داخل فراهم بوده و انواع خدمات و اپلیکیشن‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات مهیاست ضریب امنیت فضای مجازی بالا می‌رود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در ابتدای دولت نسبت استفاده از ترافیک داخلی به خارجی 20 به 80 بوده است خاطرنشان کرد: این میزان هم‌اکنون 40 به 60 رسیده است و تلاش بر این است که تا پایان دولت به نسبت 50 به 50 افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا