خراسان

زمان دقیقی برای خروج صنعت ساختمان از رکود متصور نیستیم

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی گفت: به جهت اینکه متغیرهای متعددی در رونق صنعت ساختمان تأثیر دارد، نمی‌توان زمان دقیقی را برای خروج این صنعت از رکود متصور شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، نعمت‌الله ظریف عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متأسفانه رکود صنعت ساختمان وارد چهارمین سال شده و در این شرایط تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد از توان انبوه‌سازان مسکن فعال است.

وی افزود: از سنوات گذشته به مسکن به‌عنوان یک کالای سرمایه‌گذاری نگاه می‌شود و افراد دارای سرمایه به این صنعت ورود می‌کنند در حالی‌که این نگاه درست نیست چرا که مسکن یک کالای مصرفی بوده و باید در اختیار همگان قرار گیرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی تصریح کرد: احداث مسکن و ساختمان‌های اصولی، بادوام، باکیفیت ‌بالا و بارعایت استانداردها به افراد متخصص این حوزه سپرده شود.

وی با بیان اینکه سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور باید ساخته شود، ادامه داد: در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به دلیل حاکم شدن شرایط رکود، فقط ۵۰۰ هزار واحد مسکونی احداث شد که پاسخگوی نیاز جامعه و تقاضای مردم نبود.

ظریف با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد مردم ایران صاحب مسکن نیستند، خاطرنشان کرد: سالانه ۸۰۰ تا ۸۵۰ هزار ازدواج در کشور به ثبت می‌رسد و که معادل همین عدد به تعداد خانواده‌های ایرانی افزوده می‌شود.

وی تصریح کرد: حدود ۲ میلیون خانواده کشور فاقد مسکن هستند و باید سالی یک میلیون واحد مسکونی در سطح کشور ساخته شود تا به این نیاز پاسخ مثبت داده شود.

به گفته دبیر انجمن صنفی کارفرمایی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان خراسان رضوی، از مجموع ۲۲ میلیون واحد مسکونی کشور هم سالانه ۳۰۰ هزار واحد آن نیازمند نوسازی و بازسازی هستند.

وی ابراز داشت: متوسط عمر ساختمان‌ها در ایران از ۲۵ سال به ۵۰ سال افزایش یافته است و امیدواریم که در جهت احداث بناهای مستحکم‌تر گام برداشته شود تا مدت زمان این عمر مفید به ۱۰۰ سال برسد.

ظریف ارتباط ضعیف صنعت ساختمان و دانشگاه را یکی از ضعف‌های موجود در حوزه مسکن و ساختمان برشمرد و گفت: متأسفانه در برخی موارد فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی تخصص و آشنایی کافی و لازم را ندارند و اگر پیوند این دو گروه را تقویت کنیم می‌توانیم در جهت مسیر حرکتی درست صنعت ساختمان گام برداریم.

وی بر ضرورت توجه به مؤلفه‌های ایرانی اسلامی در معماری ساختمان‌ها تأکید کرد و ادامه داد: در نماهای ساختمانی هویت اسلامی‌ بسیار ضعیف است، به‌طور مثال اگر مکانی همچون مسجد ساخته می‌شود باید نماد مذهبی بودن آن از دور برای مخاطب عام، قابل درک و تشخیص باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا