ورزش

امید به بازگشت دوران افتخار کشتی خراسان رضوی

خراسان رضوی در یک قرن اخیر کشتی گیران پرآوازه و قهرمانان مستمر داشته و همیشه جزو قطب‌های اصلی کشتی کشور بوده است و همین سابقه درخشان و استفاده از تجارب بزرگان کشتی، دوستداران این رشته ورزشی را به حال خوش کشتی استان و بازگشت به دوران پرافتخار امیدوار کرده است.

روز پنجم شهریور ماه زادروز جهان پهلوان غلامرضا تختی به عنوان روز ملی کشتی در تقویم رسمی کشور به ثبت رسیده است.

در نیم قرن اخیر استان خراسان رضوی پهلوانان نامی بزرگی چون مصطفی طوسی، یعقوبعلی شورورزی، ابوالقاسم سخدری، احمد وفادار و قهرمان کشتی ایران و جهان محمد خادم را از دست داده است.

خراسان رضوی همچنین کشتی گیران بزرگ دیگری از جمله برادران خادم، مجید خدایی و اکبر توکلیان را در کشتی بزرگسالان به عنوان ستاره‌های سالهای اخیر دارد و قهرمانان دیگری نیز همچون سهیل یوسفی قهرمان کشتی نوجوانان جهان و امیرحسین متقی دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی قزاقستان جزو ستاره‌های جدید کشتی استان هستند.

خراسان چشم کشتی ایران

رییس فدراسیون کشتی ۲۸ آذر ماه ۹۸ در مجمع سالانه هیات کشتی خراسان رضوی در مشهد گفت: این استان چشم کشتی ایران است و باید دوباره خود را زنده کند هر چند که طی ۲ سال اخیر در کشتی خراسان رضوی خوب کار شده است.

علیرضا دبیر افزود: هر زمان استان‌های کشتی پرور قوی بوده‌اند تیم ملی کشتی هم قوی بوده و خراسان رضوی جزو استان‌های کشتی پرور است.

وی ادامه داد: کشتی، توجه و پخش زنده می‌خواهد تا کشتی گیر دیده شود و حضور بزرگان کشتی در هر تیم باعث توجه به آن و دیده شدن کشتی گیران می‌شود.

پیشرفت قابل توجه کشتی خراسان رضوی

یکی از داوران بین المللی کشتی استان خراسان رضوی در باره مشکلات داوری کشتی گفت: داوری در ایران، آماتور است و حرفه‌ای نیست و داوران در کنار شغل‌های دیگر داوری هم می‌کنند.

حسام امامی با بیان اینکه از سال ۸۷ مدرک داوری ملی و از هفت سال پیش مدرک بین المللی داوری را کسب کرده است افزود: حق الزحمه داوری مسابقات بسیار اندک است و نمی‌تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات جامعه داوری، حس منفی ورزشکار شکست خورده در یک مسابقه و مربی او نسبت به قضاوت داور است چرا که اغلب احساس می‌کنند داوران در حق آنها اجحاف کرده‌اند و به جای گردن گرفتن شکست خود و تلاش بیشتر، باخت خود را به گردن داور می‌اندازند و همین باعث می‌شود حس خوبی نسبت به داور نداشته باشند.

این داور بین المللی گفت: در مسابقات کشتی تلاش داور از یک کشتی گیر و مربی بیشتر است چرا که یک داور بدون استراحت چندین مسابقه را باید با نهایت تمرکز و دقت قضاوت کند.

وی در باره وضعیت کشتی خراسان رضوی هم افزود: کشتی این استان در سه چهار سال اخیر با زحمات رییس و دیگر مسوولان هیات کشتی پیشرفت قابل توجهی داشته و نتایج کشتی گیران در سالیان اخیر و دعوت شدگان به اردوهای تیم ملی گواه آن است.

امامی ادامه داد: درخشش کشتی گیرانی همچون متقی نیا و یوسفی در مسابقات آسیایی و جهانی طی سه سال اخیر حاصل برنامه ریزی و حمایتی است که از کشتی استان انجام می‌شود.

وی گفت: قبل از سال ۲۰۱۹ میلادی دستکم به مدت ۶ سال هیچ داوری از خراسان رضوی در مسابقات مهم به قضاوت نپرداخت اما با توجه به فعالیتهای انجام شده در سه سال اخیر به عنوان داور این استان در مسابقات جهانی به قضاوت پرداختم.

این داور بین‌المللی افزود: پیشرفت کشتی استان باعث پیشرفت داوری می‌شود و هر چه داوری پیشرفت کند کمک کننده پیشرفت کشتی گیران است زیرا اگر داوران قوی در سطح استان داشته باشیم که مسابقات را در سطح کشور و جهان قضاوت کنند، کشتی گیران ما با این قضاوتها وقتی در مسابقات خارج استان حاضر می‌شوند دچار مشکل نخواهند شد.

عدم ثبات مدیریت

یکی از مربیان کشتی خراسان رضوی هم با بیان اینکه عدم ثبات مدیریت در طولانی مدت از جمله مشکلات کشتی استان است گفت: از سال ۸۵ و طی ۱۵ سال اخیر ۶ یا هفت رییس هیات عوض شده‌اند در حالی که موفقیت نیازمند برنامه ریزی و اجرا است و باید صبر کنیم حاصل داشته‌ها برداشت شود.

جواد اسماعیل پور افزود: امیدواریم در کنار همدلی و ثبات مدیریت و بودجه، آینده خوبی برای کشتی استان داشته باشیم ضمن اینکه پیش از این تعداد ورزشکاران کشتی آزاد و چوخه زیاد بود و اکنون رشته‌های دیگر از قبیل آلیش و جودو هم هستند که ورزشکاران در میان این رشته ها تقسیم شده‌اند. 

وی به مشکلات مربیگری در کشتی اشاره کرد و ادامه داد: مربیان سازنده جایگاهی در فدراسیون کشتی ندارند در حالی که تمام کشتی گیران دارای مقام، دست پروده همین مربیان هستند. همچنین مربیان حتی حقوق قابل توجهی نیز ندارند و به همین سبب تعداد کشتی گیران کاهش یافته است.

کشتی ورزشی سخت است

یکی از کشتی گیران برتر خراسان رضوی هم گفت: طی ۱۰ سالی که کشتی را شروع کرده‌ام کسب ۲ عنوان قهرمانی کشور و یک عنوان قهرمانی مسابقات بین المللی روز جهانی کودک برخی از افتخاراتی بوده که کسب کرده‌ام.

مجید باقری افزود: کشتی ورزشی سخت و نیازمند تلاش و ممارست است. امکانات بسیار خوبی نیز در استان و بویژه مشهد وجود دارد که راه را برای تلاش هرچه بیشتر یک کشتی گیر هموار می‌کند.

کشتی نیازمند هزینه است

رییس هیات کشتی خراسان رضوی هم گفت: هم اینک ۳۰ هیات کشتی با پنج هزار ورزشکار بیمه شده این رشته در این استان فعال هستند.

سید مسعود ریاضی افزود: رسیدن کشتی استان به جایگاه گذشته و کسب افتخارات بیشتر نیازمند هزینه و اعتبار است. در اطراف کشتی باید تماشاگر و تبلیغات باشد و در کنار مسابقات است که تماشاگران حاضر شده و از میان آنها برخی جذب کشتی می‌شوند.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا و تعطیلی مسابقات شرایط را برای این رشته ورزشی سخت کرده است ادامه داد: پیش از شیوع کرونا ۱۵ مسابقه استانی با حضور ۲۱۳ تیم و ۲ هزار و ۱۰۴ تماشاگر در سال ۹۸ برگزار کردیم.

رییس هیات کشتی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۸ سه مورد میزبانی و هفت مورد اعزام به مسابقات بین‌المللی داشتیم که حاصل آن ۱۳ مدال طلا، چهار مدال نقره و چهار مدال برنز بود، همچنین در مسابقات ملی ۲۵ نفر مدال‌آور داشتیم که ۶ مدال طلا کسب کردیم.

وی با اشاره به تعطیلی‌های ناشی از کرونا افزود: هرچند مسابقات به دلیل کرونا تعطیل شد اما در این مدت چند تفاهمنامه بین رییس فدراسیون کشتی و شهرداری مشهد به امضا رسید و چهار سالن نیز از شهرداری برای کشتی گرفتیم که مدیریت آن در اختیار هیات استان است.

ریاضی ادامه داد: برای تیم”تا ثبت جهانی توس” که در سال ۹۸ با حضور ستاره‌های کشتی کشور تشکیل و وارد رقابتهای لیگ برتر شد ۱۵ میلیارد ریال هزینه گردید که همه اینها برای ایجاد شور و هیجان و آمدن خانواده‌ها به مسابقات و ایجاد علاقه بین جوانان و نوجوانان انجام شد.

وی گفت: باید برای کشتی هزینه کنیم و آن را به میان خانواده ها بیاوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 7 =

دکمه بازگشت به بالا