مشهد

انجام موفق دومین جراحی مغز بدون بیهوشی در بیمارستان رضوی مشهد

انجام موفق دومین جراحی مغز بدون بیهوشی در بیمارستان رضوی مشهد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،به نقل از آستان نیوز، رضا زارع متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان رضوی که برای نخستین بار در مشهد این نوع جراحی را بدون بیهوشی و در حالت بیداری فرد انجام داده  است اظهار داشت: ۲ سال پیش این جراحی برای نخستین بار توسط تیم جراحی کاملا ایرانی در بیمارستان رضوی مشهد انجام شد.

وی افزود: افرادی که دارای ضایعات مغزی بوده و ضایعات مغزی آن‌ها نزدیک به نقاط حساس مغز مانند قشر حرکتی و تکلم است از بیهوش نشدن در جراحی سود فراوان می‌برند چرا که بیهوشی افراد در این نوع جراحی‌ها ممکن است آسیب‌هایی به نقاط دیگر مغز آن‌ها وارد کند.

زارع بیان کرد: جراحی این افراد در حالت بیداری این کمک را به تیم جراحی می‌کند که بتوان از فرد درخواست کرد تا حرف بزند یا اندام‌های خود را حرکت دهد و جراح این گونه از آسیب ندیدن اندام فرمان‌دهنده حرکت و تکلم در مغز بیمار اطمینان پیدا می­‌کند.

متخصص جراحی مغز و اعصاب بیمارستان رضوی اظهار کرد: تومور فردی که دو سال پیش در همین بیمارستان مورد جراحی در حالت بیداری و بدون بیهوشی قرار گرفت، به خوبی کنترل شده و بیماری وی به لطف خداوند بهبود یافته است.

زارع تأکید کرد: این نوع جراحی در بزرگسالان واجد شرایطی قابل انجام است که از لحاظ روانی آمادگی کامل داشته و بتوانند استرس خود را کنترل کنند. این جراحی در اطفال قابل انجام نیست چرا که آن‌ها به خوبی در زمان جراحی همکاری نمی‌کنند.

به گفته این متخصص جراحی این نوع جراحی‌ها به منظور کاهش عوارض مغزی در افراد دارای تومورهای مغزی نزدیک به قسمت‌های حرکتی و تکلم مغز یا افراد دارای تشنج‌های مقاوم به درمان صورت می‌گیرد.

زارع تصریح کرد: این جراحی در کشور به طور محدود و به ندرت انجام می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − دو =

دکمه بازگشت به بالا