مشهد

بند گلستان مشهد برای مردم احیا می‌شود

معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: ۴ طرح مشارکتی و سرمایه گذاری برای بهره وری همگانی از بند گلستان به دست ما رسیده است و اگر در فرایند کار مشکلی پیش نیاید امسال یکی از این طرح‌ها با هدف احیای این بند و ارائه خدمات به مردم اجرایی می‌شود.

 شهرآرانیوز؛ معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی گفت: ۴ طرح مشارکتی و سرمایه گذاری برای بهره وری همگانی از بند گلستان به دست ما رسیده است و اگر در فرایند کار مشکلی پیش نیاید امسال یکی از این طرح‌ها با هدف احیای این بند و ارائه خدمات به مردم اجرایی می‌شود.

مرتضی حقیقی در نشستی خبری با بیان اینکه از ۴ ماه پیش و براساس دستور مدیرعامل بنیاد بهره وری آستان قدس، موضوع بند گلستان در دستور کار قرار گرفت تا بتوان به طرحی برای سامان دادن این بند یا انجام یک کار مشارکتی به صورت بهره برداری مشترک برسیم، افزود: البته با توجه به وقفه چندساله در احیای این بند، قرار است طرحی در این بند اجرایی شود که شأنیت شهر مشهد و موقوفه را حفظ کند و نوع بهره برداری آن هم برای مردم باشد.


وی ادامه داد: امیدواریم در صورتی که مشکلی پیش نیاید این موضوع برای امسال عملیاتی شود؛ زیرا اکنون وضعیت مالکیتی اطراف بند گلستان مشخص شده است، ظرفیت‌ها شناسایی و برای حجم آب مازاد در پایین دست برنامه ریزی شده است؛ البته اگر حجم عملیات طرح سنگین باشد شاید بهره برداری عمومی از این بند به امسال نرسد، اما مبنای کار ما این است که طرح مورد نظر با حداقل مداخله در وضع موجود و کمترین ساخت و ساز و در عین حال با رویکرد ارائه خدمات به همه مردم اجرایی شود.

تعهدات آستان قدس برای ایوان طرق اجرا می‌شود

وی همچنین درباره آخرین وضعیت ایوان طرق هم گفت: برای موضوع ایوان طرق و حمامی که در خیابان راهنمایی قرار دارد، کارگروه مشترکی با شهرداری مشهد تشکیل داده و اعلام کرده ایم که هرگونه تعهدی را که پیشتر آستان قدس رضوی در این زمینه داشته است انجام می‌دهد.

معاون بهره وری املاک و اراضی آستان قدس رضوی در ادامه با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی ما حفظ و حراست از موقوفات آستان قدس همراه با ارائه خدمات به مستأجران این موقوفات است، گفت: با توجه به رشد نامتوزان شهر مشهد در سنوات گذشته، شاهد رشد مناطق کم برخوردار در شهر بوده ایم؛ ازاین رو آستان قدس رضوی در سال گذشته تلاش کرد زمینه مناسب ارائه خدمات مطلوب به مردم مناطق کم برخوردار را فراهم کنیم. اقدامات انجام شده در بولوار حر، شهرک شهید رجایی و شهید باهنر، اختصاص زمین برای ساخت بوستان در شهرک شهید رجایی، اختصاص زمین برای انجام عملیات اجرایی دسترسی خیابان‌ها و اختصاص زمین برای ساخت بولوار مهدیه توسط آستان قدس رضوی به مدیریت شهری مشهد از جمله این موارد است.

واگذاری ۲۳ هکتار زمین برای ساخت ۶ هزار واحد مسکونی

حقیقی افزود: همچنین در راستای محرومیت زدایی از شهرک شهید رجایی، این آستان زمین ۲۳ هکتاری برای ساخت ۶ هزار واحد مسکونی را به مدیریت شهری مشهد واگذار کرده است.
معاون املاک آستان قدس رضوی با بیان اینکه ارائه سند به اراضی موقوفه فاقد سند، و قول نامه‌ای از دیگر اقدامات ما بوده است، تصریح کرد: در سال‌های گذشته مساعدت‌هایی برای ارائه اسناد به مردم داشتیم، اما به سبب تحمیل برخی از هزینه‌ها توسط دیگر دستگاه ها، مردم از این مسئله استقبال نکردند و بر همین اساس با شهرداری مشهد تفاهم نامه‌ای امضا کرده ایم که طی آن هزینه دریافت سند به مردم در اراضی موقوفه‌ای تصرف شده تا ۷۰ درصد مشمول تخفیف شود و ۳۰ درصد باقی مانده نیز به صورت اقساط ۱۰ ساله پرداخت شود و د رعین حال شهرداری هم برای دریافت عوارض خود از این اراضی تخفیفاتی قائل می‌شود.

وی افزود: همچنین به مناسبت دهه کرامت و در راستای حمایت از کسب و کارها، از تاریخ ۱۵ خرداد به مدت ۲ ماه ۱۰ درصد تخفیف پرداختی حقوق موقوفات اجرایی می‌شود. وی الکترونیکی شدن پرداخت اجاره بهای منازل مسکونی موقوفه‌ای را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و افزود: همچنین در اراضی‌ای که پیشترسند مالکیتی داشته و حالا براساس احکام دادگاه ها، موقوفه‌ای بودن این اراضی تثبیت شده است، هیچ مبلغی از مردم برای تغییر سند دریافت نمی‌شود؛ البته مبلغی جزئی به عنوان اجاره سالانه اراضی موقوفه‌ای از شهروندان ساکن در این زمین‌ها دریافت می‌شود. معاون املاک آستان قدس رضوی گفت: همچنین در روستا‌هایی که سند ۶ دانگ موقوفه‌ای وجود دارد و در راستای حفظ ساکنان در این روستاها، زمین با شرایط مناسب به جوانان داده می‌شود.
وی بیان کرد: با موافقت تولیت آستان قدس رضوی ۱۰ هزار متر مربع زمین در منطقه سیدی نیز برای ساخت مدرسه اختصاص داده شده است و خیران یا آموزش و پرورش می‌توانند برای ساخت مدرسه، زمین را تحویل بگیرند.

حقیقی تأکید کرد: برخی از این اراضی در محدوده شهری قرار می‌گیرند و به دلیل فرایند ابلاغ طرح‌های مختلف سامان دهی این اراضی طولانی می‌شود، اما توانستیم در سال گذشته برای ۲۳ قطعه بزرگ مقیاس به مساحت ۶۴ هزار مترمربع پروانه ساختمانی دریافت کنیم و برای این اراضی در بازه زمانی ۳ ساله فرایند واگذاری یا مشارکت انجام می‌شود.

وی به مشکلات مربوط به منطقه چشمه پونه اشاره کرد و گفت: در چشمه پونه ۲ مشکل جدی داریم؛ یکی از این موارد مربوط به ایرادات حقوقی است که مردم درباره سند موقوفه‌ای و مالکیتی آن گرفته اند و دیگری نبود طرح تفصیلی است. به طور قطع اگر مردم موقوفه‌ای بودن این اراضی را بپذیرند و طرح تفصیلی هم ابلاغ شود، می‌توان روند ارائه خدمات به این منطقه را سرعت بخشید.
حقیقی افزود: آستان قدس در کمیسیون ماده ۵ استان برای بررسی طرح‌های جامع و تفصیلی به عنوان مدعو حضور دارد، اما حق رأی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =

دکمه بازگشت به بالا