مشهد

بودجه‌های میلیاردی‌ برای احداث بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد

در برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش شده است بومی‌سازی واگن‌ها دنبال شود. بر این اساس تا ۴ سال آینده کل واگن‌ها در داخل ساخته خواهد شد.
بودجه‌های میلیاردی‌ برای احداث بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد

مشهد مقدس به عنوان بزرگترین کلانشهر مذهبی، پایتخت فرهنگی جهان اسلام و پایتخت معنوی ایران اسلامی با جمعیت ۳ میلیون و۲۰۰ هزار نفری خود، هر سال پذیرای نزدیک به ۳۰ میلیون زائر و مسافر از گوشه و کنار کشور و سطح جهان است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حضور میلیونی مسافران و زائران در شهر بهشت برای پابوسی مرقد مطهر رضوی، سبب شده تدابیر ویژه‌ای برای رفاه و آسایش حال زائران و مجاوران اندیشیده شود. به این منظور طی سال‌های گذشته سیستم حمل و نقل عمومی در مشهد مقدس رشد چشمگیری یافته و سعی شده با تجهیز این سیستم به تکنولوژی‌های روز جهان، حمل و نقل سریع، ایمن و ارزان را پیشکش زائران و مجاوران امام هشتم(ع) نماید.
در این راستا، خط یک قطارشهری مشهد احداث شد و با توسعه ۴٫۵ کیلومتری آن، قطارشهری مشهد به عنوان اولین شهر در کشور به فرودگاه متصل شد. امروز نیز خط ۲ قطارشهری به طول ۱۴٫۵ کیلومتر در دست احداث است. این خط با ١٣ ایستگاه از بولوار طبرسی سوم تا انتهای رضاشهر کشیده شده و یکی از خطوط اصلی متروی مشهد محسوب می‌شود.
احداث هر کیلومتر از خط ۲ قطارشهری، معادل ساخت ۷ تقاطع غیرهمسطح
تاکنون برای احداث خط ۲ قطارشهری مشهد هزینه‌ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان صورت گرفته در واقع برای ساخت هر کیلومتر از این خط، ۱۶۰ تا ۱۸۰میلیارد تومان هزینه شده است. برای اینکه درک این رقم ملموس‌تر شود، می‌توان گفت احداث هر کیلومتر از خط ۲ قطارشهری معادل ساخت ۷ تقاطع غیرهمسطح مانند تقاطع غیرهمسطح هاشمیه، هفت تیر و صیاد شیرازی است.

همچنین میزان بتن‌ریزی در بزرگترین پروژه عمرانی شهر مشهد، ۴۹۶ هزار مترمکعب گزارش شده است که این رقم ۹ برابر بتن‌ریزی در احداث برج میلاد است. همچنین جالب است بدانید مساحت ایستگاه‌های خط ۲ قطار شهری مشهد ۱۱۱ هزار مترمربع است که ۱۵ برابر یک زمین فوتبال برآورد شده است.
با تکمیل و راه‌اندازی کامل خط ۲ قطارشهری مشهد پیش‌بینی می‌شود در هر ساعت در هر جهت۲۰ هزار مسافر جابه‌جا شوند که این امر سبب می‌شود سالانه چیزی بیش از ۱۷ میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه‌جویی گردد. در حال حاضر نیز انتظار می‌رود با بهره‌برداری از فاز نخست این خط، میزان جابه‌جایی مسافر در مجموع خط یک و فاز نخست خط ۲ قطارشهری مشهد به ۲۰۰ هزار مسافر در روز برسد. البته خط سوم نیز در دست احداث است و مطالعات احداث خط چهارم نیز در شرف انجام است که با راه‌اندازی این خطوط نیز برآورد می‌شود، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در قطارشهری مشهد طی یک روز به یک میلیون و ۲۵۰ هزار مسافر ارتقا یابد.
اسفندماه، افتتاح فاز نخست خط ۲ قطارشهری مشهد
شهردار مشهد با اشاره به اینکه فاز نخست خط ۲ اسفندماه سال جاری افتتاح می‌شود، بیان می‌کند: این پروژه که در سال ۸۷ کلنگ‌زنی شده بود، بنا بود در ظرف مدت ۵ سال به اتمام برسد. اما بعد از ۵ سال صرفاً ۱۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

مرتضوی عنوان می‌کند: با تامین منابع، خوشبختانه فاز نخست در اسفند امسال با ۶ ایستگاه فعال و با اعتباری معادل ۱۷۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد. خط ۲ قطار شهری از حوالی میدان شهید کاوه شروع شده و به انتهای طبرسی به طول ۱۴٫۵ کیلومتر ختم می‌شود.
وی با اشاره به رکوردشکنی در سگمنت‌گذاری خط ۲، اظهار می‌کند: از پیشتازی‌هایی که در خط ۲ قطار شهری به ثبت رسید، می‌توان به رکوردشکنی در سگمنت گذاری خط ۲ اشاره کرد.
شهردار مشهد با بیان اینکه به قطعات پیش ساخته بتنی در تونل سازی سگمنت می‌گویند، می‌افزاید: مهندسان کشورمان موفق شدند بالاترین مقاومت سگمنت در کشور را که معادل ۸۰ مگاپاسکال است، تولید و برای استفاده در خط ۲ قطار شهری مشهد به‌کارگیری کنند.
مرتضوی با اشاره به ریل‌گذاری ۸ کیلومتر از مسیر خط ۲ قطار شهری(رفت و برگشت) در فاز اول، خاطرنشان می‌کند: بر اساس هدف گذاری‌های صورت گرفته، عملیات ریل‌گذاری در ۸ کیلومتر از خط ۲ قطار شهری باید انجام شود ضمن اینکه کار نصب تجهیزات ریلی نیز توامان پیگیری می‌گردد.
بومی‌سازی ۱۰۰ درصدی واگن‌ها تا ۴ سال آینده
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد نیز با اشاره به انجام مطالعات جامع حمل و نقلی، عنوان می‌کند: در این مطالعات نقاط جمعیتی لحاظ شده و هر سال نیز به‌روز رسانی می‌شود. بر این اساس خط یک قطارشهری به فرودگاه وصل شد. خط ۲ قطارشهری به راه آهن متصل می‌گردد و خط ۳ قطارشهری نیز به پایانه مسافربری متصل خواهد شد.

کیانوش کیامرز با تاکید بر اینکه بومی سازی واگن‌ها برنامه‌ای است که در داخل کشور با قوت دنبال می‌شود و در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد، اظهار می‌کند: در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد واگن‌ها در داخل تولید می‌شود و مابقی آن توسط شرکت چینی تی دبیلیو ام و شرکت واگن سازی تهران تولید می‌گردد.
وی خاطر نشان می‌کند: در برنامه‌ریزی صورت گرفته تلاش شده است بومی‌سازی واگن‌ها دنبال شود. بر این اساس تا ۴ سال آینده کل واگن‌ها در داخل ساخته خواهد شد.
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد در ادامه به استفاده بهینه از خاک نباتی در خط ۲ اشاره کرده و می‌گوید: برای تشکیل یک سانتی متر خاک نباتی به ۵۰ سال زمان نیاز است. خاک نباتی از دل زمین استخراج می‌شود و پیش از این، خاک حاصل از حفاری تونل‌ها به کارخانه کمپوست ارسال می‌شد.
کیامرز اضافه می‌کند: اما به منظور بهره وری بهینه از خاک‌های حاصل‌خیزی که به دنبال حفاری تونل خط ۲ استخراج می‌شود، برنامه‌ریزی شد این خاک‌ها در محل‌های خاصی دپو گردد و سپس در اختیار سازمان‌ها و نهادها برای درختکاری قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 6 =

دکمه بازگشت به بالا