گردشگری

تاریخچه و دیدنی های جاده هراز

جاده هراز
بعد از جاده چالوس، جاده هراز یکی از زیباترین جاده های کشور است که مسیر تهران را به مازندران وصل می کند. در واقع، این جاده یک مسیر کوتاه از تهران به سمت آمل محسوب می شود اما به دلیل کوتاه بودن و زیبایی آن، افراد زیادی این مسیر را انتخاب می کنند که یکی از دلایل ترافیک‌های سنگین در این جاده است.

جاده هراز و تاریخچه آن
جاده هراز در سال ۱۳۴۲ به بهره  برداری رسید. ساخت این جاده در طی ۲۳ سال صورت گرفت. نام دیگر این جاده، جاده ۷۷ است. جاده هراز از دره رود هراز عبور می کند به همین خاطر، به این نام معروف شده است. این جاده، بین دو شهر بوهمن و رودهن از جاده فیروزکوه نشأت گرفته و مسیر آن در امتداد دره مشا، آبعلی، گردنه امامزاده هاشم، پلور، آب اسک، رینه و لاریجان قرار دارد و در آخر، به شهر آمل می رسد. همان طور که گفتیم، جاده هراز به خاطر کوتاه بودن مسیر آن از تهران به آمل، جزو پر رفت و آمدترین جاده ها قرار گرفته است.

طبق گزارش های مؤثق، جاده هراز از زمان ساسانیان وجود داشته است. امروزه، بسیاری از قلعه های تاریخی در مسیر جاده هراز قرار دارند که حاکی از قدمت این جاده است. بسیاری از آثار تاریخی در کناره جاده وجود دارند که شاید آن‌ها را ندیده باشیم. همه این آثار تاریخی نشان دهنده استفاده این جاده در زمان های قدیم یعنی دوره اشکانیان و هخامنشیان است. در آن زمان نیز این جاده برای رفت و آمد مردم از شهر تهران به آمل استفاده می شد. طبق آمار، در زمان‌های شلوغ مانند: روزهای نزدیک به عید، حدود ۴ میلیون مسافر وارد استان مازندران می شوند.

جاده هراز,جاذبه‌های جاده هراز,تاریخچه جاده هراز

جاده هراز از زمان ساسانیان وجود داشته است

دیدنی های هراز
جاده هراز فقط یک مسیر کوتاه برای رسیدن به شمال نیست؛ بلکه این جاده، خود به تنهایی، یکی از جاذبه های دیدنی است. اگر زمان و فرصت کافی در اختیار داشته باشید، می توانید از زیبایی های این جاده استفاده کرده و لذت ببرید. معمولاً عبور از تونل ها، برای افراد بسیاری، بسیار هیجان انگیز است. در رابطه با تونل‌های جاده هراز، باید گفت حدود ۱۵ تونل دارد. طولانی ترین تونل ایران با طول ۱۵۴۰ متر به نام “وانا” در این مسیر قرار دارد. شاید خاطره جیغ زدن و روشن و خاموش کردن چراغ ها در طول تونل برای همه ما آشنا باشد.

جنگل الیمستان
جنگل الیمستان در ۲۰ کیلومتری جاده هراز قرار دارد. الیمستان از الیما سرچشمه گرفته است. الیما گیاهی شبیه به پیازچه است که در اردیبهشت می روید و به صورت خوراکی در غذاها استفاده می شود. مسیر رسیدن به این جنگل بسیار زیباست. دشت های فراخ از گل و جنگلی که مه گرفته، از زیبایی های جنگل الیمستان به شمار می آیند.

مسیر دسترسی به جنگل الیمستان
پس از رسیدن به کیلومتر ۲۰ جاده هراز، با دیدن تابلو “امامزاده لهاش” وارد این مسیر شوید. کمی بعد به یک دو راهی می‌رسید که جاده سمت چپ آن، ۷ کیلومتر پیچ و خم است. پس از آن به روستا لهاش می رسید. ۵ کیلومتر پس از جاده لهاش و با عبور از یک مسیر خاکی، وارد جنگل الیمستان می شوید.

جاده هراز,جاذبه‌های جاده هراز,جنگل الیمستان

 جنگل الیمستان در ۲۰ کیلومتری جاده هراز قرار دارد

پلور
پلور جزء روستاهای آمل در استان مازندران محسوب می‌شود که در ۸۰ کیلومتری تهران قرار دارد. علاوه بر جاذبه های دیدنی پلور، اطراف این مکان هم دارای طبیعت بسیار زیبایی است؛ مانند: دره زمان. این دره به صورت یک تنگه در نزدیکی روستا پلور قرار دارد که رودخانه دل انگیزی از میان آن عبور می کند.

مسیر دسترسی به پلور
در جاده هراز، نزدیکی گردنه امامزاده هاشم به سمت چپ جاده فرعی قرار دارد که با ورود به آن، به پیچ می رسید. سپس، با عبور از پل رودخانه لار، ابتدا دره زمان می رسید. این قسمت را می توانید پیاده طی کنید و وارد تنگه شوید.

آبشار شاهاندشت
آبشار شاهاندشت یک جاذبه گردشگری زیبا برای طبیعت  دوستان و بلندترین آبشار از نظر دسترسی است. این آبشار در جاده هراز و ۶۵ کیلومتری آمل قرار دارد. ارتفاع آن به بیش از ۵۰ متر می رسد و محل قرارگیری آن در نزدیکی روستایی به همین نام است. اگر از داخل روستا به سمت آبشار بروید، پس از حدود نیم ساعت پیاده‌ روی که البته با دیدن مناظر زیبا مسیر، یک تجربه لذت بخش از پیاده روی برای شما رقم خواهد خورد. فقط روستا و زیبایی آبشار نیست که شما را شگفت زده خواهد کرد؛ بلکه طبیعت روستا و فضا سنتی خانه های روستایی نیز از جاذبه های دیگر این منطقه محسوب می شود.

دشت لار
یکی دیگر از زیباترین جاذبه های جاده هراز، دشت لار است. این دشت زیبا در مسیر روستا پلور قرار دارد. در این دشت، هم تنوع گیاهی و هم جانوری بالایی وجود دارد. در اواخر بهار، پوششی از گل های زیبا شقایق بر روی آن ظاهر می شود.

آب معدنی لاریجان
این منطقه خوش آب و هوا در جاده هزار و در ۷۰ کیلومتری آمل قرار دارد. آب معدنی آن معروف است و از آن به عنوان آب شفا بخش یاد می کنند. مسیر دسترسی به این آب شفا بخش، عبور از روستاهای بایجان، امیری، شنگلده و رسیدن به شهر گزنک است. در خروجی این شهر با ورود به یک مسیر آسفالته از گزانه، امیر آباد و آبگرم لاریجان عبور می کنید و به این منطقه می رسید.

غار گل زرد
این دشت زیبا در منطقه پلور قرار گرفته که دارای مراتع زیبایی است و به روستا منظریه دسترسی دارد. داخل غار تعداد زیادی حوضچه قرار گرفته که عمق بعضی از آن‌ها به بیش از ۴ متر هم می رسد. در فصل بهار با فرشی از گل های زرد رو به رو می-شویم که زیبایی دل انگیزی به غار می دهند.

مسیر دسترسی آن در جاده هراز و فاصله ۶۵ کیلومتری تهران قرار دارد. قبل از خروجی سد لار، در یک مسیر خاکی از سمت چپ وارد می شوید که ۴ کیلومتر طول دارد. عبور از این مسیر فقط با ماشین شاسی بلند یا پیاده میسر است. انتها این جاده به یک کلبه کوهستانی می رسد. با عبور از این کلبه و پس از پیمودن نیم ساعت پیاده روی، به منطقه غار گل زرد خواهید رسید.

جاده هراز,جاذبه‌های جاده هراز,مکانهای دیدنی جاده هراز

 جاده هراز در فصل بهار، گلباران می‌شود

امامزاده هاشم
جاده هراز علاوه بر تمام جاذبه های دیدنی، مکان های مذهبی زیارتی نیز دارد. امامزاده هاشم یکی از آن هاست. که بر بلندای تپه ای قرار دارد. بعد از عبور از امامزاده، می توانید به پلور و آبشار قلعه دختر برسید.

روستای فیلبند
این، یک روستا زیبا، سرسبز و مرتفع است که به بام شرقی مازندران معروف است. این روستا تقریباً در تمام طول سال، پوشیده از برف می باشد. در روزهای دیگر معمولاً ابری و بارانی است. به دلیل نزدیکی این روستا به جاده هراز، مسیر دسترسی به آن راحت است. در صورت اقامت در این مکان می توانید از خانه های اجاره ای روستا استفاده کنید. همچنین، می توانید با چادر زدن در این فضا دلچسب، لذت این سبک سفر را تجربه کنید.

دریاچه تار و هویر
این دو دریاچه زیبا از جاذبه های زیبای جاده هراز، هستند که در ابتدا این جاده از سمت تهران قرار گرفته اند. دریاچه تار و هویر بسیار بزرگ و پر آب بوده و تفریحات مختلفی از جمله: قایق سواری، ماهیگیری و شنا در آن‌ها انجام می شود.

جاده هراز,جاذبه‌های جاده هراز,مکانهای دیدنی جاده هراز

 دریاچه تار و هویر، از جاذبه های زیبای جاده هراز

روستای نوا
این روستا زیبا به خاطر داشتن چشمه های فراوان به چهارصد چشمه هم شناخته می‌شود. در این روستا، تماشا بناهای قدیمی با ایوان ها و معماری زیبایشان خالی از لطف نیست. از دیگر دیدنی های این روستا، قله پاشوره است که دلیل نامگذاری آن به خاطر نوع سنگ های خاص (سنگ پا) موجود در آن است.

آب  گرم لاریجان
در جاده هراز، آب گرم های مختلفی وجود دارند که معروف ترین آن‌ها، آب گرم لاریجان است. این آب  گرم، اثرات درمانی خوبی داشته و برای تسکین دردهای تنفسی، مفصلی و گوارشی استفاده می شود. البته قبل از استفاده، باید توجه داشته باشید که دما این آب حدود ۶۵ درجه است.

جاده هراز,آب گرم لاریجان در جاده هراز,مکانهای دیدنی جاده هراز

 در جاده هراز، آب گرم های مختلفی وجود دارند

آب گرم لاویج
این آب گرم یکی دیگر از آبگرم های معروف جاده هزار است که در نزدیکی دریا خزر قرار دارد. این آب حاوی گوگرد است و برای درمان بیماری های پوستی و مفصلی استفاده می شود. در صورتی که قصد اقامت در این منطقه را داشته باشید، می توانید سوئیت-هایی را که اطراف آب گرم قرار دارند، اجاره کنید یا از خانه های افراد ساکن در این منطقه، استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا