مشهد

توقف طرح ایجاد سایبان‌ در صحن مسجد گوهرشاد/ ایجاد سایبان در صحن جامع رضوی در دست مطالعه است

معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی از توقف طرح ایجاد سایبان‌ها در صحن مسجد گوهرشاد حرم رضوی خبر داد.
 
سیدخلیل منبتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، اظهار کرد: این طرح به صورت آزمایشی در صحن مسجد گوهرشاد اجرا و اکنون متوقف شده است، اما ایجاد سایبان‌ باید به گونه‌ای باشد که به بناهای قدیمی و سازه‌های این مسجد آسیبی نزد.
 
وی خاطرنشان کرد: مسجد جامع گوهرشاد دارای قدمت بیش از ۴۰۰ ساله است و با توجه به اینکه این مسجد جزو آثار و میراث فرهنگی در حرم رضوی به شمار می‌رود نمی‌توان از سازه‌هایی استفاده کنیم که به دیوارها و سقف مسجد آسیب می‌زند و یا بار اضافی در آن ایجاد کنیم.
 
معاون اماکن متبرکه آستان قدس رضوی افزود: ایجاد سایبان‌ها در صحن جامع گوهرشاد مستلزم انجام تحقیقاتی است و اگر بتوانیم از سازه‌هایی استفاده کنیم که به بناهای قدیمی آسیب نزند در ایجاد سایبان‌ها از آن کمک می‌گیریم.
 
منبتی گفت: ایجاد سایبان در صحن جامع رضوی در دست مطالعه است اما با توجه به اینکه فضای صحن جامع رضوی دارای ویژگی‌های خاصی است و در زیر این صحن پارکینگ و رواق‌هایی وجود دارد ایجاد چترهای گسترده را در این صحن امکان پذیر نیست، اما ما به دنبال ایجاد سایبان‌هایی هستیم که فضای این صحن را تغییر ندهد.

وی با بیان اینکه برای هر مکانی در حرم رضوی فضایی تعریف شده است، افزود: فضای بست، صحن و رواق کاملا با یکدیگر متفاوت است، اگر فضاهای باز و صحن‌های حرم مطهر پوشانده شوند تبدیل به فضاهای بسته خواهند شد و ما باز به دنبال ایجاد فضاهای باز خواهیم گشت، در حالی که رواق‌های زیادی در حرم رضوی وجود دارد که فضای آن‌‎ها بسته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + 12 =

دکمه بازگشت به بالا