خراسان

تولید گندم در خراسان رضوی افزایش ۴ برابری داشته است

مجتبی مزروعی

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: تولید گندم در خراسان رضوی افزایش ۴ برابری داشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، مجتبی مزروعی ظهر امروز در نخستین کنفرانس علوم و صنایع غلات، نان و فرآورده‌های آردی در محل سالن پیام مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی با اشاره به تولید گندم به عنوان یکی از غلات اظهار داشت: تولید گندم در سال زراعی گذشته به 607 هزار تن رسیده در حالی که ظرف 2 تا 3 سال اخیر سطح زیر کشت گندم  30 هزار هکتار کاهش داشته است.

مزروعی افزود: در سال زراعی گذشته میانگین درصد رشد تولید گندم در کشور 2.3 برابر بوده در حالی که در خراسان رضوی 4.1 برابر افزایش داشته است.

وی ادامه داد: عواملی مانند توزیع نهاده‌های کشاورزی، ماشین آلات، توجه کشاورزان و بهره برداران، مبارزه با آفات و بیماری‌ها، حضور کارشناسان در عرصه‌های تولیدی و اعمال مدیریت کلان تولید در بخش کشاورزی، در این افزایش تولید نقش داشته‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: با وجود همه کمبودها با همت همکاران جهاد کشاورزی نعمات خوبی نصیب کشاورزی استان شد و در سال زراعی گذشته درآمد تولید کنندگان خراسان رضوی از محصول گندم، به 775 میلیارد تومان رسید.

مزروعی گفت: در بحث صنایع نان  مشکلات زیادی داریم و در بسیاری از محصولات خوراکی دیگر نیز با عدم تنوع یا تنوع کم مواجهیم که به یک بازنگری اساسی نیاز دارد.

وی بیان کرد:  با توجه به اینکه نیاز است که علاوه بر  تولید گندم، فرآورده‌ها و ارزش‌های غذایی آن برای جامعه مصرف کننده مشخص شود، دست اندرکاران بخش تحقیقات کشاورزی و صنایع غذایی نگرش جدیدی نسبت به تنوع فرآورده‌ها و ارزش غذایی آن جهت تامین رشد و سلامت جامعه انسانی داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این کنفرانس اظهار داشت: در کشور ما با توجه به آمارهای فائو میزان سرانه مصرف گندم بیش از دو برابر متوسط جهانی بوده و مردم ایران بعنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گندم به ویژه به شکل نان در جهان، با سرانه مصرف 165 کیلوگرم گندم در سال در رتبه ششم مصرف جهانی قرار دارند.

علی اکبر مویدی افزود: از این رو عوامل تاثیرگذار بر این محصولات استراتژیک تاثیر مستقیمی بر وضعیت پایداری امنیت غذائی حاکم بر کشور خواهند داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا