مشهد

ثبت نام بیش از ۲ هزار داوطلب در شهرستان مشهد/ رقابت ۶۴ نفر برای هر کرسی شورای مشهد

۱۳۹۵۱۲۳۰۱۵۲۰۴۴۶۳۱۰۳۴۷۸۳۴
فرماندار مشهد گفت: ثبت نام ۲۸۶۰ داوطلب در انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستای مشهد قطعی شده واحتمال اضافه شدن نزدیک به ۶۰ نفر به این آمار در بخش مرکزی وجود دارد.
به گزارش ایسنا – منطقه خراسان، رحیم نوروزیان در نشست خبری که صبح امروز در محل فرمانداری برگزار شد با اشاره به ثبت نام نامزدهای انتخابات شوراها در مشهد اظهار کرد: سیستم ثبت اطلاعات نامزدها بر اساس قانون تا ساعت ۲۴ شب گذشته باز بوده و تا آن لحظه تعداد ۲۸۶۰ نفر در این سیستم ثبت نام کردند اما با توجه به اینکه تعدادی از افراد حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر به خصوص از روستاهای بخش مرکزی در ساعات پایانی مراجعه کردند، موفق به ثبت در سیستم نشدند.
وی ادامه داد: روند ثبت نام دستی این افراد تا پیش از ساعت ۱۲ انجام شده ولی با توجه به زمان‌بر بودن ثبت در سیستم، این اتفاق نیفتاد و با هماهنگی‌هایی که در حال انجام است این فرم‌ها در سیستم ثبت خواهد شد و احتمال دارد در چند روز آینده حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر به این آمار البته تنها در بخش مرکزی اضافه شود.
نوروزیان با اشاره به افراد ثبت نامی در شهرهای مشهد، ملک آباد مرکز بخش احمدآباد و رضویه مرکز بخش رضویه اظهار کرد: در دوره گذشته ۷۶۴ نفر در شهرها ثبت نام کرده بودند که این تعداد در این دوره به ۱۰۱۸ نفر رسیده است و ۳۶ درصد ثبت نام کنندگان کل را تشکیل می‌دهند. از این تعداد ۹۵۸ نفر فقط به مشهد مربوط می‌شود که این تعداد در دوره چهارم ۷۲۰ نفر بوده است.
فرماندار مشهد افزود: در روستاها نیز در دوره گذشته ۱۸۴۲ نفر ثبت نام کردند که متاسفانه در این دوره با کاهش مواجه شدیم. امسال ۱۸۴۲ نفر ثبت نامی داریم که نشان دهنده کاهش در اقبال و توجه به شوراهای روستایی است، البته تعطیلات و عدم فعالیت رسانه‌های مکتوب تاثیر داشته و در مجموع رغبت به حضور در شوراهای روستایی مثل شهر نیست.
وی در خصوص سهم زنان در این انتخابات گفت: در دوره گذشته در شورای روستا، کل زنان ثبت نامی ۲۰۵ نفر بودند که در این دوره به ۲۷۶ نفر افزایش یافته و حدود ۱۰ درصد خانم‌ها در دوره پنجم تحرک بیشتری داشته‌اند، در شهرهای مشهد، ملک آیاد و رضویه نیز در دوره قبل ۹۶ نفر از زنان بودند، که در این دوره به ۱۶۹ نفر رسیده و حدود ۱۷ درصد ثبت نام کنندگان خانم شورای شهر با افزایش روبرو بوده است.
نوروزیان تشریح کرد: تعداد کرسی‌های شورای شهر مشهد نسبت به دوره گذشته از ۲۵ کرسی به ۱۵ کرسی کاهش یافته است که ۹۵۸ نفر برای آن ثبت نام کرده‌اند. در رضویه ۵ کرسی با ۳۶ نامزد و ملک آباد با ۵ کرسی و ۲۲ نامزد وجود دارد.  در بخش مرکزی نیز ۶۶۵ کرسی در ۱۹۷ روستا داریم. بعضی شورای روستاها ۵ نفره ولی عمده ۳ نفره خواهد بود. در بخش احمدآباد ۱۴۴ کرسی در ۴۶ روستا داریم و در بخش رضویه ۲۰۷ کرسی با ۶۳ روستا وجود دارد.
وی اضافه کرد: در دوره چهارم ۲۴۷ شورای سه نفره و ۴۰ شورای ۵ نفره در روستاها داشته‌ایم. ۹۴۱ کرسی در روستاها و ۳۵ کرسی در شهرها که با مجموع کل ۹۷۶ نفر عضو دوره چهارم فعالیت کرده است و با توجه به تعداد کل، ۲٫۶ نفر برای هر کرسی رقابت کرده اند.
فرماندار مشهد گفت: در دوره پنجم ۲۵۷ شورای سه نفره و ۴۸ شورای ۵ نفره خواهیم داشت. ۱۰۱۱ کرسی روستایی داریم و ۲۵ کرسی شهری که از این بین ۱۵ کرسی در شورای مشهد و ۵ کرسی در ملک آباد و ۵ کرسی در رضویه است و در مجموع نهایی ۱۰۳۶ کرسی خواهیم داشت و براساس آمار، امسال برای هر کرسی در کل ۲٫۸ نفر رقابت می‌کنند.
وی تاکید کرد: در شورای شهر مشهد در دوره چهارم برای هر کرسی ۲۸ نفر رقابت می‌کردند اما امسال برای هر کرسی ۶۴ نفر رقابت می‌کنند که رقم قابل توجهی است.
نوروزیان با اشاره به گروه سنی افراد نامزد اظهار کرد: در دوره چهارم افراد زیر ۳۰ سال، ۳۰۰ نفر داشتیم که البته حضور جوانان خوب است. در این دوره ۲۵۲ نفر زیر سی سال داریم که البته آمار بخش مرکزی که قرار است اضافه شود تغییر می‌کند. اما امسال در بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال بیشترین تعداد ثبت نامی را داشتیم در حالی که در دوره گذشته ۳۶ تا ۴۰ سال بیشترین تعداد افراد نامزد بوده است. امسال هم جوان‌گرایی شده و هم افراد پخته تری ثبت نام کرده‌اند.
فرماندار مشهد تصریح کرد: در مورد مدرک تحصیلی نیز شرایط در روستاها متفاوت است. در شهر از لیسانس کمتر اجازه ثبت نام ندارند مگر اینکه در یکی از دوره‌های گذشته عضو شورای شهر بوده باشد. در روستاها مدرک زیر دیپلم در دوره قبل ۱۳۳۸ نفر بودند که در این دوره به ۱۲۱۲ نفر کاهش پیدا کرده است و در واقع مدرک تحصیلی نامزدها بهبود پیدا کرده است.
وی ادامه داد: در این دوره ۳۹۴ نفر دارای دیپلم هستند. ۶۸۴ نفر لیسانس و ۳۹۳ نفر فوق لیسانس دارند و ۴۶ نفر نیز با مدرک دکتری ثبت نام کرده‌اند و افراد دارای مدرک حوزوی نیز حدود ۲ درصد شده است. در دوره چهارم ۶۰۴ نفر لیسانس، ۱۹۳ نفر فوق لیسانس و ۵۴ نفر دارای مدرک دکتری ثبت نام کرده بودند.
نوروزیان خاطرنشان کرد: افرادی که دارای سابقه عضویت در شوراها را در کارنامه داشته‌اند، از ۳۰۹ نفر در دوره قبل به ۶۵۷ نفر در این دوره افزایش داشته است. همچنین ۳۴۸ نفر با سابقه ایثارگری در این دوره ثبت نام کرده‌اند.
وی در خصوص آمار ثبت نام در بخش‌ها نیز گفت: در بخش احمدآباد ۲۹۶ نفر ثبت نامی داریم، در بخش رضویه ۳۸۶ نفر و در بخش مرکزی که ممکن است اضافه شود ۱۱۶۰ نفر ثبت نام کرده‌اند. در بحث گروه سنی نیز در بخش احمدآباد بیشترین تعداد بین ۴۱ تا ۴۵ سال بوده است. در بخش رضویه بیشترین تعداد بین بازه سنی ۳۰ تا ۳۵ سال و در بخش مرکزی بیشترین تعداد افراد ثبت نامی در بازه سنی ۳۶ تا ۴۰ سال قرار داشتند.
فرماندار مشهد تصریح کرد: در بحث روستاها اخباری در فضای مجازی دیده شد. در روزهای نخست ثبت نام دکتر حسینی معاون استاندار خبر داده بودند که ۵۰ روستا به حد نصاب نرسیده است. بعضی‌ها برداشت اشتباه کردند و عنوان کردند که یعنی ۵۰ روستا نسبت به سرنوشت خود بی توجه‌اند در حالی که ماجرا به این شکل نبود.
وی افزود: شوراهای روستاها با ۵ و ۳ عضو فعالیت می‌کنند. اگر حتی این سه نفر هم ثبت نام کنند بازهم نمی‌توان انتخابات را برگزار کرد بلکه باید به حد نصاب برسد. با توجه به تعطیلات عید در روزهای اول ثبت نام روستایی نداشتیم اما در بعداز ظهر روز هفتم برای ثبت نام مراجعه کردند. اگر پس از ثبت سیستمی نامزدهای بخش مرکزی، نامزدها در برخی روستاها به حد نصاب نرسیده باشد انتخابات در آن روستا برگزار نخواهد شد و در این دوره شورایی نداشته و دهیار نیز نخواهند داشت و این موضوع بر روی اعتبارات روستا تاثیر خواهد گذاشت.
نوروزیان تاکید کرد: البته بعید می‌دانم روستایی با این شرایط باشد، در بخش‌های رضویه، احمدآباد و مشهد روستاها کامل شده‌اند و بخش مرکزی نیز با آمار امروز تکمیل می‌شود و شاید تنها دو سه روستا به حد نصاب نرسد.
وی درخصوص تبلیغات نامزدها نیز اظهار کرد: فعالیت لیست‌ها منع قانونی ندارد، اگز تشکلی ثبت شده باشد و قانونی استناد ثبت تشکل را بیاورند میتوانند لیست بدهند، انتخابات شوراها سیاسی نیست اما تشکل‌ها می توانند افراد را معرفی کنند و احزاب می‌توانند برنامه دهند و درست این است که در کشور فعالیت‌های سیاسی براساس همراهی احزاب پیش برود.
فرماندار مشهد ادامه داد: در زمان پایان مهلت تبلیغات دیگر اجازه این کار وجود ندارد، در حالی که می‌بینیم گاهی در دعای کمیل، حرم، مسجد و مدارس پس از زمان قانونی تبلیغات، لیست‌ها و اسامی بین مردم توزیع می‌شود و این تخلف است و قطعا محکم و قانونی برخورد خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: از چهار منبع دادگستری، اطلاعات، نیروی انتظامی و ثبت احوال برای هر فرد استعلام گرفته خواهد شد و پس از آن نیز شرایط ثبت نام کنندگان مورد بررسی قرار خواهد گرفت. قطعا اگر کسی رئیس و مدیرکل بوده و یا شامل لیست افراد ذکر شده در آیین نامه باشد، رد صلاحیت خواهد شد. همچنین احتمال دارد در زمان اعلام افراد دارای صلاحیت با ریزش زیادی روبرو باشیم که بیشتر آن به بحث تکمیل مدارک تحصیلی و نقص پرونده باز می‌گردد که باید تا زمان تعیین شده تکمیل شود.
وی با بیان اینکه زمان اعلام تایید یا رد صلاحیت طبق ماده ۵۳ آیین نامه دوم اردیبهشت ماه ۹۶ خواهد بود، گفت: نامزدها از الان نمی‌توانند تبلیغ کنند، زمان تبلیغات طبق قانون ۸ روز است و از ۲۱ اردیبهشت تا ۲۷ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت و با هرگونه تبلیغ پیش از موعد، هیات نظارت و اجرایی با متخلفیتن برخورد خواهد کرد.
نوروزیان تصریح کرد: فضای مجازی قطعا از سوی ما رصد و کنترل خواهد شد و اگر تخلفی وجود داشت باید مستند ومستدل ارائه شود تا کمیته اجرایی برخورد لازم را انجام دهد.
وی یادآور شد: ۲ انتخابات مهم در سال ۹۶ پیش رو است که درخصوص اهمیت و تاثیرات آن مقام معظم رهبری در حرم حضرت رضا(ع) در ابتدای سال صحبت کردند و باید مورد توجه همگان قرار گیرد.
نوروزیان اظهار کرد: هرچقدر جلوتر می‌رویم شوراها با تجریه تر می‌شوند و نقش آن‌ها نیز بیشتر شده و تصمیماتی گرفته می‌شود که در سرنوشت مردم تاثیر دارد.  متاسفانه با توجه به تقویم انتخاباتی، در ایام تعطیل ابتدایی سال رسانه‌های مکتوب منتشر نمی‌شود که این موضوع در تعداد افراد ثبت نامی در روستاها تاثیر گذاشته و با کاهش مواجه بودیم.
وی گفت: از مشارکت مردم و گروه‌های مختلف سپاسگزاریم که احساس مسئولیت کردند و با استقبال خوبی مواجه بودیم. اما متاسفانه حضور دقیقه نودی مردم تبدیل به فرهنگ شده است. شب گذشته نیز با حجم زیاد افراد مواجه بودیم به طوری که در روزهای دیگر ثبت نام بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر مراجعه کننده داشتیم اما این رقم در روز آخر به بالای ۹۰۰ نفر رسید. امیدواریم در روز برگزاری انتخابات مردم ارائه رای خود را از ابتدای صبح انجام داده و به شب موکول نکنند. زیرا ازدحام مشکلاتی را ایجاد می‌کند و حتی خستگی نیز می‌تواند بر روی شمارش آرا تاثیر گذاشته و احتمال خطا را بالا ببرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =

دکمه بازگشت به بالا