فرهنگ و هنر

«جشن تولد» در سینما هویزه مشهد

به همت خانه هنرمندان شهرداری مشهد، فیلم سینمایی «جشن تولد» امروز چهارشنبه ساعت 19:30 در سینما هویزه و در قالب سیزدهمین جشنواره فیلم‌ فجر مشهد، اکران می‌شود.

خبرگزاری فارس: «جشن تولد» در سینما هویزه مشهد / جدی‌ترین فیلم درباره اتفاقات سوریه را بشناسید

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به همت خانه هنرمندان شهرداری مشهد، فیلم سینمایی «جشن تولد» امروز چهارشنبه ساعت 19:30 در سینما هویزه و در قالب سیزدهمین جشنواره فیلم‌ فجر مشهد اکران می‌شود.

این فیلم که توسط عباس لاجوردی مستندساز مشهور مشهدی ساخته شده، به گفته هنرمندان بزرگ و مطرح سوری، تاکنون جدی‌ترین فیلم در مورد اتفاقات سوریه و مقاومت در این کشور بوده است.

«جشن تولد» داستان یک خانواده سوری را روایت می‌کند که شب جشن تولد فرزندشان «رقیه» مصادف با حمله تکفیری‌ها به دمشق و حرم حضرت زینب(س) می‌شود که به فرار این خانواده شیعه به همراه همسایه اهل سنتشان از خانه به حرم امن حضرت زینب(س) منجر می‎شود، آنها در این مسیر با دو ایرانی آشنا می‌شوند و…

گفتنی است، «جشن تولد» تماماً در کشور سوریه ساخته شده و به جز علیرام نورایی و احمد کاوری سایر بازیگران آن از میان بازیگران مطرح سینمای سوریه انتخاب شده‌اند؛ مهدی فیوضی نیز تهیه کنندگی این کار را بر عهده دارد.

 

پیش از این «جشن تولد» در بخش نگاه نو سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برای مخاطبان تهرانی برای به نمایش درآمده است.

بلیت این فیلم در گیشه فروخته خواهد شد.

*از مصاحبه با کشیش افراطی تا یک ماه همسایگی با تکفیری‌ها

عباس لاجوردی را همه پیش از این با مستند‌های جنجالی «در جستجوی حقیقت» با موضوع فراماسونری، وهابیت، بهائیت و فرقه‌های نوظهور و «کدام آزادی» که در آن با کاریکاتوریست دانمارکی و نیز کشیش تری‌جونز مصاحبه شده بود؛ می‌شناسند. او امسال مهمان برنامه «ماه عسل» نیز بود.

وی در یادداشتی درباره نخستین فیلم بلندش می‌نویسد: «برای «جشن تولد» سوژه‌ای انتخاب کردم که به لحاظ دکوپاژی اکت زیادی داشت، همچنین لوکیشینی فیلم، منطقه‌ای پر خطر در دمشق بود که هر لحظه انتظار اتفاقی ناخوشایند را می‌کشیدیم که خدا را شکر همه به سلامت برگشتیم. البته پیش از این مستندی در دمشق ساخته بودم  و به فضای آنجا کاملا آشنا بودم و همان اندازه که حقایق آن منطقه را به چشم دیده بودم، از دروغ‌هایی که درباره آنجا می‌گفتند، با خبر بودم. سکانس‌های داخلی را در خود شهر دمشق و مابقی را در حومه شهر فیلم برداری کردیم. منطقه‌ای که بسیار خطرناک بود.

خیلی‌ها هم به انتخاب سوژه‌ام خرده می‌گرفتند و می‌گفتند چرا برای اولین کار سینمایی، سراغ سوژه ای با ریتم آرام، دکوپاژ آسان و فضایی محدود نرفتم. ولی من همچنان روی تصمیم خود ثابت قدم بودم. چون هدفم این بود که فیلم خوب بسازم. ساختن این سوژه برایم از همه چیز مهمتر بود. مابقی مسائل و حتی سختی های کار برایم اهمیت چندانی نداشت، به خودم هم اعتماد کافی داشتم.

 

می‌دانستم از پس کار بر می‌آیم. هر چند ابتدا برخی از مسئولان که قرار بود سرمایه‌گذاری این کار را به عهده بگیرند به کارم اعتماد نکردند، در نهایت «جشن تولد» با هزینه شخصی ساخته شد و با کمک آقای نصرت نوری و عباس فاتح تولید را شروع کردیم اما بعد از تولید با حمایت آقای نیرومند، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، توانستیم از مشارکت این انجمن بهره ببریم.

خوشحالم که با این فیلم و این سوژه در بزرگترین جشنواره سینمای ایران شرکت می‌کنم چون علاوه بر سوژه‌ای متفاوت، نخستین فیلمساز خارجی هستم که توانستم از آن منطقه و اتفاقاتی که در آن می‌گذرد فیلم بلند سینمایی بسازم و بسیاری از کارگردان‌های اروپایی و آمریکایی در تلاش هستند که فیلمی در آن منطقه بسازند ولی نه فضای لازم را دارند و نه جرئت چنین کاری را و در این بین فیلم‌سازان ایرانی بودند کسانی که به این منطقه رفتند، اما آثاری که تهیه کردند چندان جدی نبود».

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × یک =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا