مشهد

حمل ونقل، اساسی‌ترین اولویت مدیریت شهری مشهد است

شهردار مشهد گفت: حمل ونقل، اساسی‌ترین اولویت دوره ششم مدیریت شهری است و در این راستا به دنبال استفاده از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی در همه سطوح هستیم.

 

 شهرآرانیوز؛ شهردار مشهد گفت: حمل ونقل، اساسی‌ترین اولویت دوره ششم مدیریت شهری است و در این راستا به دنبال استفاده از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی در همه سطوح هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، سیدعبدا… ارجائی در نشست با استادان دانشگاه در حوزه حمل ونقل و ترافیک افزود: راه حل مشکلات حوزه حمل ونقل مشهد که موضوعی پیچیده، چندوجهی و گسترده است، باید علمی باشد.

وی با بیان اینکه راه‌های سلیقه ای، بخشی، نمایشی، تزیینی، تعطیل کردن یکی از مد‌های حمل ونقل شهر و درمجموع اقدامات هیجانی برای حل مشکلات حمل ونقل مشهد اثرگذار نیست، اظهار کرد: به نظر من این نوع اقدامات سیاسی است و مشکلی را از حمل ونقل حل نمی‌کند و حتی بر مشکلات می‌افزاید.

حمل ونقل؛ بدون برگشت به عقب

وی اضافه کرد: در فعالیت‌های حوزه حمل ونقل برگشت به عقب کار سختی است. به عنوان مثال خط یک قطارشهری مشهد با این شکل، با این تعداد واگن و تجهیزات ساخته شده است و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم، به چه هزینه‌ای نیاز داریم؟ آیا امکان پذیراست؟

شهردار مشهد ادامه داد: تقاطع غیرهم سطحی را بدون مطالعه شروع کردید، یک سطح آن را اجرا کرده اید و اکنون به سطح دوم رسیده ایم. چه تصمیمی درباره آن بگیریم؟ تعطیلش کنیم؟ نمی‌شود ادامه هم بدهیم! این هدردادن اعتبارات مردم است؛ بنابراین برگشت به عقب در موضوع‌های حمل ونقل بسیار سخت است.

اتوبوس و قطارشهری؛ اولویت مردم

ارجائی به فعالیت موازی خط ۲ مترو و بی آرتی اشاره و اظهار کرد: موازی با قطارشهری، بی آرتی را گذاشته اید؛ دو مد حمل ونقل روی هم که در این جلسه موافق و مخالف علمی داشت، اما اکنون که مردم از آن استفاده کرده اند، آیا حاضرند که فقط از یک مد استفاده کنند؟

وی ادامه داد: یکی از مأموریت‌های اصلی شهرداری را حمل ونقل می‌دانیم. زیرا اگر از مردم بپرسید شهرداری چه وظیفه‌ای دارد، از میان ۲۰۰ خدمتی که انجام می‌شود، مردم به اتوبوس و قطارشهری به عنوان اولویت و وظیفه اصلی شهرداری اشاره خواهند کرد.

ارجائی بیان کرد: در بودجه سال آینده دولت برای ساخت قطارشهری ۸۵ میلیارد تومان به مشهد اختصاص داده است که معلوم نیست هزینه اجرای چند سانتی متر می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم به سه سال پیش از ساخت قطارشهری برگردیم، باید چندهزارمیلیارد تومان هزینه کنیم. حتی نمی‌توانیم دستگاه حفار را به خط ۳ برگردانیم. چون ۱۵۰ میلیارد تومان برای انتقال به خط ۴ ضرر کرده ایم. اگر هم برگردانیم، ۱۵۰ میلیارد تومان دیگر نیز ضرر خواهیم کرد؛ به علت انجام یک کار بدون مطالعه و پشتوانه علمی برای انجام یک کلنگ زنی نمایشی با هزینه از جیب مردم!

شهردار مشهد اضافه کرد: درمجموع با برگزاری این نشست به دنبال ارسال دو پیام هستیم؛ اولین پیام برای بدنه شهرداری است که همکاران خوب دانشی در زمینه‌های مختلف به ویژه حمل ونقل در بدنه فعالیت دارند تا بدانند حرف غیرحساب و غیرعلمی را نمی‌پذیریم و حرکت نمایشی نمی‌کنیم و مبنایمان بر انجام کار کارشناسی است.
ارجائی ادامه داد: دومین پیام برای اصحاب علم و دانش است که در ساختن شهرشان مشارکت داشته باشند، وگرنه در آینده حسرت خواهند خورد.

نبود دسترسی علت عقب ماندگی حاشیه

رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر نیز گفت: دلیل توسعه‌نیافتن حاشیه‌های شهر، نبود دسترسی مناسب به این مناطق است.

ایمان فرهمندی افزود: حمل‌ونقل با حوزه‌های فرهنگی، شهرسازی و اقتصاد ارتباط بسیاری دارد، به‌ویژه اقتصاد که با توجه به افزایش قیمت‌های افسارگسیخته در حوزه حمل‌ونقل، ما را با محدودیت‌های جدی روبه‌رو کرده است.

نیازمند راه حل علمی

نایب‌رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر نیز گفت: نیازمند ارائه راه‌حل‌های مناسب علمی در زمینه حمل‌ونقل هستیم.

سیدابراهیم علیزاده افزود: معتقدم این‌گونه جلسات باید نه به‌صورت تئوریک، بلکه با ارائه راه‌حل ادامه پیدا کند. در حوزه شهری کار‌های پژوهشی ضروری است، اما زمان بسیار کوتاه است و نیاز به راه‌حل برای حل مشکلات مردم داریم و از این‌گونه راه‌حل‌ها استقبال خواهیم کرد.

ضرورت هم فکری با کارشناسان

معاون عمران، حمل ونقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز در این نشست گفت: نیازمند هم فکری با اساتید و کارشناسان درباره کاهش مشکلات حوزه حمل ونقل و ترافیک هستیم.

سیدخلیل منبتی به هزینه زیاد نوسازی تاکسی‌های فرسوده نیز اشاره و اظهار کرد: با این هزینه‌های زیاد، هر تاکسی داری از پس نوسازی تاکسی فرسوده برنمی آید. شهرداری تسهیلات بانکی با تقبل پرداخت ۱۴ درصد از کارمزد آن را در نظر گرفته است، اما با توجه به قیمت زیاد خودرو، باز هم بیشتر تاکسی داران عزیز توانایی این کار را ندارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + 5 =

دکمه بازگشت به بالا