مشهد

درخت سرو ۱۰۰۰ ساله مشهدی در فهرست آثار میراث طبیعی کشور ثبت شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی از ثبت درخت «سرو نوش» کهنسال باغ فراگرد در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر از ثبت درخت «سرو نوش» کهنسال باغ فراگرد در فهرست میراث طبیعی کشور خبر داد و گفت: این درخت از جاذبه‌های طبیعی شهرستان مشهد است که قدمتی حدود هزار و ۳۵ تا هزار و ۸۵ سال دارد. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ادامه داد: این درخت کهنسال در روستای باغ فراگرد دهستان تبادکان از توابع بخش مرکزی شهرستان مشهد واقع شده است.

وی اظهار کرد: درخت سرو نوش کهنسال روستای باغ فراگرد مشهد در مرکز بافت روستا و در مجاورت واحدهای مسکونی واقع شده است، این درخت با ارتفاع بیش از ۱۲ متر و قطر تنه ۲.۵ متر در بافت دشتی و هموار روستا خودنمایی می‌کند، درخت سرو کهنسال از سرسبزی و سلامت برخوردار و از نمای شمالی و جنوبی دو ظاهر نسبتا متفاوت دارد به طوری‌که از جنوب به وسیله دیوار واحدهای مسکونی و از سایر جهات با اراضی بایر احاطه شده که این اراضی وقف عام  است.

طبق گفته مکرمی‌فر، به دلیل اعتقادات محلی، به شاخه‌های درخت نخ و پارچه بسته شده و گاها  اهالی در پای درخت برای برآورده شدن حاجات خود شمع روشن می‌کنند.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی هم در این‌باره گفت: این درخت سرو کهنسال در بین اهالی به درخت سوز(در زبان محلی یعنی سبز) مشهور است و عواملی همچون قداست درخت در بین اهالی و نقش اعتقادی درخت برای آنها، برگزار کردن مراسم مذهبی در پای درخت، گرد هم آمدن اهالی برای برگزاری مراسم و جلسات روستا در کنار درخت، بستن نخ و روشن کردن شمع به منظور برآورده شدن حاجات،کهنسال بودن درخت و نقش آن در پیشینه تاریخی روستا و زیبایی درخت از ویژگی‌های آن است.

وی مهمترین شاخصه این درخت را قدمت آن دانست و عنوان کرد: درخت مذکور از قدیمی‌ترین درختان ایران شناخته شده و ارزش گذاری درخت به لحاظ گردشگری شامل مواردی مثل نقش اعتقادی درخت در بین اهالی، معروفیت آن و نزدیکی به شهر مشهد و مسیر دسترسی مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 2 =

دکمه بازگشت به بالا