ورزش

رقابت‌های آسیای کبدی آذرماه امسال در مشهد برگزار می‌شود

کبدی پاکستان

رئیس هیئت کبدی خراسان‌رضوی گفت: رقابت‌‌های کبدی آسیایی در فروردین‌ماه در مشهد برگزار شود که بنا به دلایلی که فدراسیون متقاضی آن بود مسابقات به تعویق افتاد و تاریخ پیشنهادی جدید بعد از ایام محرم و صفر در آذرماه است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، محمدرضا سعیدی با حضور در در دفتر نمایندگی خبرگزاری تسنیم در استان خراسان‌رضوی در ارتباط با وضعیت کبدی و اقدامات و فعالیت‌های انجام شده توسط هیئت کبدی در استان پاسخگوی سئوالات خبرنگار ما بود که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

تسنیم: مسابقات آسیایی کبدی در مشهد چه زمانی برگزار می‌شود؟

سعیدی: فدراسیون کبدی در مذاکراتی با اداره‌کل ورزش و جوانان خراسان‌رضوی داشت بنا بر آن بود که رقابت‌‌های کبدی آسیایی در فروردین‌ماه در مشهد برگزار شود که بنا به دلایلی که فدراسیون متقاضی آن بود مسابقات به تعویق افتاد و تاریخ پیشنهادی جدید بعد از ایام محرم و صفر در آذرماه است.

قطعا در این هفته تاریخ دقیق مشخص می‌شود و فدراسیون کبدی ایران این تاریخ را به کنفدراسیون آسیایی اعلام خواهد کرد. برای انجام این رقابت‌‌ها سالن شهید بهشتی درنظرگرفته شده که مسابقات کبدی آقایان در سالن اصلی و بانوان در خانه کشتی برگزار می‌شود. محل اسکان بسیار نزدیک با مجموعه شهید بهشتی پیش‌بینی شده است و در ارتباط با حمل و نقل و مسائل دیگر با شهرداری و شورای شهر هماهنگی‌هایی انجام شده است.

تسنیم: کبدی خراسان‌رضوی چه جایگاهی در این رشته در کشور دارد؟

سعیدی: هیئت کبدی خراسان‌رضوی در سال ۹۴ رتبه ۶ و در سال ۹۵ رتبه ۵ را کسب کرد و این نوید را می‌شود داد که سال‌های آینده عنوان بهتری را کسب کنیم. خراسان‌رضوی از معدود استان‌هایی که در تمامی مقاطع سنی در بخش بانوان و آقایان در مسابقات تیم داشت و عنوان شاخصی را که کسب کردیم، در مقطع نوجوانان در قسمت دختران سوم کشور شدیم و در قسمت جوانان دختر و جوانان پسر به مرحله بعد صعود کردند.

تسنیم: هیئت سالن اختصاصی برای انجام تمرین و برگزاری مسابقات دارد؟

سعیدی: یک سالن در مجموعه شهید بهشتی داریم که تحت نام خانه کبدی استان است و سالنی در ابعاد ۱۲ در ۲۴ مترمربع است که در ارتباط با برگزاری مسابقات مشکل داریم اما در برگزاری تمرین مشکلی نداریم و برای برگزاری مسابقات باید اقداماتی نظیر مفروش کردن سالن مسابقات را انجام دهیم.

تسنیم: هیئت کبدی در کدام شهرستان‌های خراسان‌رضوی فعال و میزان ورزشکاران این رشته به چه میزان است؟

سعیدی: هیئت سبزوار، چناران، باخرز، کلات، تربت‌حیدریه، قوچان، مشهد، کاشمر، گناباد، طرقبه شاندیز، تایباد و تربت‌جام هیئت‌های فعال کبدی در شهرستان‌های خراسان‌رضوی هستند. خیلی تاکید بر دریافت کارت بیمه ورزشی کبدی را برای جذاب بیشتر نداریم و ورزشکارانی که بیمه ورزشی داشته باشند می‌توانند از خدمات آن استفاده کرده و محدودیتی در این ارتباط وجود ندارد. آمار بیمه شده‌ها این رشته ورزشی ۳۰۰ نفر هستند اما برای مثال یک دوره مسابقات در رده و بخش‌های آقایان و بانوان برگزار شود در هر رده و هر بخش بیش از ۱۰۰ نفر ورزشکار شرکت می‌کنند و نشان از فعالیت بیش از ۱۰۰۰ ورزشکار در بخش‌های مختلف این رشته را دارد.

تسنیم: بزرگترین مشکلی کبدی خراسان‌رضوی چیست؟

سعیدی: بزرگترین مشکل ما در کبدی عدم وجود اسپانسر است و تلاش‌های بسیاری انجام شده است. این رشته کمتر دیده می‌شود و اگر اسپانسر با دید اقتصادی ورود پیدا کند در ابتدا دیده خودش را در نظر می‌گیرد که کبدی در این ارتباط امکان کمی دارد. شاید در طول سال حدود ۱۰ ساعت پخش تلویزیونی داریم و جاذبه‌ای را نداریم مگر کسی با دیدگاه خیراندیشانه ورود پیدا کند که سخت است.

تسنیم: حل چه موضوعی سبب رشد و شکوفایی کبدی می‌شود؟

سعیدی: اگر تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش امضا شود و کبدی جزء رشته‌های مصوب شود. افزایش تعداد نفرات به جذب نفرات بهتر کمک می‌کند و هیئت کبدی در خراسان‌رضوی در مدارس دخترانه اقدامات خوبی در این راستا انجام شد و نتیجه خوبی گرفتیم.

تسنیم: تعداد ورزشکاران عضو تیم ملی کبدی از خراسان‌رضوی چه میزان است؟

سعیدی: در قسمت بانوان ثمانه افخم، مهسا شعبانی و شرقی سابقه دعوت به اردوی تیم ملی بزرگسالان را دارند و مهسا شعبانی در سال ۹۵ و ۹۶ سابقه دعوت به تیم ملی جوانان را نیز دارد و بخش نوجوانان اگر تیم ملی تشکیل بشود و با عنوانی که نوجوانان استان کسب کردند قطعا دعوت به اردوی تیم ملی را خواهیم داشت.

در بخش آقایان در سه رشته ساحلی، سرکل کبدی و کبدی استاندار فعالیت داریم و در مجموع ۷ نفر ملی پوش در مسابقات سرکل کبدی داشتیم که در آسیا قبل تیمی ملی سوم شدند و مربی این تیم از استان بود در مسابقات قهرمانی جهانی نیز در رشته سرکل ایران چهارم شد ۷ ملی پوش از خراسان‌رضوی در این رقابت‌ها حضور داشتند.

در قسمت استاندارد دعوت به اردوی تیم ملی علی اریمی، آرمین مینایی و در قسمت ساحلی حجازی، عبدی را داریم. در بخش داوری نیز امیری و خادمی دو داور بین‌المللی کبدی نیز از استان خراسان‌رضوی هستند که در رقابت‌های بین‌المللی داوری‌هایی را برعهده داشتند.

منطقه‌ای که کبدی خراسان‌رضوی در آن حضور دارد و مسابقات قهرمانی کشور در آن انجام می‌شود از استان‌های تهران، خراسان‌شمالی گلستان، مازندران تشکیل شده است و عملا سه قطب اصلی کبدی کشور که تهران، گلستان و خراسان‌رضوی است در یک منطقه قرار گرفتند و از یک نظر اگر در منطقه خودمان سوم شویم از راه‌یابی به مرحله بعد باز می‌مانیم و عملا منطقه سختی داریم و اگر رتبه اول و یا دوم را کسب کنیم در مرحله بعد نیز صاحب عنوان خواهیم شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 3 =

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا