مشهد

سرگیجه مشتریان از “تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی” پوشاک در مشهد

تخفیف پوشاک

برخی واحدهای فروش پوشاک در مشهد این روزها تخفیف‌هایی باورنکردنی ارائه می‌کنند که مشتریان را دچار سردرگمی کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، اگر در یکی از خیابان‌های اصلی و مرکزی شهر مشهد از ابتدا تا انتها را به صورت پیاده طی کنیم، تعداد واحدهای صنفی که تابلوی حراج و یا موارد دیگری با همین مضمون را دارند بسیار چشمگیر هستند.

همچنین شاهد افزایش فروشگاه‌هایی با عنوان “ارزان‌سرا” هستیم که اجناس خود را با قیمت‌هایی غیرمتعارف عرضه می‌کنند و استقبال مردم هم از آنها زیاد بوده و البته کسبه از آنها دل خوشی ندارند چراکه در یک بیان معمولی “رقابت غیرواقعی” در بازار ایجاد می‌کنند.

عده‌ای این مسئله را مربوط به رکود بازار می‌دانند و می‌گویند با توجه به اینکه پول نقد دست مردم کاهش یافته مجبور هستند کالاهای خود را با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند تا به نقدینگی تبدیل شده و بتوانند فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهند.

استفاده از ترفند قدیمی ۲ تا بخر یکی ببر

هنگامه ب. یکی از کارکنان یک داروخانه در مشهدمقدس است که می‌گوید: همه شرکت‌هایی که کالاهای بهداشتی تولید می‌کنند، برای اینکه بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند به نوعی از ترفند ۲ تا بخر یکی ببر استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از برندهای تولیدی برای اینکه مشتریان خود را زیادکرده و یا آنها را به خرید بیشتر تشویق کنند از ابزار هدیه دادن در ازای خرید استفاده می‌کنند و این در حالی است که کالاهای بهداشتی در برخی از موارد الزام به مصرف دارند.

کمبود محسوس مشتری در بازار

علیرضا ج. یکی از فروشندگان لباس در مشهد است و در این زمینه می‌گوید: وقتی که مشتری وجود ندارد، مجبور هستیم برای فروش کالاهای خود تخفیفات زیادی را قرار دهیم و این مسئله تنها برای این است که بتوانیم به تعهدات مالی خود عمل کرده و بتوانیم مجدداً جنس خریداری کنیم.

وی بیان می‌کند: البته بین کسبه تا حدی رقابت منفی شکل گرفته که همه پشت سر هم تخفیف و جشنواره می‌گذارند و فقط می‌خواهند کالاهای خود را به پول نقد نزدیک‌تر کنند.

مسابقه و قرعه‌کشی برای فروش بیشتر

مهدی ا. یکی از کسبه مشهدی است که رستوران دارد و می‌گوید: تعداد افرادی که به رستوران می‌آیند بسیار کاهش یافته و البته غذاهایی که سفارش می‌دهند نیز اکثراً ارزان‌قیمت هستند.

وی ادامه می‌دهد: به همین علت، برای اینکه میزان فروش خود را افزایش دهیم قرعه‌کشی و اهدای جایزه برای فاکتورهای بالای ۳۰ هزار تومان تعریف کرده‌ایم و البته این موضوع گرچه کمی تأثیر داشته اما نمی‌توان گفت که مشکل رکود بازار را کاهش داده است.

تعداد زیادی از کسبه ورشکسته هستند

مهدی لسان‌طوسی رئیس اتحادیه پوشاک مشهد‌مقدس در این زمینه می‌گوید: با توجه به رکود بسیار بالایی که در بازار وجود دارد کسبه مجبورند برای اینکه بتوانند چک‌های خود را پاس کنند، برخی از اجناس خود را به تناسب فصل به حراج بگذارند.

وی ادامه می‌دهد: متأسفانه در وضعیت کنونی بازار، تعداد زیادی از کسبه ورشکسته هستند و به همین علت قصد دارند اجناس خود را به هر طریقی که می‌توانند به پول نزدیک کنند، به همین علت اجناس خود را به حراج می‌گذارند هر چند این را نیز باید در نظر داشت که برخی از این واحدها هم متخلف هستند و در صورت احراز تخلف با آنها برخورد می‌شود.

تخفیفات غیرمتعارف واقعی نیستند 

مهدی مقدسی مسئول نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: متأسفانه در برخی از موارد شاهد هستیم که برخی از واحدهای صنفی تخفیفات بسیار زیادی را برای کالاهایشان در نظر می‌گیرند و توصیه ما به مردم این است که به هیچ عنوان این تخفیفات را جدی نگیرند.

وی ادامه می‌دهد: به عنوان مثال در نظر بگیرید که سود فروش پوشاک بین ۱۵ تا ۲۰ درصد تعریف شده و اگر یک واحد صنفی عادی که برند نبوده و فروش‌های با تخفیف بالا از طرف کارخانه برای آنها در نظر گرفته نشده باشد تابلوهایی با مضمون تخفیف بسیار بالا مانند ۵۰ تا ۶۰ نصب کرده باشد هیچ توجیهی نداشته و باید به آن شک کرد.

مقدسی تصریح می‌کند: معمولاً این دسته از فروشگاه‌ها قیمت اصلی کالاهای خود را بسیار بالاتر از ارزش آنها تعیین می‌کنند و به همین علت بعد از تخفیف قیمت‌های آنها به حد متعادل می‌رسد.

رکود؛ علت تخفیفات بالا در فروشگاه‌ها است

محسن شرکا؛ رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایان خراسان‌رضوی در این زمینه می‌گوید: شاهد هستیم که واحدهای صنفی زیادی تخفیف‌های باور نکردنی برای فروش کالاهای خود در نظر می‌گیرند تا تنها بتوانند اجناس خود را به فروش برسانند. تعداد زیادی از واحدهای صنفی هم اکنون کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند و اگر وارد برخی از مجتمع‌های تجاری شوید می‌فهمید که تعداد واحدهای خالی آنها بسیار زیاد است.

به گزارش تسنیم، با دید حمایت از مصرف‌کننده و پرداخت پول کمتر توسط آن‌ها می‌توان گفت که تخفیف‌های بزرگ به سود مردم است؛ اما یکی دیگر از موضوعات مطرح برای خریداری یک کالا کیفیت آن است. این مسئله که گفته می‌شود حراج‌هایی با درصد بالا معمولاً غیرواقعی هستند و قیمت اصلی آن کالا از همان میزانی که در نهایت برای خریدار محاسبه می‌شود نیز کمتر است تا حدودی درست بوده و از طرف دیگر اینکه رکود نیز سبب می‌شود که بخش زیادی از کسبه میل داشته باشند که با اعمال تخفیف کالاهای خود را به پول نزدیک کنند نیز طبیعی است.

در این وضعیت سهم دستگاه‌های نظارتی در این فرآیند برای اینکه مردم دچار آسیب نشوند دوچندان می‌شود؛ چراکه آنها با اقدامات کارشناسی می‌توانند قیمت کالاها را شناسایی کرده و در مورد تخفیف‌های داده شده و غیرواقعی بودن و یا نبودن آنها تصمیم‌گیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − 3 =

دکمه بازگشت به بالا