خراسان

سهامداران خرد و مردمی “پدیده” در اولویت پرداخت دیون/فاز نخست برقی‌کردن قطار تهران – مشهد به‌زودی اجرایی می‌شود

پدیده شاندیز

معاون اقتصادی استاندار خراسان‌رضوی گفت: سهامداران جز و مردمی در پروژه پدیده اولویت پرداخت دیون بوده و برای این افراد ارجحیت قرار داده شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس محمد مهدی مروج‌الشریعه ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در سالن جلسات ساختمان شهید رجایی استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: 6 محور اصلی برای توسعه اقتصادی خراسان رضوی در نظر گرفته شده که نخستین و مهم‌ترین آنها بحث اقتصاد زائر است.

وی بیان کرد: در طول سال بیش از 20 میلیون نفر زائر وارد خراسان رضوی می‌شوند که تعداد زیادی از آنها اقدام به خرید سوغات می‌کنند اما تا کنون در حوزه برندسازی این محصولات به جز چند واحد محدود ورود جدی در استان نبوده است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی افزود: این ظرفیت تا کنون مغفول مانده که باید از آن استفاده بسیار زیادی کرده و می‌توان در حوزه بسته بندی و صنایع تبدیلی این حوزه ورود پیدا کرد.

مروج‌الشریعه با تأکید بر اهمیت هدف گذاری برای بازارهای پولی و مالی، خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوان برای بازارها به درستی برنامه‌ریزی کرد شاهد این نوع از اقتصاد غیررسمی نبوده و مشکلات این حوزه کاهش پیدا می‌کند.

وی در ارتباط با سایر حوزه‌های در اولویت برای توسعه اقتصادی استان، بیان کرد: تقویت حوزه صنعت و معدن با اولویت معدن یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که برای توسعه استان در نظر گرفته شده و برای آن نیز گام‌هایی برداشته شده است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی افزود: توسعه واحدهای کنسانتره، گندله و فولاد در منطقه خواف از اولویت‌های اصلی بوده که برای تأمین آب مورد نیاز برای این صنایع طرح‌های مختلفی از جمله انتقال آب از دریای عمان به خراسان رضوی در دست انجام است.

مروج الشریعه خاطرنشان کرد: امروز برای انجام اقدامات مربوط به این طرح با گروهی از مهندسان و مشاوران شرکت آلمان جلسه‌ای برگزار شده که در مورد موضوعات مختلف پروژه در آن بحث و تبادل نظر می‌شود.

وی انجام شدن پروژه انتقال آب به خراسان رضوی را نیازمند عنایت وزیر نیرو دانست و خاطرنشان کرد: توان اجرای این طرح در خراسان رضوی وجود داشته و در این بخش مسئولان استانی خواهان توجه و قرار دادن اولویت برای  تأمین آب صنایع مستقر شده در استان هستند.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به دیگر محورهای توسعه اقتصادی خراسان رضوی، بیان کرد: وجود 340 هزار دانشجو در استان، ظرفیت‌های ترانزیتی به ویژه در منطقه اقتصادی سرخس، وجود مزیت در تولیدات باغی و مباحث مربوط به انرژی از دیگر محورهای در نظر گرفته شده برای توسعه اقتصادی استان است.

مروج‌الشریعه در ارتباط با موضوع پروژه پدیده و اهمیت آن برای مسئولان بیان کرد: پدیده یک مسئله ملی و دارای ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، فنی، سیاسی، اجتماعی و دیگر مواردی از این دست بوده که روی میز مسئولان عالی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: حل مشکلات آن با همکاری هیئت مدیره باسابقه در حوزه امور عمرانی در دست اجرا بوده و کارشناسان بورس برای ورود این پروژه به بازار بورس مسائل عمیق تخصصی آن را مورد بحث و بررسی قرار داده‌اند.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی از مردم درخواست صبر و شکیبایی برای رسیدن به حق و حقوق خود را کرده و افزود: در ساماندهی موضوعات این پروژه گرچه تمام سهامداران دارای حق و حقوق هستند اما سهامداران خرد و مردمی در اولویت قرار می‌گیرند.

مروج‌الشریعه در ارتباط با اقداماتی که برای ساماندهی اقتصاد مقاومتی در دستور کار نهادهای مختلف استانی قرار گرفته است، بیان کرد: 77 وظیفه در ابتدای سال شناسایی شده و برای تفویض اختیارات استانی به ستاد کشوری اقتصاد مقاومتی ارسال شدند که با تعدادی از آنها موافقت شده و سایر آنها نیز در روال کار اداری قرار دارند.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با اشاره به در نظر گرفتن برنامه‌های متنوع در راستای رفع مشکل بیکاری، بیان کرد: تقویت صنعت با نگاه توسعه کیفی، انجام طرح استاد و شاگردی، اشتغال خانگی، افزایش ظرفیت‌های بخش خدمات، اشتغال در بحث گردشگری و برنامه‌ریزی برای سر کار رفتن بانوان از جمله این برنامه‌ها است.

مروج‌الشریعه در ارتباط با برقی‌کردن قطار تهران به مشهد خاطرنشان کرد: فاینانسی با ارزش 1.7 میلیارد یورو برای این بخش در نظر گرفته شده و همچنین 400 میلیارد تومان و 100 میلیون دلار تسهیلات نیز برای خرید لوکوموتیو و وسایل رانش قطار در نظر گرفته شده که امید می‌رود مراحل اجرای فاز نخست آن از نیشابور تا مشهد به زودی اجرایی شود.

وی ادامه داد: همچنین برای توسعه صادرات نخستین ترمینال صادراتی در شهرستان‌های کشور در شهرک صنعتی نیشابور با همکاری گمرکات خراسان رضوی افتتاح شده که از ابتدای سال 10 هزار تن کالا با 142 میلیارد ریال ارزش از آن صادر شده است.

معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه دیگر نمی‌توان با مدل‌های مدیریتی چندین سال قبل توسعه اقتصادی استان را رقم زد، خاطرنشان کرد: عمل به مدل‌های سنتی در بخش بازرگانی و نبود مطالعات آمایش سرزمین به‌روز در خراسان‌رضوی از مهم‌ترین موضوعاتی است که سبب می‌شود موانعی بر سر راه توسعه اقتصادی استان به وجود آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − ده =

دکمه بازگشت به بالا