مشهد

شرکت‌های دانش بنیان مورد حمایت آستان قدس رضوی قرار می‌گیرند

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از برنامه‌ریزی برای ورود جدی آستان قدس به مقوله اقتصاد دیجیتال و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  مشهدمقدس ، مالک رحمتی صبح امروز در مراسم رونمایی از دستاوردهای فناورانه و دانش بنیان آستان قدس رضوی اظهار داشت: وظیفه خود می‌دانم که صمیمانه از محضر تولیت آستان قدس رضوی تقدیر و تشکر کنم؛ اولا به این دلیل که امروز خودشان بازدید میدانی از این نمایشگاه داشتند و برای این مهم وقت گذاشته‌اند و تقدیر مضاعفم از ایشان بابت دغدغه در مورد اقتصاد دانش بنیان است.

 

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: در سایه عنایات امام رضا(ع) امروز گزارشی از فعالیت‌های دانش بنیان آستان قدس و بنیاد بهره وری موقوفات ارائه و امیدواریم رضایت حداقلی تولیت آستان قدس رضوی فراهم شده باشد و با سرعت سایر اقدامات را نیز دنبال می‌کنیم.

رحمتی افزود: شرکت‌های آستان قدس رضوی امروز با رویکرد دانش بنیان حرکت می‌کنند و نتیجه آن را نیز برای مثال در این نمایشگاه شاهد هستیم؛ امیدواریم با همین کیفیت این قبیل اقدامات پیش برود؛ در شرایط فعلی در مجموعه‌های دانش بنیانی خود ۵ مرحله را پشتیبانی می‌کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: اولین مرحله حمایت از ایده‌های دانش بنیانی است که در ۵ شرکت ما این حمایت صورت می‌گیرد و سایر شرکت‌های ما نیز در صورت لزوم از این فعالیت‌ها حمایت می‌کنند؛ بعد از ایده نیازمند طراحی هستیم که مجموعه‌های ما کمک می‌کنند.

رحمتی افزود: قدم سوم، تولید آزمایشگاهی است؛ ۶۶ پروژه در شرکت‌های ما در مرحله تولید آزمایشگاهی است و امیدواریم به نتیجه برسد و بعد از تولید آزمایشگاهی به تولید صنعتی و در قدم آخر به تولید تجاری می‌رسیم که هدفی استراتژیک است و در مجموعه‌های آستان قدس رضوی دنبال می‌شود.

وی گفت: اخیرا با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری، در بحث اقتصاد دیجیتال نیز ورود کرده‌ایم؛ نکته دیگر اینکه ما در قدم اول این مجموعه‌ها و محصولات دانش بنیانی را خودمان استفاده و سپس تجاری سازی می‌کنیم و به دنبال ارائه الگوهای مناسب هستیم.

رحمتی در ادامه با اشاره به تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر تشدید فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه کشاورزی بیان کرد: قسمت اعظمی از بذرهای صیفی جات کشور که رقمی نزدیک به ۹۷ درصد می‌باشد؛ وارداتی است؛ مجموعه‌ای دانش بنیان به عنوان بذر و نهال رضوی با هدف خودکفایی در این زمینه شکل گرفته و مطالعات آنها امسال به بار نشسته و در چندین رقم به نتیجه رسیده است.

وی افزود: نکته دوم دغدغه تولید است. در بنیاد بهره‌وری دو عنصر برای تعالی شرکت‌ها لازم است؛ اول تولید و سپس علم؛ تولیدی که بر پایه علم نباشد منتهی به نتیجه نمی‌شود؛ تولید، پایه اصلی شرکت‌های ماست و باید برپایه دانش و علم باشد. بسیاری از محصولات ما در این نمایشگاه مبتنی بر علم است و این پهپاد کشاورزی نمونه مختصری از این مقوله است.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی اظهار داشت: انشاء الله این رویکرد نیازهای کشور را برآورده کند.

رحمتی افزود: براساس سیاست‌های کلان قرار است آستان قدس در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کند و راهی نداریم جز اینکه به درون کشور و منابع کشور و ظرفیت‌های داخلی نگاه کنیم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ظرفیت‌های داخلی نفت و گاز نیست و اگر فکر کنیم با منابع طبیعی به جایی می‌رسیم خطای راهبردی است.

رحمتی بیان کرد: مهم در این میان، مدیریت منابع انسانی است؛ ثروت این کشور نیروی انسانی است؛ برای مثال بیش از ۴ میلیون فارغ التحصیل تحصیلات تکمیلی داریم که توان اداره منطقه را دارند و در اقتصاد دانش بنیان دغدغه ما باید توجه به این نیروها باشد.

وی بیان کرد: امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا شاهد هستیم فاقد منابع طبیعی هستند؛ بر همین اساس نخبه گرایی با استفاده از نیروی انسانی متخصص مورد توجه آستان قدس رضوی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 4 =

دکمه بازگشت به بالا