مشهد

ماموریت دانشگاه امام رضا(ع)؛ ارائه راه‌حل برای نیازهای آستان قدس رضوی، استان و کشور

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر نقش مهم دانشگاه‌ها برای بررسی علمی و دقیق مسائل و مشکلات گفت: درخواست ما از دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) این است که در گام اول، نسخه علاجی برای نیازها و مسائل درون مجموعه آستان قدس رضوی ارائه کند و در مراحل بعد با توسعه دامنه خدمت خود، حل مشکلات استان، کشور و حتی مسائل عرصه بین‌الملل را در دستور کار تیم‌های علمی و تخصصی دانشگاهی قرار دهد.

مالک رحمتی اظهار کرد: آموزش، پژوهش و فناوری در دانشگاه همه مقدمه کارآفرینی هستند این درحالی است که در عملکرد دانشگاه‌ها محوریت کارآفرینی، تولید و مهارت‌افزایی دیده نشده، از همین رو امروزه بسیاری از دانشگاه‌ها در کنار کارهای علمی به مقوله کارآفرینی به معنای تولید و  صنعتی سازی  و کارخانه نیز توجه کردند و نسل چهارم دانشگاه پدید آمده است.

انتظار آستان قدس رضوی از دانشگاه‌ها

وی گفت: با توجه به توسعه دانشگاه‌های نسل چهارم، ما در آستان قدس رضوی نیز توقع داریم دانشگاه‌ها روز به‌روز نقش بیشتری در عرصه کارآفرینی، مهارت‌افزایی، تولید و صنعت ایفا کنند و فارغ التحصیل این دانشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های آموزش و پژوهشی و تسلط بر حوزه فن‌آوری از مهارت لازم برای کارآفرینی نیز برخوردار باشند.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: ما در کشور برای تداوم حرکت موفق در مسیر پیشرفت و خودکفایی و رسیدن به اقتصاد قوی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری است، به پرورش نیروی توانمند دانشگاهی در همه عرصه‌ها از جمله سلامت، بهداشت، نظام مهندسی و معماری، کشاورزی و صنعت نیاز داریم و این، هدفی است که باید در دانشگاه‌ها به جد پیگیری و محقق شود، از همین رو رسالت سنگینی بر دوش دانشگاه‌های کشور گذاشته شده است.

رحمتی ادامه داد: آستان قدس همه زیر ساخت‌های لازم برای جهش و حرکت علمی را فراهم کرده و معتقدیم امروز دانشگاه‌ بین‌المللی امام رضا(ع) با توجه به این  بسترها و ظرفیت‌ها، به عنوان یک دانشگاه برتر، پیشگام و پیشرو رسالت سنگینی بر دوش دارد و باید به تربیت دانشجویان کارآفرین و تولید توجه بیشتری داشته باشد.

غفلت از نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها برای حل مسائل روز جامعه

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور ما از ارتباط هدفمند بین دانشگاه و محیط بیرون از دانشگاه برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات کشور غفلت شده است که باید این غفلت را با حرکت جهادی  جبران کرد.

وی افزود: رویداد «تحول دانشگاهی با محوریت اندیشمندان صنعتی» که امروز با محوریت دانشگاه امام رضا(ع) آغاز شده است، آغاز یک حرکت عظیم است و باید به دنبال آن منتظر اتفاقات بزرگ و اثرگذار باشیم.

مطالبه از دانشگاه امام رضا(ع)

رحمتی عنوان کرد: درخواست ما از دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) این است که در گام اول، نسخه عملیاتی  برای نیازها و مسائل درونی آستان ارائه کند و در مراحل بعد با توسعه دامنه خدمت خود، حل مشکلات استان، کشور و حتی مسائل عرصه بین‌الملل را در دستور کار تیم‌های علمی و تخصصی دانشگاهی قرار دهد.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بارز امام هشتم(ع)، عالم آل محمد بودن ایشان است و شما اعضای هیات علمی و دانشجویانی که در حریم علمی این امام بزرگوار تحصیل و خدمت می‌کنید هم باید به این شاخصه مهم آن حضرت توجه باشید و بیش از سایرین، تبلور دهنده شأن علمی آن حضرت باشید.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آستان قدس رضوی و حرم مطهر حضرت رضا(ع) سالانه میزبان حدود ۳۰ میلیون زائر از اقصی نقاط کشور است و این جمعیت، نیازهای کوچک و بزرگی دارند که باید توسط مراکز علمی و آموزشی همچون دانشگاه، بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات  ارائه  شود.

رحمتی افزود: از لوازم مصرفی مورد نیاز زائران که باید از دانش روز استفاده و بهترین محصول را تولید کرد تا نیازهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری که در ورودی‌های حرم مطهر و سایر مجموعه‌ها نیاز است مورد توجه قرار گیرد، همه و همه شبکه‌ای از مسائل است که باید با کمک دانشگاه برای آن پاسخ و راهکار علمی  و کارشناسی ارائه کرد.

مسائل و مشکلات کشور باید در دانشگاه‌ها مطرح شود

وی بر اهمیت تعمیم توان دانشگاهی به عرصه ملی هم تاکید کرد و گفت: معنای امروز جهاد در کشور، یعنی توجه به مقوله کم آبی، اشتغال، حاشیه نشینی، آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از مسائل دیگر که باید با دانش و علم  و تکنولوژی نسخه علاج آن را بیابیم و با هم‌افزایی و تعامل بین شرکت‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها برای حل آن تلاش کنیم.

بر اساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به ضرورت اعتماد به جوانان در عرصه‌های مختلف تصریح کرد: مسائل و مشکلات کشور باید در دانشگاه‌ها مطرح شود و با اتکا به توان علمی جوانان و پیشکسوتان دانشگاهی، مسیر درست همکاری دانشگاه و صنعت را بیابیم.

رحمتی افزود: ما در آستان قدس رضوی تلاش خواهیم کرد با اجرای طرحی که دانشگاه امام رضا(ع) پرچم‌دار آن شده است، مدل جدیدی از همکاری دانشگاه با مراکز و نهادهای اقتصادی و صنعتی را پایه‌گذاری کرده و آن‌ را به عنوان یک الگوی موفق معرفی کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار + هفده =

دکمه بازگشت به بالا