مشهد

موجِ سریال‌سازیِ مشهدی‌ها

 شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سینماها بسیاری از سینماگران را خواسته یا ناخواسته به‌سمت تولید سریال برای شبکه نمایش‌خانگی کشاند. موجی که همچنان بعد از گذشت نزدیک به ۲سال از آغاز همه‌گیری کرونا ادامه دارد و رقابت در این عرصه را بسیار داغ کرده‌ است. این روزها ۵سریال درحال پخش در شبکه نمایش‌خانگی هستند و قرار است در آینده بر این تعداد نیز افزوده شود. در میان کسانی که سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی در دست تولید دارند، نام ۵سینماگر خراسانی هم دیده می‌شود؛ سینماگرانی که هیچ‌کدام پیش‌تر سریالی برای این مدیوم نساخته‌اند و قرار است اولین تجربه‌‌شان را دراین‌زمینه پشت‌سر بگذارند. تا امروز درباره پروژه‌‌های این ۴سینماگر اخبار مختلف تأییدشده و نشده‌ای منتشر شده است که در ادامه آن‌ها را مرور کرده‌ایم.

اقتباسی از یک رمان مطرح
ابراهیم ایرج‌زاد، کارگردانی که اولین ساخته سینمایی‌اش به‌نام «تابستان داغ» در ۱۳رشته نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شد و ساخته دومش «عنکبوت» با پرداختن به داستان‌ واقعی یک قاتل زنجیره‌ای بدون رسیدن به اکران عمومی جنجال‌های زیادی به‌پا کرده‌ است، این روزها درصدد ساخت اولین سریالش است. سریالی به‌نام «بامداد خمار» که اقتباسی از رمانی به همین نام است. این رمان به‌نویسندگی فتانه حاج سیدجوادی، اثری اجتماعی با درون‌مایه‌ عاشقانه است که بارها در ایران تجدید چاپ شده است. هنوز اطلاعاتی درباره محوریت کلی داستان سریال «بامداد خمار» منتشر نشده، اما برخی خبرگزاری‌ها نام ۳بازیگری را که حضورشان در این مجموعه قطعی شده است، اعلام کرده‌اند.
خبرهایی که تأیید نشده‌اند، اما براساس این اخبار ساعد سهیلی، هنرمند مشهدی، که پیش از این با مجموعه «نهنگ آبی» ساخته فریدون جیرانی در شبکه نمایش‌خانگی حضور داشت، یکی از بازیگران اصلی «بامداد خمار» است.
او در این فیلم در کنار سارا رسول‌زاده و مهرداد صدیقیان به ایفای نقش خواهد پرداخت. این ۲بازیگر نیز دومین‌بار است که برای حضور در یک پروژه نمایش‌خانگی قرارداد بسته‌اند. به‌نظر می‌رسد اولین تجربه سریال‌سازی ایرج‌زاد که تهیه‌کنندگی آن برعهده جواد نوروزبیگی است، این روزها مراحل پیش‌تولیدش را پشت‌سر می‌گذارد و به‌زودی قرار است نام چند بازیگر دیگر آن اعلام شود.

همکاری شهاب حسینی با سینماگر خراسانی
ابوالحسن داودی، هنرمند خراسانی، که با آخرین ساخته سینمایی‌اش «هزارپا» در سال۹۷ توانست رکوردهای فروش را جابه‌جا کند، قصد دارد مجموعه‌ای برای شبکه نمایش‌‌خانگی بسازد. هنوز اطلاعات موثقی درباره این پروژه در دست نیست، به‌غیر از آنکه پیش‌تولیدش آغاز شده و با ۳بازیگر مطرح برای حضور در آن مذاکره شده‌ است.
شهاب حسینی یکی از این بازیگران است؛ هنرمندی که پیش از این با ایفای نقش «قباد» در سریال «شهرزاد» تجربه موفقی در شبکه نمایش‌خانگی به ثبت رسانده‌ است.
او در این مدیوم مجریگری را هم تجربه کرده و با برنامه «همرفیق» میهمان خانه مخاطبان بوده است. برنامه‌ای که در زمان پخشش نظرها و انتقادهای مختلفی را به‌همراه داشت. حال براساس اخباری که منتشر شده است، شهاب حسینی در آستانه عقد قرارداد با سریال ابوالحسن داودی است. بازیگری که در این سال‌ها در لحظه آخر از حضور در برخی پروژه‌های مهم مانند «متری شیش‌ونیم» و «بی‌همه‌چیز» انصراف داده‌ است. فعلا باید منتظر ماند و دید حسینی درنهایت جلو دوربین سریال داودی می‌رود یا نه. سحر دولت‌شاهی و هوتن شکیبا دیگر بازیگرانی هستند که برای بازی در سریال داودی با آن‌ها مذاکره شده‌ است.
دولت‌شاهی چندی پیش با مجموعه «می‌خواهم زنده بمانم» در شبکه نمایش‌خانگی حضور داشت که با استقبال خوبی هم همراه شد. فصل دوم این سریال هم قرار است ساخته شود، ولی هنوز اطلاعاتی درباره آن در دست نیست.
هوتن شکیبا که در سال‌های گذشته در سینمای ایران خوش‌درخشیده، از بازیگران احتمالی سریال جدید کارگردان خراسانی است. شکیبا پیش از این حضور در شبکه نمایش‌خانگی را با مجموعه «ابله» تجربه کرد، مجموعه‌ای که چندان دیده نشد.

همکاری دوباره جاویدی و محمدزاده
نیما جاویدی، کارگردان فیلم‌های موفق «ملبورن» و «سرخ‌پوست»، با وجود آنکه مجوز ساخت سومین فیلم‌سینمایی‌اش را دریافت کرده‌ بود، به‌سراغ ساخت مجموعه‌ای برای شبکه نمایش‌خانگی آمده‌ است. این سریال که «آکتور» نام دارد، درباره زندگی پرفرازونشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از دریافت پیشنهاد کاری، زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود.
نوید محمدزاده به‌عنوان اولین بازیگر سریال آکتور انتخاب شده است. او که تجربه بازی در سریال شبکه نمایش‌خانگی «قورباغه» را در کارنامه دارد، پیش از این در فیلم‌سینمایی «سرخ‌پوست» با نیما جاویدی همکاری کرده‌ بود. نویسندگی مجموعه «آکتور» برعهده جاویدی است و مجید مطلبی هم تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد. پیش از این اعلام شده بود «آکتور» محصول مشترک ۲پلت‌فرم نماوا و فیلیمو است، اما هنوز در هیچ‌کدام از آن‌ها نام این سریال به‌عنوان برنامه آینده شبکه نمایش‌خانگی قرار نگرفته‌ است. ازاین‌رو، به‌نظر می‌رسد دست‌کم تا پایان سال۱۴۰۰ «آکتور» توزیع نشود.

آغاز تولید «بی‌گناه»
مهران احمدی، بازیگر خراسانی، که تجربه کارگردانی ۲فیلم‌سینمایی «سگ‌بند» و «مصادره» را در کارنامه دارد، ساخت سریالی برای شبکه نمایش‌خانگی را کلید زده‌ است. تهیه‌کنندگی این مجموعه برعهده مصطفی کیایی است، سینماگری که پیش از این مجموعه «هم‌گناه» را برای شبکه نمایش‌خانگی ساخته بود. اثر مشترک کیایی و احمدی که در فیلم‌سینمایی «مطرب» همکاری داشتند، «بی‌‌گناه» نام دارد.
فیلم‌برداری این سریال آغاز شده است، ازاین‌رو به‌نظر می‌رسد «بی‌گناه» زودتر از سایر آثار سینماگران خراسانی توزیع شود. از بازیگرانی که حضورشان در این مجموعه قطعی شده است، می‌توان به محسن کیایی، شبنم مقدمی، ماهور الوند و مسعود رایگان اشاره کرد. خود مهران احمدی که تجربه بازی در ۳سریال شبکه نمایش‌خانگی «می‌خواهم زنده بمانم»، «ساخت ایران۲» و «ابله» را در کارنامه دارد، از بازیگران «بی‌گناه» است.

پروژه مبهم عطاران
رضا عطاران، بازیگر و کارگردان مشهدی، که در سال‌های گذشته سریال‌های محبوبی برای تلویزیون ساخته، قرار است به عرصه شبکه نمایش‌خانگی پا بگذارد. این خبری است که چندین‌ماه پیش منتشر شده، اما هیچ اطلاعیه تکمیلی برای آن اعلام نشده بود، اینکه عطاران چه زمانی قرار است به این عرصه وارد شود، مشخص نیست و به‌نظر می‌رسد دست‌کم تا سال آینده سریال این سینماگر مشهدی منتشر نشود. براساس برخی اخبار غیررسمی، متن سریال عطاران آن‌طور که باید و شاید این کارگردان را راضی نکرده و او دست‌کم یک‌سال دیگر برای ساخت این مجموعه فرصت خواسته‌ است. همچنین در ماه‌های گذشته خبرهایی مبنی بر قطعی‌شدن حضور عطاران به‌عنوان بازیگر در یکی از سریال‌های شبکه نمایش‌خانگی منتشر شده است که باید دید درنهایت این اتفاق محقق می‌شود یا نه.

آثار ۲سینماگر دیگر
۲سینماگر مشهدی دیگر هم این روزها مشغول ساخت سریال هستند که هیچ‌کدام برای پخش در شبکه نمایش‌خانگی نیستند، اما یادکردن از آن‌ها در این گزارش خالی از لطف نیست. عادل تبریزی که پارسال با فیلم‌سینمایی «گیجگاه» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت، پیش‌تولید سریال کمدی‌اجتماعی «جناب‌عالی» را آغاز کرده‌ است. امیرحسن رستمی اولین بازیگری است که حضورش در این مجموعه قطعی شده‌ است. سروش محمدزاده، دیگر سینماگر مشهدی، هم این روزها مشغول ساخت فصل دوم مجموعه پلیسی «نوار زرد» است. این مجموعه با حضور بازیگرانی چون بانیپال شومون، محمود پاک‌نیت، حسین پاکدل و امیرحسین صدیق برای پخش از شبکه۲ تلویزیون آماده می‌شود

 

شهرآرا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 7 =

دکمه بازگشت به بالا