مشهد

پنج درصد صادرات غیر نفتی کشور متعلق به خراسان رضوی است

 رئیس سازمان صنعت و معدن خراسان رضوی گفت: پنج درصد از مجموع صادرات غیر نفتی کشور در سال جاری از این استان بوده است.

 

راضیه علیرضایی روز پنجشنبه در جلسه مشترک با مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مشهد افزود: صادرات غیر نفتی این استان در سال جاری تاکنون حدود 796 میلیون دلار بوده است که از نظر ارزش مالی پنج درصد و از نظر وزن سه درصد صادرات کل کشور است.
وی اظهار کرد: متوسط ارزش صادرات به ازای هر تن 761 دلار است.
وی گفت: بالا بودن این میزان به دلیل وجود زعفران در سبد کالای صادراتی استان خراسان رضوی است.
علیرضایی افزود: 213 هزار واحد صنفی در این استان وجود دارد که 47 درصد آن واحدهای توزیعی است.
وی بیان کرد: شش درصد صنعت و 7.6 درصد اشتغال کشور در استان خراسان رضوی است لذا این استان نیازمند حمایت و توجه بیشتری می باشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هم اکنون در حوزه معدن استان 638 پروانه اکتشاف و 713 پروانه بهره برداری با ظرفیت استخراج 23 میلیون تن صادر شده است.
معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: در شش ماه نخست امسال 154 پروژه با سرمایه دو هزار و 320 میلیارد ریال و اشتغال دو هزار و 98 نفر در استان اجرا شده است.
قاسمعلی کیومرثی بیان کرد: رشد تولید کاشی و سرامیک در این استان 168 درصد و الیاف مصنوعی دو درصد نسبت به مدت مشابه پارسال بوده است.
وی افزود: 89 درصد واحدهای تولیدی صنعتی این استان واحدهای کوچک و زیر 50 نفر کارگر هستند، لذا صیانت و هدایت این واحدها برای جلوگیری از بحران و آسیب ضروری است.
وی گفت: در سال گذشته 448 فقره پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری 9 میلیارد و 760 میلیارد ریال صادر شد.
وی با اشاره به اینکه خراسان رضوی از نظر سرمایه گذاری در جایگاه پنجم و از نظر اشتغال در جایگاه نخست کشور قرار می گیرد افزود: حمایت از صنعت خراسان رضوی در بخش های مختلف می تواند بسیاری از مشکلات را رفع کند.
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در ادامه این جلسه گفت: 25 درصد مجوزهای تاسیس در خراسان رضوی به بهره برداری می رسند.
آزاده آژیر با اشاره به پیشرفت 60 درصدی طرح های صنعتی در استان افزود: 12 پروژه از پروژه های اولویت دار استان می باشد که در صورت راه اندازی می توانند به عنوان صنایع پیشرو در حل مشکلات استان موثر باشند.
وی اظهار کرد: شش هزار و 800 جواز تاسیس با400 میلیارد ریال سرمایه گذاری در خراسان رضوی صادر شده است.
یکی از نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: رهبر معظم انقلاب از اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی که بیش از 20 بند دارد و به فضای کسب و کار مربوط می شود، گلایه دارند.
جواد کریمی قدوسی اظهار کرد: همه باید به صورت عملی و به دور از شعار در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و بهبود فضای کسب و کار تلاش کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه حدود 20 درصد از منابع مالی استان خراسان رضوی از این استان خارج و به استان های دیگر می رود افزود: در این شرایط برای سرمایه گذاری هنوز نتوانسته ایم از منابع استان خراسان رضوی برای همین استان بخوبی استفاده کنیم.
وی سازمان صنعت و معدن را به عنوان ستاد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: این سازمان باید با استفاده از الگوی اقتصاد مقاومتی بر روی شیوه های مدیریت سنتی بازنگری جدی داشته باشد.
این نماینده مجلس راه جلوگیری از خروج سرمایه های خراسان رضوی را اجرای اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: اجرای اقتصاد مقاومتی در همه بخش ها می تواند برای کشور راهگشا باشد.
نماینده مردم چناران و طرقبه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: امروز سرمایه گذاری در معدن باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد و لازم است مسئولان مربوطه در این زمینه شفافیت سازی لازم را انجام دهند.
محمد دهقانی اظهار کرد:مسئولان باید اطمینان لازم را در مردم ایجاد کنند تا مردم جرات سرمایه گذاری در معدن را داشته باشند.
وی با تاکید بر ضرورت برخورد با قاچاق کالا افزود: کارخانجات بزرگ تعطیل و یا نیمه تعطیل شده اند.
وی گفت: دولت می خواهد سیاست انبساطی از خود نشان دهد که در این شرایط ما باید بتوانیم سهم استان خراسان رضوی را در این فراهم و نیازهای نقدینگی خود را برطرف کنیم.
وی با ارائه پیشنهادی برای تشکیل اتحادیه ای برای ساماندهی کارگران بیکار که حاضر هستند کالای داخلی تولید کنند افزود: باید از کالای تولید داخل حمایت کنیم./3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =

دکمه بازگشت به بالا