خراسان

چه خودروهایی در استان بیشتر سرقت می‌شوند؟

رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی خراسان رضوی از افزایش ۳۰ درصدی سرقت خودرو طی ۸ ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

سرهنگ محمد بوستانی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بیشترین سرقت خودروها در استان خراسان رضوی مربوط به پراید و پژو بوده است که بیشتر آنان به لحاظ ایمنی مجهز نبوده‌اند.

وی بیان کرد: آمار سرقت خودرو از ابتدای سال جاری در خراسان رضوی سیکل متناوب داشته است؛ به طوری که در برخی ماه‌ها افزایش و برخی دیگر، کاهش داشته است. به طور مثال  در آبان‌ماه امسال نسبت‌به مهرماه شاهد کاهش سرقت خودرو بوده‌ایم.

بوستانی از افزایش ۲۴ درصدی کشف خودروهای سرقتی در سال جاری نسبت‌به سال گذشته خبر داد و افزود: آمار کشفیات نشان از تلاش مأموران و پیشرفت چشمگیر در ردیابی خودروهای سرقتی و بی‌نتیجه‌ماندن تلاش سارقان دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرقت خودروها معمولاً از طریق سارقان به چند منظور صورت می‌گیرد که شامل سرقت خودرو برای سرقت‌های دیگر، برای حمل قاچاق و موادمخدر، اوراق‌کردن خودرو و فروش لوازم آن و سرقت اموال ارزشی داخل خودرو از طریق شکستن شیشه یا بازکردن آن است.

بوستانی با بیان اینکه «مهم‌ترین اصل رعایت و مسئولیت‌پذیری خود فرد است»، افزود: اگر خودرو به وسایل ایمنی از جمله سویچ مخفی، دزدگیر، ردیاب و سیستم هشداردهنده مجهز باشد و همچنین از بسته‌بودن درها و بالابودن شیشه‌ها اطمینان حاصل کند و خودرو را در محل تاریک و فاقد روشنایی قرار ندهد، قطعاً کار سارقان دشوار خواهد شد.

وی تصریح کرد: سرقت خودرو در مقایسه با سرقت‌های دیگر، به لحاظ روحی و روانی، تاثیر مخربی بر فرد دارد؛ چرا که گاه این خودرو منبع درآمد زندگی یک فرد یا تمام سرمایه اوست.

بوستانی تصریح کرد: گرچه پارکینگ‌ها جواب‌گوی نیاز جامعه نیست و نمی‌توان مردم را اجبار و الزام به استفاده از پارکینگ کرد، ولی می‌توان با اقدامات پیشگیرانه از وقوع سرقت جلوگیری کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا