مشهد

کشف محموله بزرگ سنگ‌های قیمتی قاچاق در مشهد

مجموعه تاریخی اشیای عتیقه

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از انهدام باند قاچاق عتیقه و کشف محموله بزرگ سنگ‌های قیمتی قاچاق به ارزش ۳۰۰ میلیارد ریال در مشهد خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی سردار امیر رحمت اللهی اظهار داشت: تحقیقات پلیس پس از کسب اطلاعاتی مبنی بر قاچاق اشیای عتیقه توسط تعدادی افراد سودجو به کشورهای خلیج فارس آغاز و در نهایت منجر به کشف محموله بزرگ اشیاء عتیقه و سنگ های قیمتی در مشهد و دستگیری اعضاء این باند شد.

وی تصریح کرد: تیم رسیدگی کننده به پرونده در نیروی انتظامی استان خراسان رضوی با شناسایی اعضای این گروه، آنها را در مشهد به طور نامحسوس تحت نظر قرار داد و سرانجام در اقدامی غافلگیرانه اعضای آنان را دستگیر کرد.

رحمت اللهی ادامه داد: در بازرسی از مخفیگاه این گروه یک قطعه سنگ زمرد، دو عدد گردنبند الماس، یک عدد گردنبند کهربا، یک حلقه انگشتر با نگین، هشت عدد نگین سبز رنگ، 12 عدد نگین آبی رنگ کوچک و یک عدد نگین یاقوت کشف شد.

وی گفت: دو عدد نگین سفیدرنگ، دو حلقه انگشتر بدون نگین، سه عدد شناسنامه صادره برای گردنبندها و سنگ زمرد، چهار جلد کتاب قدیمی، یک جلد قرآن قدیمی کوچک و یک قبضه کلت ساچمه ای از دیگر کشفیات از این گروه است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، ارزش ریالی این اشیاء را 300 میلیارد ریال برآورد و خاطرنشان کرد: در این پرونده 8 نفر دستگیر و بعد از تشکیل پرونده روانه دادسرا شدند.

سرهنگ سید مهدی حسینی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز گفت: اشیاء مکشوفه جهت بررسی به میراث فرهنگی استان ارسال و بعد از کارشناسی توسط کارشناسان و اعلام نظر به اداره آگاهی خراسان رضوی تحویل داده شد.

وی با قدردانی از تلاش و همکاری نیروی انتظامی به ویژه سردار فرماندهی انتظامی استان و رئیس پلیس آگاهی و نیز دستگاه قضایی با یگان حفاظت میراث فرهنگی افزود: میراث فرهنگی به عنوان یادگاری ارزشمند و میراثی گران بها متعلق به همه مردم است و هیچ کس حق تصرف در این میراث گران بها را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر شاهد تعامل و همکاری بسیار خوب یگان حفاظت میراث فرهنگی، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در برخرود با قاچاقچیان اشیاء عتیقه، حفاران غیر مجاز و افراد سودجو هستیم که همین افزایش همکاری‌ها و تعامل مناسب سبب برهم خوردن امنیت برای فعالیت باندهای قاچاق اشیاء عتیقه در کشور به ویژه خراسان رضوی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا