خراسان

مراسم و آئین­‌های عاشورایی خراسان‌رضوی ثبت ملی شد

زارع صفت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی گفت: مراسم و آئین­‌های عاشورایی خراسان‌رضوی ثبت ملی شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی، حسین زارع‌صفت اظهار داشت: خوشبختانه بنا به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان‌رضوی و تصویب کمیته ثبت میراث ناملموس (معنوی)، مراسم و آئین­‌های عاشورایی استان در این فهرست به ثبت رسیده است.

وی گفت: گستره خراسان با توجه به ماهیت مذهبی و دینی آن به­‌ویژه وجود مضجع متبرک حضرت رضا‌(ع) که سالیانه پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است، یکی از کانون­‌های برگزاری مراسم و آئین­‌های عاشورایی در کشور است که با وجود 27 شهرستان در این استان، تعدد و گوناگونی این مراسم را ایجاب می­‌کند.

زارع‌صفت گفت: آنچه برای ثبت یک مراسم مذهبی و آئین عاشورایی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) مورد نیاز است، گذشت حداقل سه نسل از آن و اجرای مراسم مذکور در حال حاضر است که با تلاش کارشناسان معاونت میراث فرهنگی سه اثر معنوی در این قالب شناسایی و مستندسازی شد و پس از طرح در کمیته ثبت میراث ناملموس با نظر جمعی داوران کمیته به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی گفت: از جمله این میراث ناملموس ثبت شده، مراسم چادرپوشان حسینیه قنادها سبزوار بوده که به‌لحاظ تاریخی نخستین مراسم چادرپوشان یا خیمه­‌پوش در عصر قاجار و در تکیه دولت کاخ گلستان تهران وجود داشته و در حال حاضر نیز در حسینیه فهادان یزد انجام می‌­شود. بنابراین چادرپوشان حسینیه قنادها تنها مکانی در استان است که مراسم مذکور در آن اجرا می‌­شود. چادر مذهبی این حسینیه نیز به‌لحاظ عنصر میراثی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و قابل ثبت در فهرست میراث منقول است.

زارع صفت گفت: یکی دیگر از این آئین­‌های عاشورایی؛ مراسم حسن و حسین بیدخت گناباد است که با شیوه­ای منحصر به فرد در اجرای دایره ­وار، چاووشی‌­خوانی میان­دار و حرکات پا و دست عزاداران همراه است و با وجود اسناد و مدارک ارائه شده در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

وی در ادامه افزود: همچنین مرثیه خوانی عاشورایی مند در شهرستان گناباد نیز به دلیل وجود ترکیبی موزون و هماهنگ در اجرای این مرثیه که از ترجیع­ بند محتشم کاشانی، دیوان عبدالجواد جودی خراسانی و از خزائن الشعار اقتباس شده به لحاظ ریشه­ دار بودن و اصالت و هویت مذهبی در این فهرست قرار گرفت.

وی اظهار داشت: بخشی از عرصه میراث ناملموس به مثابه گنجینه‌ای از آداب و رسوم اجتماعی و آئین‌ها است که موضوعاتی از مجموع آنها در گروه مذهبی قرار می‌گیرد و هدف از ثبت آنها افزون بر صیانت از این میراث انتقال این ارزش‌ها بدون ایجاد بدعت، به نسل‌های آینده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا