دانش و فناوری

آیا FaceBook به پایان کار خود نزدیک می شود؟

 
سال پیش فیس‌بوک توانست جایگاه خود را به‌عنوان شبکه اجتماعی جذاب و محبوب در میان کاربران تثبیت کند.
 
 این شبکه اجتماعی که در واقع قراربود پلی برای ارتباط با دوستان قدیمی و افراد خانواده باشد، حالا به جایی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، احساسات و حتی نمایش عکس‌هایی از غذایی که می‌خوریم و مکان‌هایی که بازدید می‌کنیم تبدیل شده است.

در آن زمان، به‌روز نگه‌داشتن و تکمیل اطلاعات شخصی یا حتی ارائه دیدگاه‌های سیاسی و ثبت نظر در خصوص لینک‌های به‌اشتراک گذاشته شده همگی در قالب راهکاری برای حفظ و تداوم ارتباطات، مطرح شدند و هیچ توجه خاصی نسبت به امنیت این فضای مجازی نبود.

آیا FaceBook به پایان کار خود نزدیک می شود؟

با گذشت چیزی در حدود یک دهه، بالاخره پرسش‌هایی در خصوص نحوه کسب درآمد فیس‌بوک و البته خطرات به اشتراک‌گذاشتن آنلاین اطلاعات با وجود اتخاذ سیاست‌های مختلف امنیتی از سوی فیس‌بوک، مطرح شد.

با این اوصاف همچنان از روی عادت هم که شده کاربران زیادی به این شبکه اجتماعی سر می‌زنند. کاربرانی که بعضا با تردیدهایی در خصوص بستن حساب کاربری خود در فیس‌بوک مواجه شده‌اند، اما هیچ‌گاه به این ندای درونی گوش نکرده‌اند.

اگرچه نمی‌توان منکر مزایای مختلف شبکه‌های اجتماعی شد، اما پیش از ورود مجدد به حساب کاربری خود در فیس‌بوک بد نیست نگاهی به دلایلی که می‌توانند ترغیب کننده شما برای خروج از این شبکه مجازی باشند بیندازید.

اتلاف وقت

با تخمینی ساده، کاربرانی که روزانه ۱۷ دقیقه (میانگین زمانی که کاربران این شبکه به آن اختصاص می‌دهند) از وقت خود را به‌طور روزانه در فیس بوک سپری می‌کنند، پس از ۱۰ سال چیزی در حدود ۴۰ روز کامل از زندگی خود را به لایک کردن و اظهارنظر درخصوص تصاویر و پست‌ها گذرانده‌اند.

 کاربرانی که یک ساعت در روز را به این شبکه اجتماعی اختصاص دهند، در مدت زمان مشابه، ۱۵۰ روز کامل را به فعالیت‌های انجام شده در این شبکه اجتماعی اختصاص داده‌اند.

 با بررسی ساده مقدار ساعتی که به‌طور روزانه در این شبکه اجتماعی سپری می‌کنید، می‌توانید وقت تلف شده خود را مشخص و آن‌را به فعالیت‌های سودمندتری اختصاص دهید.

سوءاستفاده ابزاری از کاربران

به‌عنوان یک مثال در سال ۲۰۱۲، فیس‌بوک پست‌های حدود ۶۸۹ هزار حساب کاربری را بدون موافقت آنها و در جریان روندی آزمایشی تغییر داد تا بررسی کند که آیا این تغییر در صفحه آنها، تاثیری در احساساتشان خواهد داشت یا خیر؟! بنابرگفته مقامات فیس‌بوک، این مطالعه به‌منظور بهبود سرویس‌دهی انجام گرفته است، اما منتقدان معتقدند این مطالعه به‌منظور بررسی نتایج مالی که لایک‌های کاربران را در پی خواهد داشت انجام شده است.

آیا FaceBook به پایان کار خود نزدیک می شود؟

تبلیغات هدفمند

کاربران زیادی با تجربه‌هایی مشابه در این خصوص روبه‌رو شده‌اند. این افراد هنگامی که قصد خرید محصولی را داشته‌اند متوجه شده‌اند که با گذشت چیزی در حدود ۶ ماه، همچنان فیس‌بوک، برند یا محصولی خاص را در آن دسته به عنوان گزینه خرید به آنها پیشنهاد می‌کند.

اگرچه وب‌سایت‌های مختلفی از چنین روندهایی پیروی می‌کنند اما نمایش تبلیغات ناخواسته آن‌هم به‌طور مستقیم روی تایم‌لاین شما، سیاست چندان صحیحی به‌نظر نمی‌رسد.

خطری برای سلامتی

بهتر است نگاهتان به فیس‌بوک تنها به عنوان شبکه‌ای برای جست‌وجوی مکان‌های بهتر برای گذراندن تعطیلات یا حتی ارائه دیدگاه‌ها در خصوص فعالیت‌های ورزشی نباشد.

مطالعات انجام شده در خصوص کاربرانی که ساعت‌های زیادی را به استفاده از این شبکه اجتماعی اختصاص می‌دهند حکایت از ایجاد خطرات گسترده برای سیستم ایمنی بدن، ایجاد مانع برای ترشح هورمون‌های رشد، ایجاد اختلال در سیستم هضم غذا و بینایی، محدود کردن تفکر، از بین بردن خلاقیت و نهایتا تاثیرات منفی بر الگوهای خواب و شادی دارد.

دوستی در محیطی مجازی

به‌طور متوسط، کاربران بالغ در این شبکه اجتماعی، ۳۳۸ دوست در لیست حساب کاربری خود دارند. نکته جالب اینکه این افراد معمولا بیش از ۱۰ درصد از آنها را نمی‌شناسند.

این در حالی است که برخی از این دوستان ناشناس، مدت‌ها است که نام خانوادگی جدیدی دارند، از مدل موی جدیدی استفاده می‌کنند و روی هم رفته تغییرات زیادی داشته‌اند، اما شما نه از آنها خبر دارید و نه این تغییرات برایتان اهمیتی دارد! با این تفاسیر به‌نظر می‌رسد گذراندن این مدت زمان با دوستان واقعی و در محیطی واقعی، معقول‌تر به‌نظر می‌رسد.

آیا FaceBook به پایان کار خود نزدیک می شود؟

اطلاعات باقیمانده

اهمیت ندادن به حریم خصوصی، یک حق قابل احترام برای شما است، اما در نظر داشته باشید که هک نشدن حساب کاربری شما در حال حاضر نمی‌تواند نشان از حصول ایمنی کافی برای اطلاعات شما داشته باشد.

با حضور حدود ۲/۱ میلیارد نفر، فیس‌بوک با اطلاعات به‌دست آورده می‌تواند آینده فضای وب را با چالشی بزرگ مواجه کند. چالش رد اطلاعات برجای مانده از کاربران که می‌تواند به هدفی برای نفوذگران مبدل شود.

پست‌های نه‌چندان مهم

یادتان باشد که تعداد کاربرانی که به پست‌های شما، غذاهایی که می‌خورید، خریدهای شما و حتی مکان‌های دیدنی که از آن بازدید کرده‌اید اهمیت می‌دهند، بسیار انگشت‌شمار است.

 نکته مهم‌تر اینکه درصد زیادی از این کاربران از جمله افراد نزدیک به شما هستند که در لحظات یادشده با شما همراه بوده‌اند یا از این موارد و رویدادها اطلاعات کامل دارند.

با این اوصاف تنها یک دلیل برای وجود این اطلاعات باقی می‌ماند و آن، به اشتراک گذاشتن پست‌ها توسط شما است.با نگاهی عمیق‌تر به این موارد، شاید شرکت در گفت‌وگوهای خودمانی یا دعوت از دوستان برای شب‌نشینی صمیمانه بیشتر از حضور در شبکه‌ای مجازی شما را به اهدافتان برساند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =

دکمه بازگشت به بالا