خراسان

امضای تفاهم‌نامه شرکت نفت ‌و گاز رضوی و سایپم ایتالیایی

خبرگزاری فارس: امضای تفاهم‌نامه شرکت نفت ‌و گاز رضوی و سایپم ایتالیایی

مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز رضوی با بیان اینکه خوراک گازی پتروشیمی سرخس از میدان گازی توس تأمین می‌شود، توسعه این میدان گازی را هدف امضای تفاهم‌نامه همکاری میان این شرکت و شرکت ایتالیایی سایپم عنوان کرد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس، علی یدقار از امضای تفاهم‌نامه توسعه میدان گازی توس بین شرکت توسعه نفت و گاز رضوی و استفانو سائو، مدیر اجرایی شرکت سایپم خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه در سفر نخست‌وزیر ایتالیا و هیأت همراه به ایران منعقد شد.

وی با بیان اینکه شرکت ایتالیایی سایپم، وابسته به شرکت دولتی ENI، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان به شمار می‌رود، افزود: این شرکت آمادگی خود را برای اجرای این پروژه و حضور در پروژه‌های نفتی و گازی آستان قدس رضوی به صورت رسمی اعلام کرده است.

مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز رضوی ادامه داد: این پروژه و همکاری با این شرکت، نشانگر توانمندی و هم‌رده بودن آستان قدس رضوی با شرکت‌های بزرگی همچون ENI و سرآغازی برای ورود به پروژه‌هایی در خور نام و جایگاه این آستان مقدس است.

یدقار هدف اصلی ایجاد پروژه توسعه میدان گازی توس را استخراج گاز طبیعی دانست و افزود: این گاز پس از شیرین سازی، آماده استفاده خواهد بود.

وی ادامه داد: میدان گازی توس، 60 میلیارد مترمکعب ذخیره گازی دارد و از ظرفیت تولید روزانه حداقل 4 تا 8 میلیون مترمکعب گاز برخوردار است.

مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز رضوی با بیان اینکه توسعه میدان گازی توس جزو پروژه‌های بالادستی شرکت نفت و گاز رضوی به شمار می‌رود، گفت: پروژه‌های بالادستی در صنعت نفت بیشتر به بخش جست‌وجو، اکتشاف، حفاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی می‌پردازد.

یدقار مکان این پروژه را شمال شرق ایران و بین مشهد و منطقه ویژه اقتصادی سرخس عنوان کرد و افزود: توسعه میدان گازی توس از آنجا حائز اهمیت است که خوراک گاز مورد نیاز پروژه دیگر این شرکت یعنی مجتمع پتروشیمی سرخس، از این محل پشتیبانی و تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: از گاز استحصال شده می‌توان برای احداث نیروگاه و نیز صنایع پتروشیمی، تولید کربن سیاه (دوده صنعتی)، تبدیل گاز طبیعی به فرآورده‌های نفتی (GTL) و تولید گاز طبیعی مایع (LNG) استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه نفت و گاز رضوی اضافه کرد: همچنین از مایعات گازی به دست آمده (Condensate) و گاز مایع (LPG) حاصل از این میدان گازی، می‌توان در صنایع مختلف دیگر استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا