ایران

برای دفع زباله در مناطق زلزله‌زده چاره‌ای بیندیشید

معاون درمان وزارت بهداشت به همشهری گفت: درصورتی که اسکان دائم و شرایط مناسب سرویس‌های بهداشتی و استحمام برای مردم مناطق زلزله‌زده فراهم نشود شاهد بروز بیماری‌های عفونی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت‌های گوارشی و ریوی خواهیم بود.

دکتر قاسم جان‌بابایی بر دفع بهداشتی زباله و فاضلاب در این شرایط تأکید کرد و افزود: مسئولان باید به این امر توجه داشته باشند، زیرا بی‌توجهی به این امر می‌تواند زمینه‌ساز بروز بیماری‌های عفونی در منطقه شود. هم‌اکنون بزرگ‌ترین نگرانی در مناطق زلزله‌زده، با توجه به تخریب منازل و اسکان موقت در چادرها نبود فضایی برای سرویس بهداشتی و استحمام است که بی‌شک می‌تواند زمینه بروز بیماری‌های مختلف عفونی را فراهم کند.

همچنین نگرانی دیگر ما انباشت زباله‌ها در مناطق زلزله‌زده است؛ به این دلیل که زباله‌ها به خوبی جمع‌آوری نمی‌‎شود و باید برای زباله‌های مردم مناطق زلزله‌زده، تدابیری اندیشیده شود. وی افزود: تمام تلاش مدیران و مسئولان در مناطق زلزله‌زده باید این باشد که شرایط اسکان دائم و بهداشت فردی و اجتماعی مردم این مناطق فراهم شود.

خوشبختانه با کمک‌هایی که شده، مردم هم‌اکنون مشکلی از نظر تأمین غذا و آب آشامیدنی ندارند اما درصورتی‌که اسکان دائم و شرایط مناسب سرویس‌های بهداشتی و استحمام برای مردم این مناطق، فراهم نشود می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت‌های گوارشی و ریوی شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بیشترین نیاز مردم در مناطق زلزله‌زده، مسائل رفاهی است، گفت: ۶ بیمارستان صحرایی در اسلام آباد غرب، ثلاث باباجانی و سرپل ذهاب راه‌اندازی شد و مردم این مناطق در دریافت دارو و خدمات درمانی و تخصصی، مشکلی ندارند. همچنین تا روز گذشته حدود ۱۰‌هزار مصدوم و بیمار در مناطق زلزله‌زده، خدمات فوریت‌های پزشکی و درمانی را دریافت کردند.

  • وبا در مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است

وی ضمن توضیح درباره برخی ابراز نگرانی‌ها مبنی بر خطر بروز وبا در مناطق زلزله‌زده افزود: اگرچه وضعیت بهداشتی مناطق زلزله‌زده در حالت طبیعی نیست و زیرساخت‌های بهداشتی، درمانی نیز به‌شدت آسیب دیده است، اما نیروهای بهداشتی مستقر در این مناطق در تلاشند تا وضعیت موجود را کنترل کرده و این مناطق هرچه سریع‌تر به شرایط پایدار بهداشتی برسند و خوشبختانه تاکنون بیماری‌های منتقله از طریق آب را در مناطق زلزله‌زده نداشته‌ایم، اما وزارت بهداشت کماکان نگرانی‌های خود را از این بابت دارد و بر همین اساس کنترل‌های بهداشتی به‌ویژه در مورد منابع آب به‌صورت جدی در دستور کار است.

منبع : همشهری

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 10 =

دکمه بازگشت به بالا