مشهد

بهترین های هنر مشهد گرد هم آمدند

امسال برای نخستین بار در کشور بازار هنر در مشهد ایجاد شد. محلی برای حضور هنرمندان مشهدی که شاید آنچنان در منظر عموم حاضر نبودند و کسی با شخص آنها و هنرشان آشنا نیست.

بهترین های هنر مشهد گرد هم آمدند
 
امسال برای نخستین بار در کشور بازار هنر در مشهد ایجاد شد. محلی برای حضور هنرمندان مشهدی که شاید آنچنان در منظر عموم حاضر نبودند و کسی با شخص آنها و هنرشان آشنا نیست.

بازار هنر مشهد از ابتدای سال جاری در محل عرصه میدان شهدا آغاز شد و هنرمندان های دستی و هنرهای تجسمی به دعوت شهرداری مشهد در آن حضور پیدا کرده و آثار فاخر هنری خود را تا پایان فروردین ماه 95 در معرض دید عموم مردم و زائران و گردشگران قرار دادند.

در این بازار حدود 200 هنرمند فعال در قالب 65 غرفه و در فضایی بالغ بر 10هزار متر مربع در سه طبقه حضور دارند. فرش دستباف، نگارگری، نقاشی قهوه خانه‌ای، خوشنویسی، انگشترسازی، حکاکی روی فلز، حکاکی روی سنگ و تابلوسازی از جمله هنرهای موجود در این بازار است.

نمایش آثار کم نظیر هنرمندان مشهدی در بازار هنر مشهد

براین اساس عضو ستاد برگزاری بازار هنر مشهد در گفتگو با خبرنگار شهرآراآنلاین می گوید: باتوجه به تبلیغات کمی که صورت گرفته است استقبال خوبی از این بازار از سوی مردم و زائران و گردشگران شاهد بودیم.

احمدپارسا ادامه داد: در این ایام بیشتر از مردم استقبال هنرمندان را از این بازار داشته ایم و از آنجایی که زمان برگزاری این بازار تا پایان فروردین ماه است امکان تمدید آن نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در این بازار هنرمندان خاص و ویژه ای با آثار کم نظیرشان حضور دارند خاطر نشان می کند: در این بازار هنر مشهد اساتیدی همچون علی ذریدحبیب تبریزی، قاسم باسط را و عباس پهلوان مقدم با آثاری همچون حجم بافی فرش، نگارگری با دست و معرق کاری حضور دارند.

عضو ستادبرگزاری بازار هنر مشهد همچنین از استاد حمیدی به عنوان یکی از نادرترین خالقان آثار نقاشی قهوه خانه‌ای، استاد فروغی یکی از برترین اساتید بین المللی خوشنویسی، استاد زاهدی خالق نفیس ترین آثار نقاشی خط نیز یاد کرد و می افزاید: علت این که این هنرمندان ارزشمند در میان مردم ناآشنا هستند، عدم معرفی آنها و هنرهایشان به جامعه بوده است.

احتمال تمدید بازار وجود دارد

اما احمد پارسا به حضور شهردار به منظور بازدید از نمایشگاه و همچنین برای رونمایی از اثر فاخر نقاشی قهوه خانه‌ای استاد محمدرضا حمیدی، از توجه وی به هنرمندان ابراز خوشنودی اشاره می کند و می گوید: این نمایشگاه یک ماهه بوده است، اما شهردار پیشنهاد تمدید این بازار تا به مدت شش ماه داده‌اند.

وی با ابراز امیدواری از استقبال بیشتر همشهریان در روزهای آینده می افزاید: این بازار از بعد مکانی در محل خوبی قرار گرفته و مردم مشهد و زائران می‌توانند از آن استفاده کنند.

قدردانی هنرمندان در شهرداری مشهد و انتقاد از تبلیغات ضعیف

در این میان به سری به هنرمندان حاضر در این بازار می زنیم که در این رابطه سید عباسعلی حسینی هنرمند فیروزه تراش در خصوص وضعیت این بازار می گوید: راه اندازی چنین محلی برای عرضه و معرفی محصولات هنری از سوی شهرداری مشهد بسیار خوب و ارزشمند است اما نقطه ضعف این بازار تبلیغات ضعیف و کم آن است.

وی می گوید: از روز آغاز بکار این بازار تنها در ساعات پایانی روز و آن هم به دلیل اجرای نورپردازی بر روی ساختمان شهرداری مشهد مردم به این بازار هم سری می زنند اما در طول روز استقبال کمی صورت می گیرد.

همچنین مرتضی صدیقی هنرمند دیگری است که در این بازار حضور دارد و می گوید: مکانی که برای این کار در نظر گرفته شده است بسیار خوب و مناسب است و شهرداری می تواند این ساختمان های بلااستفاده خود را در اختیار هنر و هنرمندان شهر قرار دهد.

شهرداری به هنرمندان احترام گذاشت

همچنین عباس پهلوان مقدم هنرمند معرق کاری است که یکی از طرح های وی در یونسکو ثبت شده. او درباره این بازار می گوید: اقدام بسیار خوبی از سوی شهرداری مشهد صورت گرفته است و این نخستین باری است که محلی به صورت رایگان در اختیار هنرمندان قرار می گیرد تا آنها آثار هنری خود را به مردم معرفی کنند.

وی اضافه می کند: شهرداری با احترام از هنرمندان برای حضور در این بازار هنری دعوت کرد و اساتید خوب، شناخته شده و بنامی هم در این بازار و نمایشگاه حضور دارند.

همچنین  استاد امید خدا نقاش و عضو انجمن هنرمندان ایران و فرانسه این حرکت را فرصتی برای انتقال فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و اسلامی دانست و گفت: انتقال ارزش‌های ملی و فرهنگی کشور از طریق هنر می‌تواند در ادبیات جهانی، دفاع از میراث فرهنگی کشور را به همراه داشته باشد.

با این حال انتظار می رود شهرداری مشهد در روزهای پایانی ماه فروردین و مدت زمان برگزاری این بازار هنری تبلیغات بیشتر و گسترده تری در سطح شهر و از طریق رسانه های گروهی و صداوسیما داشته باشد تا مردم استقبال بیشتری از این بازار کنند تا این استقبال مایه دلگرمی برای هنرمندانی باشد که با دسترنج و کمبود امکانات بهترین آثاررا خلق می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 + پانزده =

دکمه بازگشت به بالا