مشهد

تحقق 40 میلیارد تومان از درآمدهای نقدی در 7 ماهه نخست سال جاری

resized_34jpg

 

شهردار منطقه 12 مشهد از تحقق 39 درصدی بودجه نقدی یعنی معادل 40 میلیارد تومان طی 7 ماهه نخست سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، حسنعلی رجب‌زاده در گفتگو با خبرنگار ما افزود: در سال 61 تا 64 که موضوع استقلال مالی شهرداری‌ها مطرح شد، مقرر گردید بعد از 6 ماه، وزارت کشور ساز و کار جدایی مالی شهرداری‌ها از دولت را تهیه، تصویب و ابلاغ کند که متاسفانه هنوز این اتفاق محقق نشده است.
وی افزود: طی یکی دو سال گذشته دولت شروع به تهیه این لایحه کرده است و خوشبختانه شنیده‌ها حاکی از در مرحله تصویب بودن این مهم می‌باشد.
شهردار منطقه 12 مشهد تصریح کرد: اما طی این 30 سال هیچ موقع شهرداری‌ها با توجه به تنوع مسئولیت‌هایشان، فعالیت‌های خود را بابت آماده نبودن این سازو کار تعطیل نکرده‌اند.
مشارکت، سرمایه‌گذاری و برون سپاری امور
رجب‌زاده خاطرنشان ساخت: از همان سالی که خودکفایی شهرداری‌ها مطرح شد، این سازمان با توجه به بنیه کارشناسی که داشت تصمیم گرفت با سلسله اقداماتی خود را اداره کند که این کار روش‌های مختلفی داشت. البته شهرداری‌های شهرهای کوچک متوسل به کمک‌های دولت و استانداری شدند که در صورت نبود این کمک‌ها چه بسا بسیاری از این شهرداری‌ها باید منحل یا ورشکسته می‌شدند.
وی ادامه داد: در کلان‌شهرها با توجه به نوع خواسته‌های مردم و سرمایه‌گذاران، ما مجبور شدیم روش‌های مشارکت، سرمایه‌گذاری و برون سپاری فعالیت‌ها به بخش خصوصی را دنبال کنیم تا از خدمات خود باز نمانیم.
ایجاد درآمد پایدار برای هدایت شهرداری به سمت ثبات
شهردار منطقه 12 مشهد بیان کرد: در این منطقه نیز به سراغ درآمدهای پایدار هستیم تا شهرداری را به سمت و سوی ثبات ببریم و از این وضعیت شکننده موجود رهایی یابیم.
رجب‌زاده با اشاره به اینکه حدود 60 تا 80 درصد درآمدهای شهرداری‌ها متکی به ساخت و سازها می‌باشد، اضافه کرد: این درآمدی شکننده است زیرا اگر حوزه ساخت و ساز به هر دلیلی با مشکل مواجه شود قطعا درآمدهای شهرداری نیز آسیب می‌بیند.
کاهش 20 تا 30 درصدی درآمد شهرداری‌ها به علت رکود صنعت ساختمان
وی گفت: طی یک‌سال گذشته به علت رکودی که در ساخت و سازها ایجاد شده است، درآمدهای شهرداری‌ها 20 تا 30 درصد کاهش یافته است.
شهردار منطقه 12 مشهد اظهار داشت: منطقه 12 با توجه به اینکه محدوده جدید شهر می‌باشد که حدود 12 سال از تاسیس آن می‌گذرد چون طرح مشخص داشته لذا بر اساس این طرح به مردم پاسخگویی شده است.
رجب‌زاده افزود: البته درآمد اجرای این طرح پاسخگوی نیازهای منطقه نیست لذا ناچار شده‌ایم تا از منابع شهرداری مرکز استفاده کنیم. در چند سال اخیر با روش‌هایی که ستاد شهرداری و شورای اسلامی شهر تصویب و پیگیری کرد باعث شد تا درآمدهای ما قابل قبول گردد.
با سیاست‌های جدید شهرداری و شورای شهر به درآمد قابل قبول رسیده‌ایم
وی تصریح کرد: اما در شهرداری مشهد مناطقی داریم که هنوز درآمدهایشان از هزینه‌هایشان کمتر است و مناطقی که درآمدی بیشتر از هزینه‌ها دارند باید معین مناطقی شوند که این معادله در آنها بر عکس است.
شهردار منطقه 12 مشهد عنوان کرد: همه باید به سمت ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری حرکت کنیم که یکی از این روش‌ها، اجرای پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری و همچنین وصول به موقع عوارض نوسازی و اصناف می‌باشد.
رجب‌زاده ادامه داد: همچنین برای تسریع در وصول عوارض کارگذارانی بکار گمارده شده‌اند تا مطالبات شهرداری از مردم را وصول نمایند که در این زمینه موفقیت‌هایی داشته‌ایم.
وی اضافه کرد: محل تامین منابع عمده فعالیت‌های شهرداری، پرداخت‌های شهروندان می‌باشد که هر چه مشارکت و پرداخت به موقع عوارض بیشتر باشد ارائه خدمات ما مطلوب‌تر خواهد بود.
پیش‌بینی بودجه نقدی 97 میلیارد تومانی برای سال 94 در منطقه 12
شهردار منطقه 12 مشهد بیان داشت: بودجه سال جاری این منطقه 97 میلیارد تومان درآمد نقدی و 4 میلیارد و 600 میلیون تومان نیز درآمد غیر نقدی است.
رجب‌زاده خاطرنشان ساخت: تا پایان مهرماه حدود 39 درصد بودجه مصوب یعنی حدود 40 میلیارد تومان وصول شده است و شهرداری منطقه 12 رتبه سوم مناطق در وصول درآمدهای نقدی را بعد از منطقه 5 و 10 داراست.
وی تصریح کرد: حدود 61 درصد از بودجه مصوب عقب هستیم و در سر جمع شهرداری مشهد نیز حدود 40 درصد از بودجه انحراف داریم.
احمد پورمنفردی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 11 =

دکمه بازگشت به بالا