مشهد

تداوم بلاتکلیفی در بازار مسکن مشهد/دست و دل بازار همچنان می‌لرزد

بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای مولد مالی همیشه تحرکات خود را با نیم نگاهی به بازارهای موازی مالی مانند بازار سکه و ارز همسو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس،  بازار مسکن به عنوان یکی از بازارهای مولد مالی همیشه تحرکات خود را با نیم نگاهی به بازارهای موازی مالی مانند بازار سکه و ارز همسو می‌کند.

به عبارت دیگر همیشه تعادلی میان این سه بازار مولد بعلاوه بازار بورس وجود دارد. در چند ماه گذشته نوسانات شدید افزایشی در بازار مسکن به دلیل افزایش در قیمت طلا و ارز به وجود آمد که قیمت مسکن رابه رقمی تکرار ناشدنی رساند. آخرین آمارها از افزایش ماهانه ۱۰ درصدی قیمت مسکن در تهران از ابتدای سال خبر می‌دهد. پس قیمت یک خانه از ابتدای سال تا امروز رشد بیش از ۸۰ درصدی را تجربه کرده که رقمی تکان دهنده محسوب می‌شود.

هرچند از اواخر آبان با تحولات سیاسی و برخی چراغ سبزها و افزایش درامدهای نفتی؛ با کاهش حدود بیست درصدی قیمت ارز ؛ بازار مسکن نیز بدون کاهش ثابت و بدون مشتری ماند.

 

موج تقاضا در راه بازار مسکن!

محمد علیزاده کارشناس بازار مسکن در واکنش به وضعیت بازار مسکن در ماه‌های آخر سال می‌گوید:‌ از ابتدای آذرماه امسال دولت تصمیم گرفت به خاطر جلوگیری از ویروس کرونا، بازار و ادارات را  بیش ار دو هفته تعطیل کند. از طرفی دیگر برگزاری انتخابات آمریکا و حواشی آن نیز توانسته بود نوسانات شدیدی در بازار سکه و دلار ایجاد کند که این دو عامل به ثابت شدن بازار مسکن انجامید.

در همین ایام عوامل دیگر مانند سردی هوا نیز به این سکون دامن بیشتری زده است و شرایط به سمتی پیش رفته است که ما حدود یک ماه رکود مطلق در بازار ملک را تجربه کردیم.

در حال حاضر گمانه‌زنی‌ کارشناسان فعالان حوزه مسکن حاکی از این است که با تمام تعطیلی تعطیلی شب یلدا، کاهش مقررات منع رفت‌و‌آمد و شروع به کار مجدد مشاغل، ما شاهد یک موج تقاضا در بازار مسکن و هم‌چنین بازارهای مرتبط و موازی با آن باشیم.

بازار مسکن برخواهد گشت

علیرضا قرایی؛ رئیس هیئت ‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد هم در پاسخ به این سوال که ماههای پایانی سال وضعیت مسکن به چه سمت و سویی خواهد رفت گفت: مهمترین عامل کاهش معاملات را باید کاهش ساخت وساز دانست که این هم در وهله اول به دلیل کاهش محسوس صدور پروانه ساخت است. این را در کنار افزایش بیش از دو برابری قیمت تمام شده ساخت یک واحد مسکونی اضافه کنید.

رئیس هیئت ‌مدیره کارگروه جمعیت سازندگان مشهد می‌افزاید: بخش زیادی از بازار مسکن متاثر از وضعیت بازارهای مالی موازی و نیز شایعات و بازار روانی ناشی از افزایش تورم است که بسیاری فروشندگان را به سمت اعلام قیمت‌های غیر واقعی و بالا سوق می‌دهد و در نهایت به افزایش قیمت مسکن و نبود مشتری ختم می‌شود.

قرایی می‌افزاید: همه ساله پاییز ماه های استراحت بازار مسکن بوده که امسال نیز بحث شیوع کرونا و  این رکود را چندین برابر کرده است. هرچند عدم توانایی مالی جامعه برای ارتقاء سطح مسکن نیز دلیل دیگر است. هر چند بازار در ادامه تا انتهای سال این گونه نخواهد ماند و. مردم از اواخر دیماه به بازار مسکن برخواهند گشت.

واگذاری مسکن مهر به کاهش قیمت مسکن خواهد انجامید

سیدمحمـود فاطمی عقدا کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه کاهش قیمت مسکن را از دو جهت می‌توان ارزیابی کرد، گفت: در درجه اول اگر سیاست‌های ساخت مسکن از سوی دولت و مجلس سمت و سوی درستی داشته باشد، به طور قطع مسکن می‌تواند در سال آینده ثبات و کاهش قیمت را تجربه کند، در این رابطه باید برنامه جامع ساماندهی تولید و توزیع مسکن اجرایی شود.

از سوی دیگر اگر واحد‌های باقیمانده مسکن مهر تکمیل شود و طرح اقدام ملی مسکن نیز به درستی پیش برود، می‌توان برای سال آینده امیدوار بود که مسکن سروسامانی بگیرد.

بازار مسکن بلاتکلیف است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به کاهش نامحسوس قیمت مسکن در هفته های اخیر به دلیل سکون بازار؛ ادامه این روند کاهش را به وضعیت بازارهای موازی نسبت می‌دهد.

مصطفی‌قلی خسروی  ادامه داد: به طور کلی آینده بازار مسکن از چهار مولفه طلا، ارز، بورس و حامل‌های انرژی تاثیر می‌پذیرد و تغییر در آن‌ها می‌تواند بر روی قیمت مسکن تاثیر بگذارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک می افزاید: تعداد فروشنگدنا مسکن این روزها بسیار از خریداران بیشتر است. بسیاری از افرادی که برای سرمایه گذاری وارد این حوزه شده اند از ترس کاهش بیشتر به دنبال فروش سریع ملک هستند اما در بازار خریداری نیست.

خسروی با این عنوان که احتکالا وارد دوران رکود شده ایم اذعان داشت: بازار در حالت چشم انتظاری و بلا تکلیفی قررا دارد و همه منتظر اتفاقات سیاسی پیش رو  ونتخابات ریاست جمهوری بهار ۱۴۰۰ هستند تا سمت و سوی بازار رقم بخورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × پنج =

دکمه بازگشت به بالا